• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • Cloudyberry

Det är den föräldraledige som ska upp på nätterna och eftersom det oftast är kvinnor som tar det första året så har du svaret där.

Den som jobbar förtjänar att få sova hela natten.  

• Tow2Mater

Jag lade mig tidigt och tog sen nätterna, eftersom mannen inte vaknade lätt och helt enkelt inte hanterade det lika bra. Han var i sin tur uppe sent och tog t ex sista sena matningen. Vi jobbade båda och klev upp vid 6, det funkade bra.

• lyckligmama

Jag tycker att det är en självklarthet att dela upp även nätterna, oavsett om någon av oss jobbar eller inte. Våran dotter har nästan aldrig sovit bra på dagen, så det skulle ju inte heller den som är hemma få göra. Sen är det inte "bara att lägga sig" på dagarna, som jag, jag kan verkligen inte sova på dagarna, det är för ljust & jag ligger bara och tänker på saker jag skulle kunna göra medan dottern sover, det går liksom inte att släppa för mig.

Men om våran dotter hade sovit bra på dagarna & jag kunde sova, så kanske jag skulle ta dottern på nätterna också, men som det är nu klarar jag inte av det. :) 

• La Lola
    Cloudyberry skrev 2012-06-20 20:25:38 följande:
    Det är den föräldraledige som ska upp på nätterna och eftersom det oftast är kvinnor som tar det första året så har du svaret där.

Ska? Enligt vem?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Studentpappa
    frwi skrev 2012-06-20 20:25:13 följande:
    för att jag ändå vaknar. om mannen skulle ta någon natt så skulle jag ändå igga vaken den tiden det tar för honom att lugna sonen och då pojken är van vid att mamma kommer så skulle det ta lång tid i början och det är inte värt det tycker jag.

däremot får jag alltid sovmorgon när mannen är ledig (efter att jag väckt honom så att han tar barnen för han vaknar inte av dem)
    Hade han tagit tröstning från start hade det inte varit något problem för honom att trösta grabben? Lite så tänker jag när det inte gäller amning alltså. Tror jag är lite skadad sen vår tid på neo då mamman var sjuk och inte kunde vara "mamma".
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Studentpappa
    Cloudyberry skrev 2012-06-20 20:25:38 följande:

Trams, klarar du inte att jobba för lite sömnbrist är du för vek.
  • Flickan och kråkan
    Shenzi skrev 2012-06-20 20:25:07 följande:
    Nu har jag ju inte noll erfarenhet av barn, bara för att mitt eget inte har kommit än. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta barn sover rätt mycket. Om det sen är på natten eller dagen är en annan sak, men det är som sagt det jag menar att man har möjlighet att anpassa sig efter om man är hemma.
    Nu är det ju inte fråga om att någon ska dö av sömnbrist... Går ju även att passa på att sova några timmar på eftermiddagen när ens respektive har kommit hem, om det är så att man är nära döden ;)
    Vad tänker du i form av ålder nu. Min yngsta vaknade konsekvent var 30-60 minut nätterna igenom under hela separationsfasen och sov oftast cirka 2 timar på dagen uppdelat i två pass. Han mådde finfint och var inte trött. Det var däremot jag. Hade en pigg 2-åring hemma också som inte sov dagtid längre och som önskade en aktiv mamma . Nyfödingar sover ofta mycket, men de piggnar ju till rätt snabbt .
  • Studentpappa
    lyckligmama skrev 2012-06-20 20:26:37 följande:
    Jag tycker att det är en självklarthet att dela upp även nätterna, oavsett om någon av oss jobbar eller inte. Våran dotter har nästan aldrig sovit bra på dagen, så det skulle ju inte heller den som är hemma få göra. Sen är det inte "bara att lägga sig" på dagarna, som jag, jag kan verkligen inte sova på dagarna, det är för ljust & jag ligger bara och tänker på saker jag skulle kunna göra medan dottern sover, det går liksom inte att släppa för mig.

Men om våran dotter hade sovit bra på dagarna & jag kunde sova, så kanske jag skulle ta dottern på nätterna också, men som det är nu klarar jag inte av det. :) 
    Precis så är det för oss också, sambon kan inte sova ikapp under dagen. Sen bor vi i en stor villa och det är ju alltid "sjukt mycket att göra hemma" så sova på em blir ju inte av direkt.
    Vi delar hellre och kan därmed göra allt annan vi behöver utan att någon blir mycket slitnare än den andre. 
  • Slagathor

Jag TOG nätterna när jag ammade, men sen jag slutade med det så tar vi automatiskt varannan natt. Sambon jobbar (dygn), och när han är ledig jobbar jag, vilket egentligen inte är relevant eftersom vi gjort så här ända sedan jag slutade amma och inte jobbade.

Det där med att den som är hemma med barnet kan ta igen sömn är ändå individuellt. Nu kan inte jag sova på dagarna för att jag ligger vaken hela nätterna hur trött jag än är, då. Fast det hade ändå inte spelat nån roll eftersom jag behöver sova hela nätter jag med. 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • frwi
    Studentpappa skrev 2012-06-20 20:28:03 följande:
    Hade han tagit tröstning från start hade det inte varit något problem för honom att trösta grabben? Lite så tänker jag när det inte gäller amning alltså. Tror jag är lite skadad sen vår tid på neo då mamman var sjuk och inte kunde vara "mamma".
    fullt medveten om det men det blev så naturligt för oss, jag vaknar ju som sagt ändå och har gjort från start, sen har det bara rullat på. finns även den anledningen att han jobbar som taxichaufför och behöver sova för att inte bli en trafikfara
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?