• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • MalinEddie
    Studentpappa skrev 2012-06-20 20:47:03 följande:
    Har inte fått något svar än som det brukar låta på "tugget" på mammaträffarna, så de kanske är undantag eller så vill inte de som önskar mer hjälp svara.
    De jag jobbar med som är runt 50 är helt oförstående till varför jag hjälper till då jag faktiskt jobbar och behöver sova! Där är det helt klart en generationsfråga.
    En föräldraledig förälder behöver också sömn. Sover barnet endast korta pass dagtid eller har syskon som måste underhållas kan man inte ta igen någon sömn dagtid. Jag skulle aldrig välja att ha det som dina kollegor men alla är vi olika. Det är en sak när barnet ammas om man kan sova och amma samtidigt. De uppvaken tyckte jag inte var speciellt jobbiga. Jag sov ju.
  • Gumsegumsan

hos oss hjälptes vi åt under föräldraledigheten. min son har aldrig varit någon storsovare ens när han var liten så resonemanget att man kan sova under dagen när man är fp-ledig håller inte alltid.

min man och jag resonerar som så att både den som åker till kontoret och den som är hemma har jobb att sköta, om än på olika sätt. därför hjälps vi åt.

sonen hade dock en period (när vi båda hade börjat arbeta igen) som han vaknade varje natt  och var ledsen. dessa nätter tog min man till 99% eftersom jag har större sömnbehov och svårare att somna om efteråt. jag kan lätt ligga vaken 2 timmar och inte kunna somna om.
    detta kompenserades dock genom att jag är mer morgonmänniska än han och således lät honom få sovmorgon både lördag och söndag oftast.

nu svarade jag lite tvärtemot vad tråden efterfrågade kände jag, men kontentan är ju densamme även om min man tog nätterna      

• MalinEddie
    Gumsegumsan skrev 2012-06-20 20:55:12 följande:
    min man och jag resonerar som så att både den som åker till kontoret och den som är hemma har jobb att sköta, om än på olika sätt. därför hjälps vi åt.
    Precis så tänker vi också.
  • stresss

För att pappan var extremt svårväckt, och när han väl vaknade var han hård och ojämn i humöret mot barnet. Och jag låg vaken även om han sjöng och var mild och undrade när han skulle tröttna.
    Under dagen var han en annan, men på natten var det meningslöst att försöka få hjälp av honom. Det hade varit bättre om han inte hade varit hemma, för ibland vaknade han och beklagade eller muttrade sig över att barnet inte sov. och det är inte riktigt vad man vill höra.

• Studentpappa
    MalinEddie skrev 2012-06-20 20:51:23 följande:
    En föräldraledig förälder behöver också sömn. Sover barnet endast korta pass dagtid eller har syskon som måste underhållas kan man inte ta igen någon sömn dagtid. Jag skulle aldrig välja att ha det som dina kollegor men alla är vi olika. Det är en sak när barnet ammas om man kan sova och amma samtidigt. De uppvaken tyckte jag inte var speciellt jobbiga. Jag sov ju.
    Ja givetvis men deras barn är ju 20-30 år så den tiden är ju sedan länge förbi, tror inte det var särskilt vanligt med män som hjälpte till på samma sätt då. 

Jag förstår ju de som har barn som sover mycket på dagarna och att de då kan sova ikapp eller om man har ett väldigt lågt behov av sömn men annars skulle jag inte gå med på det upplägget. Ger mig fasen på att de jag avser med tråden gnäller på att det blir lite göka ocksåFörvånad
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • MalinEddie
    stresss skrev 2012-06-20 20:56:25 följande:
    För att pappan var extremt svårväckt, och när han väl vaknade var han hård och ojämn i humöret mot barnet. Och jag låg vaken även om han sjöng och var mild och undrade när han skulle tröttna.
    Under dagen var han en annan, men på natten var det meningslöst att försöka få hjälp av honom. Det hade varit bättre om han inte hade varit hemma, för ibland vaknade han och beklagade eller muttrade sig över att barnet inte sov. och det är inte riktigt vad man vill höra.
    Hur gjorde ni när han var föräldraledig om han var det?
  • Studentpappa
    stresss skrev 2012-06-20 20:56:25 följande:
    Gick det inte att sova i separata rum då? Vet han att du inte finns tillgänglig måste han väl vakna lättare? 
  • Päron1986

På vår föräldrautbildningen berättade barnmorskan att kvinnor har  lättare att somna om efter att ha varit vaken en liten stund på natten, det hade med hormonerna att göra. Så hon rekommenderade att kvinnan tog de flesta nattisarna.

Förståerligt.

• stresss
    MalinEddie skrev 2012-06-20 20:57:26 följande:
    Hur gjorde ni när han var föräldraledig om han var det?
    Vad hade jag för val? han var föräldraledig länge med ett av barnen, och ansvarade då för både barnen och hushållet.
    Men nätterna fick jag ta, och det var ett barn som aldrig sov mer än två timmar i sträck... så jag var inte riktigt mig själv på jobbet, men det fanns inga andra alternativ. 

• Studentpappa
    Päron1986 skrev 2012-06-20 20:58:55 följande:
    På vår föräldrautbildningen berättade barnmorskan att kvinnor har  lättare att somna om efter att ha varit vaken en liten stund på natten, det hade med hormonerna att göra. Så hon rekommenderade att kvinnan tog de flesta nattisarna.

Förståerligt.
    Har hon någonsin sovit med en man?
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?