• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • Studentpappa
    Shenzi skrev 2012-06-20 20:25:07 följande:
    Nu har jag ju inte noll erfarenhet av barn, bara för att mitt eget inte har kommit än. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta barn sover rätt mycket. Om det sen är på natten eller dagen är en annan sak, men det är som sagt det jag menar att man har möjlighet att anpassa sig efter om man är hemma.
    Nu är det ju inte fråga om att någon ska dö av sömnbrist... Går ju även att passa på att sova några timmar på eftermiddagen när ens respektive har kommit hem, om det är så att man är nära döden ;)
    Sov mycket gör de första månaderna, nu vid tio mån vaknar hon 05 oftast sen sover hon 1,5-3h per dag. Uppdelat i 2-3ggr. Då ska du hinna plocka, diska, tvätta, äta, skita.. :)
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Studentpappa
    frwi skrev 2012-06-20 20:33:12 följande:
    fullt medveten om det men det blev så naturligt för oss, jag vaknar ju som sagt ändå och har gjort från start, sen har det bara rullat på. finns även den anledningen att han jobbar som taxichaufför och behöver sova för att inte bli en trafikfara
    Ok ja då kan det ju vara knäppt att vara "lite trött" :)
  • Dr to be

Det är många som skriver- "jag sover när barnet sover". Tyvärr fungerar det inte här hemma. Vår 3 månader gamla dotter sover oftast 2 timmar sammanlagt om dagen (typ 15-25 min i taget och oftast i vagnen på promenad) så sova på dagen går inte. Så det jag gör om dagarna är att underhålla och leks med henne och om vi inte delade på nätterna skulle jag vara helt förstörd för att vara hemma med vår älskling är ett heltidsjobb

• Parcae

Det gjorde jag inte. Vi delade på nätterna, han tog visserligen lite mer än vad jag gjorde på grund av mitt större sömnbehov.

• LuckyLips

Vi gör som så att den som inte ska upp på morgonen med sonen, tar nätterna.

Nu är min sambo bartender och jobbar för det mesta kvällarna och har alltså chansen att sova ut på morgonen om det är en jobbig natt och det blir dessutom naturligt att han tar hand om sonen på nätterna när han kommer hem från jobb och ändå är vaken.

• MalinEddie
    Studentpappa skrev 2012-06-20 20:09:08 följande:
    Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 
    Jag håller med dig, TS. För oss var det en självklarhet att hjälpas åt.
  • Tow2Mater
    Studentpappa skrev 2012-06-20 20:33:25 följande:
    Då ska du hinna .... skita.. :)
    Ja, män verkar generellt behova en hel del tid till det (medans kvinnor mest gor det i forbifarten medans man ändå springer iväg for o kissa), ha ha! :)
  • Studentpappa
    Tow2Mater skrev 2012-06-20 20:38:15 följande:
    Ja, män verkar generellt behova en hel del tid till det (medans kvinnor mest gor det i forbifarten medans man ändå springer iväg for o kissa), ha ha! :)
    Det kan gott och väl ta 10 min och jag har ogärna dörren öppen eller dottern på skithuset!
  • Studentpappa

Har inte fått något svar än som det brukar låta på "tugget" på mammaträffarna, så de kanske är undantag eller så vill inte de som önskar mer hjälp svara.
    De jag jobbar med som är runt 50 är helt oförstående till varför jag hjälper till då jag faktiskt jobbar och behöver sova! Där är det helt klart en generationsfråga.

• MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-20 20:30:15 följande:
    Vad tänker du i form av ålder nu. Min yngsta vaknade konsekvent var 30-60 minut nätterna igenom under hela separationsfasen och sov oftast cirka 2 timar på dagen uppdelat i två pass. Han mådde finfint och var inte trött. Det var däremot jag. Hade en pigg 2-åring hemma också som inte sov dagtid längre och som önskade en aktiv mamma . Nyfödingar sover ofta mycket, men de piggnar ju till rätt snabbt .
    Du måste ha varit helt slut då om ni inte hjälptes åt? Min son hade en fas var han vaknade lika ofta och det som fick mig att orka var just att vi tog varannan natt. Den som hade natten la sig tidigare. Jag hade också ett till barn hemma att ta hand om och kunde inte ta igen någon sömn dagtid.
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?