• MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • Lilia

Jag tror att jag har använt mig av den metoden. Jag satt brevid sängen medan bebisen grät sig till söms. Men hon grät sig ALLTID Till söms. Ofta gråter de ju för att de är trötta och håller man då på och tar upp dem slutar det bara med mer gråt. Det mår ingen bra av, varesig bebisen eller man själv

• Natulcien
    Lilia skrev 2012-07-18 09:35:33 följande:
    Jag tror att jag har använt mig av den metoden. Jag satt brevid sängen medan bebisen grät sig till söms. Men hon grät sig ALLTID Till söms. Ofta gråter de ju för att de är trötta och håller man då på och tar upp dem slutar det bara med mer gråt. Det mår ingen bra av, varesig bebisen eller man själv
    Va!? Självklart mår bebisen mycket, mycket bättre av att gråta i sina föräldrars famn än att gråta ensam i sängen. Det är väl en ganska grundläggande kunskap!
    Kunde du inte ligga ner och hålla om bebisen?
  • Lilia
    Natulcien skrev 2012-07-18 09:38:59 följande:
    Va!? Självklart mår bebisen mycket, mycket bättre av att gråta i sina föräldrars famn än att gråta ensam i sängen. Det är väl en ganska grundläggande kunskap!

Kunde du inte ligga ner och hålla om bebisen?

Jag tycker inte alls det är självklart. Hon såg mig dessutom hela tiden. Kunde inte ligga ner med henne då hon låg i en spjälsäng. Ville inte ha henne i en vanlig säng då hon lätt rullar ur eller kravlar sig ut själv. Ramlar hon ner på golvet kan hon skada sig allvarligt. Det var inte så att hon grät i flera timmar heller, det handlade om 1-3 minuter. Och hon grät för att hon var trött, inte för att något hade hänt eller så.
  • Natulcien
    Lilia skrev 2012-07-18 10:31:07 följande:
    Jag tycker inte alls det är självklart. Hon såg mig dessutom hela tiden. Kunde inte ligga ner med henne då hon låg i en spjälsäng. Ville inte ha henne i en vanlig säng då hon lätt rullar ur eller kravlar sig ut själv. Ramlar hon ner på golvet kan hon skada sig allvarligt. Det var inte så att hon grät i flera timmar heller, det handlade om 1-3 minuter. Och hon grät för att hon var trött, inte för att något hade hänt eller så.
    Jamen då har du ju inte använt någon skrikmetod, för det går ut på att lämna bebisen ensam, d.v.s. lämna rummet.
    Annars kan man ju ligga brevid i en vanlig säng och sen lägga ner bebisen när den somnar...?
  • MalinEddie
    Lilia skrev 2012-07-18 09:35:33 följande:
    Nej, du har inte använt en CIO-metod. Då är man inte närvarande utan barnet får gråta i ensamhet.
  • MalinEddie
    obZen skrev 2012-07-10 23:17:57 följande:
    Dom ifrågasatte inte utan gjorde som psykologen sa. Han berättade för mig att han tyckte att det kändes skönt att ha fått psykologens "godkännande" och att det var befriande att veta att dom inte behövde gå in till pojken när han skrek. Det sorgliga är ju att psykologens godkännande inte ändrar det faktum att det är ett trauma för barnet.

Har inte pratat om det med honom eftersom jag vet att han känner sig påhoppad om jag säger något. Han vet var jag står och jag har sagt att jag aldrig skulle använda CIO på mitt barn, men varje gång vi pratar om det så hänvisar han hela tiden till att jag inte vet hur dom har haft det och att jag skulle ha gjort likadant om jag var i samma situation.
    Det är så det brukar låta. Att ingen annan förstår. Det handlar om försvar och dåligt samvete och har inget med ditt förhållningssätt att göra.
    Det är mycket sorgligt att psykologen gav sådana råd och säkert gör fortfarande. Med den kompetensen ska man kunna förvänta sig något annat. Jag tolkar det som att hon främst fokuserade på föräldrarna och deras känslor vilket givetvis är viktigt. Man måste dock hitta en lösning där barnet inte tvingas lida för att underlätta för föräldrarna. Det ska inte vara något problem, speciellt inte för en psykolog, när viljan finns..
  • sabina02
    MalinEddie skrev 2012-07-09 00:35:11 följande:
    Tack för att du delar med dig. Jag uppskattar upplevelser ur verkligheten och tycker som sagt det är mycket intressant att också höra hur det ser ut i andra länder. Min svärmor hade liknande åsikter och det var först när jag tog mig tid att skriva ut information på hennes språk (hon är holländsk) som hon faktiskt började tänka till som våra diskussioner blev intressanta istället för  "jag har rätt för att jag har två vuxna barn, vad vet du?" typ. Det var dock först när hon faktiskt såg att vår dotter sov i egen säg när hon var besök som hon började tänka till. Det behövdes kanske inga CIO-metoder? Kanske kommer man långt genom att vara lyhörd inför sitt barns behov? Våra barn var inte heller bortskämda trots att deras pappa hade vaggat dem och sjungit samtidigt när de var spädisar och detta var någon hon alltid nämnde innan. "Sjung abslot inte och bär inte era barn, de kommer bli bortskämda" hette det då.
    Känner du att du behöver förklara din föräldrastil? Räcker det inte med vad du redan säger? Jag förstår att det är jobbigt om din man påverkas av sin mamma, hur fungerar det för er? Frågar någon mig brukar jag säga något i stil med att jag tror på lyhördhet och närhet efftersom både mina instikter och fakta pekar på att detta är den rätta vägen att gå. Vill de veta mer berättar jag mer. Jag kan inte heller vara tyst inför andras beslut att använda en CIO-metod. Jag accepterar olika åsikter men berättar gärna en annan sida än den de kommer med. Det heter alltid att barnet är tryggt (med stora bokstäver) i sin egen säng och andra situationer, mindre klängigt och skriker aldrig vilket jag inte kan sitta och le åt. De får gärna ställa frågor och kritisera min "föräldrastil" för jag känner att jag har något att komma med, har de det? Jag är alltså dålig på korta svar men jag hoppas någon annan kan hjälpa dig bättre med det.

OT är du inte. Det handlar om attityd och förhållningsätt. Jag tror helt klart att en CIO-metod inte bara påverkar barn och förälder då när den används. Jag tror att det finns en stor risk att föräldern börjar ta lättare på barnets gråt i andra situtioner också vilket förvärrar det hela ytterligare.
    Hej igen!
    Som sagt ar det stor skillnad pa vad min svarmor sager, och vad hon gor. Aven om det skulle vara "ok" eller kanske tillockmed "bra" att lata ett barn skrika - skulle hon aldrig ha hjartat att faktiskt utova nagot sant. Hon har en jattebra relation med min dotter (och mej, vi ses nastan varje dag) och jag ser inga problem att lamna dottern med svarmor, jag vet att svarmor alltid ar dar for henne. Jag tror att storsta skillnaden mellan oss ar att svarmor, och sa manga andra kvinnor har i alla generationer, bar, vaggar, sjalar - for att de tyvarr maste. For att de i nat skede misslyckats med att gora sitt spadbarn sjalvstandigt. Medans jag bar och vaggar och sjalar for att jag vill. For att det ar det jag tycker ar att vara foralder, vad jag forvantade mig, och jag tycker om det.

Jag tror att installningen ar jatteviktig!!! Och ratt installning far man av mycket information, sa man har ratt forvantningar.  Min dotter vaknar tre-fyra ggr per natt och somnar om igen ratt fort. Visst ar det jobbigt, sarskilt som jag borjat jobba igen (har henne med mig) och inte kan sova pa dagen. MEN jag forvantade mig att hon skulle vakna varje timme och inte vilja somna om ever, sa jag ar JATTEnojd med min fina fina bebis!

Lite snabbt vad jag har att tillfora for tillfallet. Jag laser vidare med stort intresse!
    Kram
  • tardis

Ny favorittråd! Väntar första barnet i december, så även om jag brister i erfarenhet så är jag ju självklart inne på att läsa på och fundera och förbereda mig.

Jag ser på det här med metoder och rutiner som något man gör för förälderns skull. Jag blir nästan förbannad när folk försöker få det till att det är bra för barnet för så är det ju inte. Däremot KAN man argumentera att ett barn mår bättre i förlängningen för att föräldern mår bra och är utvilad. Men när folk försöker tuta i mig att barnet behöver rutiner då känner jag att "njae..." (Tycker dock att äldre barn mår bra av vardagsrutiner). Tycker också det som sägs i tråden är viktigt; vad är normalt? Behöver man verkligen "bota" vissa beteenden? Det kanske ska vara så?

Sen rent närhetsmässigt kan jag ju bara se på mig själv som vuxen. Jag vill sova i samma säng som min partner, när jag är upprörd eller ledsen vill jag få en kram och förstende ord, när jag är glad vill jag också vara nära. Och jag är snart 26 år! Varför skulle ett barn som inte ens levt längre utanför mig än i mig "inte ta skada" av att jag överger ger hen när hen försöker kommunicera känslor med mig? För ett litet barn har inga ord.

Jag vet ju också att jag kommer bli skittrött och att det kommer vara jobbigt. Men vad fasen, barnet har en far och mänskligheten har ju överlevt hittills. Nej, jag kan inte ha någon annan erfarenhet än min egen och ja det finns de som har det skitjobbigt och ingen avlastning. Men min inställning är att även det jobbiga har en poäng. Att när mitt barn är ledset så får jag möjlighet att visa att jag finns här och bryr mig. Sen kanske det inte gör mig till en mindre trött förälder men jag hoppas att det får mig att bita ihop en liten stund till.

• glenda

Det har kanske inte ar ratt trad for det, men det finns sa manga med liknande tema och eftersom jag skrivit lite i den har forut sa tankte jag gnalla lite mer i den.

Sa, min son ar lite over 13 manader och jag har inte sovit mer an 2 timmar i strack sen han foddes. Nu slumpade det sig sa att jag blev med barn igen, sa har inget jobb jag maste vara utvilad for, men jag ar sa trott hela tiden. Huvudverk jamt, ofta grinig och ledsen.

Jag kampade med hans somn i 3 manader - forsokte fa honom att somna i sin sang; lamnade honom aldrig utan stannade dar och sjong, pratade med honom. Det funkade aldrig han kunde skrika hur lange som helst. Han somnade till 30-60 minuter sen borjade han skrika igen. Tankte att det skulle bli battre nar jag slutade med nattamning, vilket jag gjorde for ungefar 6-8 veckor sedan, men det ar samma. Jag gav upp for nga veckor sedan, han blir trott vid 8, men somnar inte forens efter 11, efter runt 2 timmar gnall och grat da han vill upp i famnen, sen ner, upp igen, sen ner. Samma nar han vaknar pa natten, han vill inte att man haller honom, men han vill inte vara sjalv. Han ar trott och grinig, men kan inte somna.

Var precis pa Health Visitor Clinic for jag ar desperat, hoppades pa ngt rad ngn liten hjalp. Men det enda jag far ar "sov i ett annat rum tills han ger upp, det ar det enda vi rekomenderar". Jag skulle gora det nu om jag trodde att det skulle funka, men jag fattar inte varfor han skulle ge upp om jag inte ar dar nar han inte ger upp nar jag ar dar...    

Vi har en lakartid om hans somn i Januari, men jag fattar inte heller vad en lakare skulle kunna hjalpa med.

• AnnaLovisa

Någon i den här tråden kanske har någon tanke kring det här.

Jag har en kompis som har en 2,5 åring. De använde 5-min metoden när sonen var liten, kanske från att han var 6 mån, och tyckte att det hjälpte jättemycket med hans sömn. Jag vet att de hade det jobbigt i början med kolik, han hade ont i magen och skrek konstant hela kvällarna de första två månaderna, så jag kan förstå varför de tog till en extrem metod, de visst inte bättre och var helt slutkörda.

Men nu har jag ett eget barn, och utan att ens veta mycket om konsekvenserna av CIO-metoder tycker jag att det känns helt fel att använda dem. Även AWs metoder känns helt sjuka att utsätta ett barn för. Jag skulle aldrig inte lyssna på mitt barn och överge det med sin egen gråt. Har svårt att förstå hur någon förälder kan resonera att det är ok.

Till saken nu så är kompisens son numera väldigt "gränslös". Han kan klättra upp i famnen spontant på människor han inte känner, och springa ifrån sina föräldrar helt utan bekymmer. Direkt när jag märkte det så tänkte jag att anknytningen har blivit skadad. Mamman själv var orolig för ADHD, men jag jobbar med personer med neuropsykdiagnoser, och han är inte alls "dampig"(i brist på bättre uttryck), bara liksom rotlös, rastlös.

Jag skulle jättegärna vilja ta upp det här med henne, men vet inte hur det skulle gå till utan att hon blir jättestött och känner sig som en dålig mamma. Det här har ju redan hänt, de har redan utsatt sin son för det här, så hon kommer kanske bara känna att det är en anklagelse. Men jag vill bara upplysa om att det kanske inte är så bra så att de tex inte gör på samma sätt med nästa barn.

Hur gör man??

Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder