• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • ogidin

Jag tar alla nätter. Nu är det visserligen inte så svårt eftersom sonen nästan aldrig vaknar längre. Nattamma slutade jag med vid 5 månader. Efter det brukade han vakna 1-2 gånger per natt och då räckte det att bädda om honom så somnade han innan jag hann lämna rummet. Oftast kunde jag somna om inom 20 s från det att jag vaknade. Han sov/sover minst till kl 7 på morgonen. 

Jag har aldrig varit så utvilad som jag varit sedan sonen föddes! Jag sover från 22 till 7 nästan varje natt. Så mycket har jag inte sovit sedan jag var barn. Självklart har vi perioder som är sämre och då är jag tröttare men sambon går upp så tidigt varje morgon att jag får sova mer än han även om det varit en strulig natt. 

Jag har tillgång till barnvakt nästan varje dag så skulle jag behöva sova på dagen (mer än sonens middagsvila på 1,5-2 h) så kan jag nästan alltid få det.

Nästa barn får vi se hur det blir. Sover det barnet också bra så tar jag allt, annars får vi väl bytas av. 

• Äppelpaj80

Studentpappa- Kliver du upp kl 6-7 varje dag åker och jobbar en hel dag och sen är hemma kl 17-18:00 på kvällen?

• Trolltoka

Här är det så enkelt som att jag är mer lättväckt än pappan, och är jag ändå vaken kan jag ju likagärna ta barnet Från början så har jag ammat och barnen vägrat flaska. Så fanns inte så mycket att välja på. Men det har passat oss. I gengäld har pappan fått tagit stor del utav nattningen utav barnen

trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
  • hannis

Vi har delat upp det så att den som är föräldraledig tar nätterna så när jag var hemma tog jag (kvinnan) alla nätter och när min man sedan var hemma så tog han alla nätter. Vi har resonerat som så att den som jobbar måste ha sin nattsömn medan den som är hemma kan vila/sova på dagen när barnet sover.

• skogsvitter
    MalinEddie skrev 2012-06-20 21:45:13 följande:
    Och därför är det riktigt dumt av en barnmorska att säga att kvinnorna ska ta nätterna.
    Håller med. Tycker det är att sätta väldigt mycket onödig press på mödrar att de ska behöva ta vaknätterna. Inte konstigt att dessa förlegade roller fortsätter om nyblivna föräldrar för höra sådant än idag.
  • MalinEddie
    skogsvitter skrev 2012-06-21 00:07:04 följande:
    Håller med. Tycker det är att sätta väldigt mycket onödig press på mödrar att de ska behöva ta vaknätterna. Inte konstigt att dessa förlegade roller fortsätter om nyblivna föräldrar för höra sådant än idag.
    Precis.
  • skogsvitter

Jag har inte tagit alla nätter, men svarar ändå. För oss har det varit naturligt att pappan har tagit nätter liksom dagar, vi är två föräldrar och det är vi vare sig man arbetar, är hemma, eller vad man nu gör. Vi har inte haft något bestämt schema eller upplägg utan vi har gått på känsla och delat utifrån vad som varit mest lämpligt för tillfället. Den som har behövt mest sömn har sovit osv. Eftersom jag har ammat så har det dock självklart blivit naturligt att det mesta har hamnat på mig under amningsperioden och det har varit ca det första året, å andra sidan så har det ju inte krävt särskilt mycket av mig att bara dra fram bröstet när bebisen ändå låg precis intill för det mesta. Dock har pappan tagit mycket av övrig omsorg, allt annat på nätterna utöver amning har pappan tagit. Han har också tagit en successivt större del av omsorgen efter amningsperiodens slut. Dvs mer föräldraledighet, mer nattuppvak osv. Jag skulle aldrig vilja ha det så att allt föll på mig bara för att jag är mamma, och det skulle nog inte han heller vilja. Är man nöjd med den situationen så är det naturligtvis helt ok, det som blir fel är ju om man drar ojämnt och någon går och är konstant missnöjd över fördelningen.

Förhoppningsvis anpassar ju de flesta sin fördelning till vad som passar familjen. Både barn, mamma och pappa. Vi hade säkert gjort helt annorlunda om vi hade fått annorlunda barn.

• MalinEddie
    skogsvitter skrev 2012-06-21 00:13:57 följande:
    Jag har inte tagit alla nätter, men svarar ändå. För oss har det varit naturligt att pappan har tagit nätter liksom dagar, vi är två föräldrar och det är vi vare sig man arbetar, är hemma, eller vad man nu gör. Vi har inte haft något bestämt schema eller upplägg utan vi har gått på känsla och delat utifrån vad som varit mest lämpligt för tillfället. Den som har behövt mest sömn har sovit osv. Eftersom jag har ammat så har det dock självklart blivit naturligt att det mesta har hamnat på mig under amningsperioden och det har varit ca det första året, å andra sidan så har det ju inte krävt särskilt mycket av mig att bara dra fram bröstet när bebisen ändå låg precis intill för det mesta. Dock har pappan tagit mycket av övrig omsorg, allt annat på nätterna utöver amning har pappan tagit. Han har också tagit en successivt större del av omsorgen efter amningsperiodens slut. Dvs mer föräldraledighet, mer nattuppvak osv. Jag skulle aldrig vilja ha det så att allt föll på mig bara för att jag är mamma, och det skulle nog inte han heller vilja. Är man nöjd med den situationen så är det naturligtvis helt ok, det som blir fel är ju om man drar ojämnt och någon går och är konstant missnöjd över fördelningen.

Förhoppningsvis anpassar ju de flesta sin fördelning till vad som passar familjen. Både barn, mamma och pappa. Vi hade säkert gjort helt annorlunda om vi hade fått annorlunda barn.
    Detta var mycket bra skrivet. För oss har det varit en självklarhet att dela men sedan har vi givetvis anpassat oss efter barnen och de behov vi själva har för tillfället. Vi körde varannan natt när det fungerade för alla iblandade men det var inte hugget i sten. Det viktigaste som jag ser det är att man hittar lösningar som ger alla i familjen så mycket sömn som möjligt. Det blir fel om en förälder är glad och pigg samtidigt som den andra går på knäna. Man är väl ett team? I många fall är det lättare att klara av en arbetsdag som trött än än dag hemma med barn. Det beror på det enskilda barnet och vilket arbete man har.
  • Farfalla

Då jag ammat så är det la självklart i mina ögon..
    Och även efteråt då jag är hemma med yngsta på 2,4år eftersom jag kan få mer vila dagtid iaf än killen som måste koncentrera sig på sitt jobb. Kan med andra ord lägga upp dagen beroende på natten.

Nu sover dottern dock hela nätter i regel alltid och oftast sover hon i sin säng hela natten, ibland kommer hon tassande till våran och ibland får jag hämta henne...

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?