• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • LilaRos

Första barnet tog sambon alla nätter när jag slutat amma. Han jobbade kväll och jag gick upp vid 5 när sonen ville upp.
    Det var en bra fördelning som alla trivdes med då.
    Denna gång var de flaska från start och jag tar alla nätter utom en i veckan. Sambon jobbar dag nu och vi sover oftast när han går till jobbet.
    Detta funkar kanon nu och båda är pigga och glada.

Kan tillägga att det är inget att göra på nätterna.. Första behövde hjälp med nappen ett par ggr/natt bara.. Andra sonen vaknar en gång för mat inget mer, somnar om som en stock.

Hade de där emot vaknat mycket, svårt att somna om etc så hade fördelningen sett annorlunda ut! (typ varannan natt eller liknande)
    Men eftersom alla får den sömn som man behöver så :)

• RosaBabyfilt

Jag har ställt krav på min man att när han har skola så tar jag vår dotter på natten, men så fort det är lediga dagar eller om han har sovmorgon och börjar sent på skolan eller om han går kort dag i skolan så ska vi dela på dessa nätter också. Oftast blir det således varannan natt trots allt. Helt rättvist enligt mig. Vi delar även på allt när vi båda är hemma och byter blöjor lika ofta, ger mat lika ofta, nattar lika ofta, får sovmorgnar lika ofta. Och vi klagar oftast inte, klart man har dåliga dagar ibland men överlag så samsas vi om allt och är nöjda med det. I min värld skulle inte annat finnas såvida jag inte nu skulle totalälska att sova dåligt, gå upp tidigt och jobba häcken av mig med blöjor och mat. Jag trivs inte med det och inte heller min man, så därför delar vi på allt eftersom vi älskar varandra. Låter sundast enligt mig. Sedan har jag vänner som förväntar sig ta hand om allt och aldrig ställer krav, varför vet jag inte. Oftast handlar det om att "jag är ju kvinna och ska göra det här". Sorgligt.

• lövet2
    Päron1986 skrev 2012-06-20 20:58:55 följande:
    På vår föräldrautbildningen berättade barnmorskan att kvinnor har  lättare att somna om efter att ha varit vaken en liten stund på natten, det hade med hormonerna att göra. Så hon rekommenderade att kvinnan tog de flesta nattisarna.

Förståerligt.
    Det gäller enbart vid amning, eftersom det är amningshormonerna som gör att de flesta kvinnor somnar om lätt och snabbt. I genomsnitt klarar man sig också på runt 2 timmar mindre sömn under amningsperioden. Forskningsstatistik som naturligtvis inte gäller alla utan bara majoriteten.
  • cajsasmamma

Jag tog alla nätter av den enkla anledningen att jag var ensamstående när Cajsa föddes. 
    Om jag skulle få barn med min nuvarande partner skulle jag nog ta alla nätter ändå eftersom jag gillar att vara uppe på nätterna. Men iofs så är han med en nattuggla så vi skulle nog bråka om vem som tar kl 13 matningen istället  

• Miss Union

Lillan skrek oerhört mycket de första fyra månaderna, sambon klarade inte riktigt av det. Jag gjorde nån gång ett försök att köra upp honom vilket ledde till att han dagen efter var som en zombie. Så då hade jag ändå ingen nytta av honom. Hans sömnbehov är betydligt större än mitt.

• MalinEddie
    Studentpappa skrev 2012-06-20 21:37:16 följande:
    Jorå det är bra idag så det är ingen fara nu. Hon är väl lite ärrad psykiskt efter att ha missat sin egen förlossning då det blev katastrofsnitt men det närmar sig året nu så det verkar inte vara något som stör henne särskilt mycket längre.
    Det är givetvis en hemsk upplevelse och inget som man förväntar sig ska hända. Vad skönt att det känns bättre idag.
  • MalinEddie
    lövet2 skrev 2012-06-20 21:40:19 följande:
    Det gäller enbart vid amning, eftersom det är amningshormonerna som gör att de flesta kvinnor somnar om lätt och snabbt. I genomsnitt klarar man sig också på runt 2 timmar mindre sömn under amningsperioden. Forskningsstatistik som naturligtvis inte gäller alla utan bara majoriteten.
    Och därför är det riktigt dumt av en barnmorska att säga att kvinnorna ska ta nätterna.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2012-06-20 21:45:13 följande:
    Och därför är det riktigt dumt av en barnmorska att säga att kvinnorna ska ta nätterna.
    Jag syftar på det sista du skrev. Det gäller inte alla. Dessutom är det många som flaskmatar sitt barn.
  • Maxbox

Jaha, efter avslutad amning. Ja för äldre barnet så tar pappan det numera. Särskilt vid magsjuka och liknande. Men annars brukar det iofs räcka med att han kryper ned i sonens säng. Vill lillasyster leka mitt i natten (händer någon gång ibland) så har han ibland fått ta det också. Men det funkar inte när hon är ledsen.

• Odetta

Jag tar alla nätter för att jag har lättare att somna om. Min man jobbar enbart vaken natt och när han sover hemma har han ställt om, men går han upp mitt i natten är han klarvaken och kan inte somna om på flera timmar.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?