• MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • Your Mama Bear
    MalinEddie skrev 2012-07-04 21:08:21 följande:
    Det låter riktigt jobbigt. Har ni sökt hjälp? Jag tänker att det kan finnas en orsak till hans oroliga sömn. Om inte annat behöver ju ni hjälp. Kan ni söva på andra sätt än vid bröstet så du får vila? Kan det vara rutinen som felar? Det är toppenbra med långtidsamning om alla trivs med det. Hur är dina känslor inför amningen idag?
    Ursäkta att jag spammar men jag ser inte riktigt vad jag skriver på mobilen.

Jag tror ärligt talat inte att det är något medicinskt fel. Han hade inte ont och han vaknade ju egentligen inte till själv utan det är nog så att han har svårt att somna om när jag inte finns där. Han har ju vant sig vid att ammas till sömns och det är det han vill varje gång han "vaknar".

Jag har varit ambivalent inför amningen och inte vetat om den har stjälpt vår sömn eller om den har gjort så att vi har sluppit gå runt och bära på honom på nätterna som vi gjorde när han var liten. Det vill jag INTE tillbaka till då det sliter på kroppen. Amningen i sig trivs jag med och jag vill gärna fortsätta att delamma ett tag till i alla fall. (Fast det börjar kännas jobbigt att berätta att vi ammar och möta blickarna. Tyvärr.)

Rutiner är vår sämsta sida - vi varken uppskattar dem eller är särskilt bra på att ha dem. Eftersom han ännu är hemma med oss har vi tänkt att rutinerna nog kommer i och med förskolestarten i augusti. Men jag vet inte, vi kanske borde styra upp det på något sätt? Det faller sig inte naturligt för mig även om det säkert skulle underlätta.
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • MalinEddie
    obZen skrev 2012-07-04 20:57:24 följande:
    MalinEddie: vilken bra tråd! Har också känt att det kan vara skönt att ventilera sig med de som man vet är av samma åsikt! Har en fråga, vad är babywise? Har googlat men inte lyckats hitta någon bra info. Verkar lite som standardmodellen ?
    Tack! Du har rätt i det. Babywise påminner om standardmodellen. Man har ett schema som man följer till punkt och pricka. När det gäller sömnen är det CIO som gäller och här kan det alltså handla om nyfödda bebisar. Har barnet ätit enligt schemat och har ren blöja lämnas det ensamt tills det är dags att gå upp igen. Det spelar ingen roll om barnet skriker hela "vilan". Ett citat från boken:
    "Forskning har tydligt visat att vanan att få omedelbar tillfredsställelse påverkar barnets inlärningsförmåga, koncentrationsförmåga, förmåga att sitta stilla och fokusera på ett negativt sätt. Samtliga av dessa är förutsättningar för att klara av akademiska utbildningar. Detta är alltså fakta. Däremot finns det inga bevis på att direkta gensvar till varje litet gråt lär en bebis något om kärlek. På samma sätt finns det inga bevis som visar att lite gråt föder otrygghet"
    Han baserar detta på denna artikelFörvånad:
    www.time.com/time/magazine/article/0,9171,983503,00.html

Jag har läst mycket om skaparen också. Jag vågar säga att det är en sjuk människa som ligger bakom denna metod. Han heter Gary Ezzo. Ni förstår om ni läser hans hemsida.

En gammal tråd i ämnet:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
    Jag svarade där innan jag hade läst boken får jag väl tillägga. Min uppfattning är dock densamma.
  • Your Mama Bear
    lövet2 skrev 2012-07-04 21:41:13 följande:
    Jag skrev ju också att jag inte betraktade det där som ett problem. När man har riktiga sömnproblem, så får man verkligen användning för sin fantasi, och det gäller att tänka utanför ramarna. Särskilt om det finns fler i familjen som behöver sin sömn.
    Vi hade en som sov 24-06 varje natt ungefär och sedan kompenserade det med att sova 2x2 timmar på dagen. Det blev rätt tungt efter ett tag, men visst gick det också. Jag tog bl a igen sömn genom att alltid åka buss i stället för bil om det gick, och då få mig en tupplur på bussen. Det är märkligt vad man kan somna enkelt på konstiga ställen om sömnbristen är tillräckligt stor!
    Jag menade inte att det du skrev var provocerande i sig. Det är bara så jobbigt att få höra att "allt är i sin ordning" och att "alla barn är sådana" när vi själva upplevde det som väldigt tungt och sonen som väldigt krävande. Och jag antar att det trampar på en öm tå då jag gick runt och kände mig värdelös som inte kunde trösta honom trots att jag verkligen försökte. Sömnen var en del av det som inte funkade.

Viktigt att tillägga: Det är inget som helst fel på mitt barn. Han är fantastisk på alla sätt! Smart, envis, spexig, rolig, snäll, mjuk och en massa annat som värmer hjärtat varje dag. Han var bara en aning intensiv som spädbarn.  
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Prodin

Hoppar in i tråden utan att skriva något nu. =)

Your argument is invalid
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2012-07-04 21:46:41 följande:
    En gammal tråd i ämnet:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
    Jag svarade där innan jag hade läst boken får jag väl tillägga. Min uppfattning är dock densamma.
    Detta citat kommer från den mamma som startade tråden. Det beskriver inte bara hennes syn utan också Ezzos syn på spädbarn så jag kände att jag ville klistra in det här:

"vet jag att hon har ätit ganska nyligen och att hon inte har ont någonstans är det väll bara att  låta henne gråta.

det hela handlar väll egentligen om att få in en rutin. babywise menar att man ska börja ett pass med att mata, sen vakentid och sist sova. så att de alltid äter sig mätta.  men en viktig sak är att bebisar faktiskt gråter för att lugna sig själv, eller göra av med energi för att sen kunna somna."

Barnet var två månader vid tillfället.
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:46:12 följande:
    Rutiner är vår sämsta sida - vi varken uppskattar dem eller är särskilt bra på att ha dem. Eftersom han ännu är hemma med oss har vi tänkt att rutinerna nog kommer i och med förskolestarten i augusti. Men jag vet inte, vi kanske borde styra upp det på något sätt? Det faller sig inte naturligt för mig även om det säkert skulle underlätta.
    Jag tänkte främst på amningen som rutin. Det andra brukar som sagt komma med förskolan:)
  • becca8807

När min son skrikit ett bra tag i sträck så har jag faktiskt låtit honom ligga och skrika ett tag o gått ifrån för o lugna ner mig själv för det är ganska frustrerande med en unge som gallskriker i ett!

Bättre o gå ifrån en stund än o sitta med en gallskrikande unge o bli arg/frustrerad själv!

• MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:22:07 följande:
    Vill poängtera att jag inte skriver det här för att någon ska tycka synd om mig utan för att jag önskar att se nyanser i diskussionen.

Ja, skrikmetoder är skadliga för barn. Tveklöst. Men det hjälper ingen att hugga direkt på de föräldrar som redan ligger ner. Istället behövs en diskussionen som för oss vidare till något som föräldrar i kris kan bli hjälpta av. För hur gör man om man har provat allt och det inte blir bättre? Kan ni ens föreställa er den paniken när ni måste tillbaka till jobbet eller ni måste orka med era andra barn och ni vaknar flera gånger i timmen? Vad i hela friden gör man när man på riktigt har nått sin botten?

Vi hade tur för att vi faktiskt är två vuxna som lever jämställt och hjälps åt. Vad gör en ensamstående förälder? Vad gör man när man aldrig har möjlighet att ta sovmorgon och man känner att man snart går över alla gränser vad gäller både humör och beteende?
    Jag tycker att det du skriver är väldigt viktigt! Min tanke med tråden var aldrig att hoppa på någon eller att göra sömnbrist till något som det inte är. Däremot ser jag inga fel i att visa på verkliga exempel som jag just gjorde.
    Jag vill diskutera med likasinnade, höra deras erfarenheter (personliga eller från någon annan) och lära mig mer. Jag vill att fler ska få upp ögonen för dessa metoder och vad de verkligen innebär. Kanske linformerar de sin icke pålästa BVC-sköterska nästa gång.. Fördjupar man sig i detta behöver man dessutom ventilera.
  • MalinEddie
    becca8807 skrev 2012-07-04 22:21:23 följande:
    När min son skrikit ett bra tag i sträck så har jag faktiskt låtit honom ligga och skrika ett tag o gått ifrån för o lugna ner mig själv för det är ganska frustrerande med en unge som gallskriker i ett!

Bättre o gå ifrån en stund än o sitta med en gallskrikande unge o bli arg/frustrerad själv!
    Hur gammal är han?
  • LiteniAugusti

Jag letade efter "Somna utan gråt" i bokhandeln för någon vecka sedan, men frågade i stället efter "Sova hela natten".  

"Vet du, jag vill inte sälja den till dig", blev expeditens väldigt vänliga men benhårt bestämda svar. 

Tack och lov så kom vi tillsammans fram till vilken bok det var jag egentligen sökte. Vi pratade sedan en stund om Anna W och hennes meningsfränder. Jag tänker mig att just den bokhandeln inte säljer så många exemplar.
     Vilken fantastisk tjej att träffa på i en bokhandel!    Solig

Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder