• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • gryning2
    Your Mama Bear skrev 2012-06-21 18:41:38 följande:
    Varför skulle en person som jobbar på till exempel kontor behöva mer sömn än en person som är hemma med en vild unge? Även om det inte går att sova ikapp på jobbet kan man sitta ner och ta ta det relativt lugnt. (Självklart finns det väldigt olika jobb och olika barn, jag generaliserar.)

Att vara föräldraledig på heltid är enligt mig något av det mest påfrestande man kan göra. Psykiskt men även fysiskt, eftersom det aldrig finns en chans att vila. Så har det i alla fall varit för oss med vårt barn.
    Håller med! Beror ju på vad man har för jobb men att vara föräldraledig är också för mig en av de tuffaste perioderna i mitt liv hitills. På jobbet kan man ju t.o.m. ta en fika i lugn och ro för det mesta och man får gå på toaletten i fred Skrattande Om nätterna är jobbiga bör den arbetande föräldern naturligtvis hjälpa till. Men ibland kanske det inte passar att man delar nätterna 50/50. Man kan ju hitta olika sätt bara båda får vila och sova OK. För oss är det så att jag är väldigt lättväckt på natten. Om min man ska ta hand om barnen på natten så vaknar jag ändå före honom och måste väcka honom för att han ska gå upp... väldigt värdelöst då vi båda vaknar och är igång. Vi gör så istället att han alltid går upp med barnen på morgonen då de vaknar (han har inget arbete som han måste iväg till tidigt). Oftast är vi båda ganska pigga om vi gör så. Har det varit flera jobbiga nätter (faktiskt sällsynt nuförtiden) så brukar jag sova i annat rum någon natt. Min man vaknar av barnen på natten men det tar längre tid än för mig.
    Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • gryning2
    Lärka skrev 2012-06-21 19:50:03 följande:
    Tips som jag hört från många, sov borta en natt. När den andra känner att ingen back-up finns så sover man lättare och vänjer sig vid att reagera snabbare. På samma sätt som man sällan försover sig till ett viktigt möte, men lättare till en vanlig tradig arbetsdag.
    Ja min man säger att han vaknar lättare när han vet att jag inte är hemma eller att jag ligger i gästrummet och han har hand om barnen om de vaknar. Så det tror jag stämmer.
    Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Studentpappa
    gryning2 skrev 2012-06-21 21:07:33 följande:
    Ja min man säger att han vaknar lättare när han vet att jag inte är hemma eller att jag ligger i gästrummet och han har hand om barnen om de vaknar. Så det tror jag stämmer.
    Det är en av anledningarna till att vi kan dela nätter men inte behöver sova i separata rum, den som har ansvar för natten sover på sidan där sängen står och då slappnar den andre av och kan sova. 
    Det fungerar iaf jättebra för oss, även om vi bägge ibland vaknar först även om vi ligger på "latsidan" :D 
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • KlaraB

Nätterna är det överlag jag som sköter, och framförallt för att min man fick diabetes 2 veckor innan lilla damen anlände och har än (10 månader senare) inte riktigt fått kontroll på blodsocker osv. Så han behöver sömnen mer än jag. Men att lägga på kvällen och att gå upp först på morgonen delar vi på.
    Jag är lite kluven angående vem som "borde" ta nätterna mest, men de dagar jag har vart helt slut så har han t.ex. gått ut med henne så jag har fått vila eller liknande. Sedan går det nog mest på rutin för min del, och då ska sägas att vår dotter endast haft en handfull nätter då hon faktiskt varit riktigt ledsen/haft ont och som jag behövt vara mer vaken än i någon minut.

• rockaroll

Lärka, grejen är att jag inte vågar! Tänk om han verkligen inte vaknar och sonen får skrika sig blå? Jag skulle aldrig förlåta mig själv att jag sov borta. Men tanken har såklart slagit mig. Det är snart 8 månader sen jag sov en hel natt ostört. Börjar kännas.

• Gumsegumsan
    Varför skulle en person som jobbar på till exempel kontor behöva mer sömn än en person som är hemma med en vild unge? Även om det inte går att sova ikapp på jobbet kan man sitta ner och ta ta det relativt lugnt. (Självklart finns det väldigt olika jobb och olika barn, jag generaliserar.)

Att vara föräldraledig på heltid är enligt mig något av det mest påfrestande man kan göra. Psykiskt men även fysiskt, eftersom det aldrig finns en chans att vila. Så har det i alla fall varit för oss med vårt barn.
    här håller jag med!

visserligen har jag ett yrke där jag behöver vara ganska så alert, men för att klara en dag med en ett-åring som är högt och lågt och knappt sover middag så behöver man vara utvilad för att tålamodet ska klara det 

många gånger är mitt kontor rena semestern jämförelsevis. fikapauser, lunchraster och möjlighet till toalettbesök när och nästan hur länge man vill. något som inte alltid är möjligt hemma.    

• Tow2Mater
    Ok, nu vet vi varför soshandläggare gör så manga fel - de antas inte behova sova mer än deras partner som är föräldralediga med deras barn. Man kan göra många fel (!) i kontorsjobbet om man är trött.

I mitt jobb skulle jag snart bli sparkad om jag inte kunde visa mina sifferberäkningar korrekta utan om o om igen visade siffror som inte stämde for att jag var trött hela dagarna. Ar jag hemma med barnet spelar det ingen större roll, där behöver man mest bara behärska sitt humör.
  • Lärka
    rockaroll skrev 2012-06-21 22:16:05 följande:
    Lärka, grejen är att jag inte vågar! Tänk om han verkligen inte vaknar och sonen får skrika sig blå? Jag skulle aldrig förlåta mig själv att jag sov borta. Men tanken har såklart slagit mig. Det är snart 8 månader sen jag sov en hel natt ostört. Börjar kännas.
    Åh, jag förstår din oro. Sov på soffan istället, halvvägs borta men lite kvar?
  • Jojile

Är man inte kapabel till att sköta arbetet och ta hand om barn ska man kanske överväga att avstå från något av det.

Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?