• MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-07-04 20:22:53 följande:
    Jag har haft en period av riktigt usel sömn, d.v.s. stor sömnbrist, inte p.g.a. bebis utan andra, personliga orsaker. Men jag klarade jobbet och vardagen ändå. Det gör man om man måste.
    Människan klarar ofta mer än hon tror.
    Fast det där är olika. Jag har träffat människor som påverkats både psykiskt och fysiskt av sömnbristen. De klarade varken av jobb eller familjeliv under denna period. Lyckligtvis finns det ofta hjälp att få och man ska inte vara rädd att be om den.
    Natulcien skrev 2012-07-04 20:22:53 följande:
    Man får lösa det på något annat sätt.
    För det första är det ju knappast hela livet som bebisen inte sover, utan en period i livet. För det andra är man ju oftast två föräldrar och man får turas om att sova, helt enkelt. Kanske har man ytterligare någon närstående som kan ställa upp emellanåt om det är riktigt illa?
    Det håller jag med om. Det finns så mycket man kan göra som inte innebär att barnet lämnas ensamt att gråta.
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-07-04 20:27:21 följande:
    Oh, tack...men ordet 'enorm' tror jag är i överkant... Flört

Men ja, har man en bebis som sover bra möts man ofta av attityden att man inget har att göra i sömntrådar...och att man inte förstår någonting...
    Mycket möjligt. Har inte blivit besviken än i alla fallGlad
    Det stämmer ju inte. Tänk på alla som arbetar med och påverkar andra människor. Det räcker med kunskap, du behöver inte egen erfarenhet även om det underlättar något. Du har ju dessutom haft sömnbrist själv och det är ju just det man tror att du inte förstår. Du behövs i dessa sömntrådar.
  • MalinEddie
    hojnas skrev 2012-07-03 23:16:03 följande:
    Ja jag hänger på!

För tillfället är jag inte ett dugg påläst utan det har räckt med att min instinkt vrålar NEJ åt att låta sitt barn gråta sig till sömns ensam men det är dags att jag samlar ihop bra länkar osv som jag kan hänvisa till.
    (Har läst vad andra har kopierat från AWs forum, jag har inte klarat av att gå in och läsa själv. För brutalt för mig.)
    Blir du pressad av omgivningen? Är det någon speciell del du intresserar dig för?
  • Your Mama Bear

Fast jag håller med glenda om att vi måste prata om det verkliga problem långvarig sömnbrist utgör i en människas liv. Hur de kognitiva funktionerna försämras, hur minnet sviker, hur humöret dalar och både ångest och depressioner växer fram. Att bara sopa problemet under mattan och hävda att man minsann fixar det på något sätt är kontraproduktivt och direkt skadligt!

Jag erkänner att jag blir provocerad när föräldrar som uppenbarligen har haft tur med sömnen säger att de inte hade känt annorlunda om deras barn hade sovit oroligt. Hur kan man veta det? Man blir desperat av att inte få sova och det är det första vi måste ta i för att minska antalet skrikmetoder som utförs.

• MalinEddie
    becca8807 skrev 2012-07-04 14:33:20 följande:
    Jag brukar faktiskt låta min son få skrika lite ibland..
    Man kan faktiskt inte komma springandes som ett skott så fort bebisen börjar skrika
    Vad pratar du om här? Ibland hamnar man i en olycklig situation och barnet vaknar precis när man sitter på toaletten eller står i duschen med schampo i håret. De flesta gör nog klart då. En CIO-metod är ju något helt annat. Läste du länken jag gav dig? Vad tänker du?
  • lövet2
    gabardin skrev 2012-07-04 20:16:02 följande:
    Intressant, vilka små anpassningar är detta? Som kan kontra nästan ett år utan längre sammanhängande sömn? Du får det att låta väldigt enkelt så jag blir nyfiken.
    *Jag har inte lagt någon energi på att få babyn att somna utan bröstet, för det har liksom inte funnits någon anledning. Varför ändra på något som funkar?
    *Sover babyn inte vidare i en säng, så har jag lagt babyn någon annanstans. Kanske i liggvagnen i köket, eller på lekfilten i vardagsrummet. Någonstans där babyn inte känt sig ensam om den vaknat till. I stället för att springa ut och in i sovrummet, så har jag kanske suttit på golvet bredvid filten och sett en film, och så har jag bara klappat babyn lite i rumpan om den vaknat.
    *På nätterna har jag haft babyn hos mig i sängen. I stället för att kliva upp på nätterna och få långa avbrott i sömnen, så har jag vaknat till, lagt babyn vid bröstet och somnat om. 10 avbrott på 5 sekunder vardera per natt, är inte så betungande.
    *På helgerna har maken fått kliva upp på morgnarna, medan jag har tagit igen sömn. Jag har också gärna lagt mig en kvart här och där när han varit hemma.
  • obZen

MalinEddie: vilken bra tråd! Har också känt att det kan vara skönt att ventilera sig med de som man vet är av samma åsikt! Har en fråga, vad är babywise? Har googlat men inte lyckats hitta någon bra info. Verkar lite som standardmodellen ?

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-07-04 20:35:05 följande:
    Fast det där är olika. Jag har träffat människor som påverkats både psykiskt och fysiskt av sömnbristen. De klarade varken av jobb eller familjeliv under denna period. Lyckligtvis finns det ofta hjälp att få och man ska inte vara rädd att be om den.
    Jo, det har du säkert rätt i. Man är väl olika känslig för sömnbrist...
    MalinEddie skrev 2012-07-04 20:42:31 följande:
    Mycket möjligt. Har inte blivit besviken än i alla fallGlad
    Det stämmer ju inte. Tänk på alla som arbetar med och påverkar andra människor. Det räcker med kunskap, du behöver inte egen erfarenhet även om det underlättar något. Du har ju dessutom haft sömnbrist själv och det är ju just det man tror att du inte förstår. Du behövs i dessa sömntrådar.
    Ja, jag tänker i alla fall som så att ju fler olika erfarenheter, och synvinklar på problemet, desto bättre... Glad
  • Your Mama Bear

Det du pratar om, lövet, det tycker jag är att ha det ganska lätt. Jag har också sövt mitt barn vid bröstet och det gör jag än idag, vid snart 22 månader. Det har ändå regelbundet tagit två timmar av rymmande och rullande. Ikväll har jag försökt fram och tillbaka i tre timmar. Länge vaknade han sedan 3-4 gånger i timmen innan jag lade mig bredvid honom. Han kan inte somna någon annanstans än i sovrummet eftersom han blir för nyfiken. Kombinera det med att behöva stiga upp på morgonen och prestera. Läsa, skriva, ha grupparbeten, ha något vettigt att säga så att du blir godkänd. Du är så trött att det du läser inte riktigt fastnar. Och så vidare.

Jag blir så leds på att höra att sömnbrist är ingenting.

Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder