• MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 20:48:41 följande:
    Fast jag håller med glenda om att vi måste prata om det verkliga problem långvarig sömnbrist utgör i en människas liv. Hur de kognitiva funktionerna försämras, hur minnet sviker, hur humöret dalar och både ångest och depressioner växer fram. Att bara sopa problemet under mattan och hävda att man minsann fixar det på något sätt är kontraproduktivt och direkt skadligt!
    Det håller jag absolut med om.
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:00:29 följande:
    Det du pratar om, lövet, det tycker jag är att ha det ganska lätt. Jag har också sövt mitt barn vid bröstet och det gör jag än idag, vid snart 22 månader. Det har ändå regelbundet tagit två timmar av rymmande och rullande. Ikväll har jag försökt fram och tillbaka i tre timmar. Länge vaknade han sedan 3-4 gånger i timmen innan jag lade mig bredvid honom. Han kan inte somna någon annanstans än i sovrummet eftersom han blir för nyfiken. Kombinera det med att behöva stiga upp på morgonen och prestera. Läsa, skriva, ha grupparbeten, ha något vettigt att säga så att du blir godkänd. Du är så trött att det du läser inte riktigt fastnar. Och så vidare.

Jag blir så leds på att höra att sömnbrist är ingenting.
    Det låter riktigt jobbigt. Har ni sökt hjälp? Jag tänker att det kan finnas en orsak till hans oroliga sömn. Om inte annat behöver ju ni hjälp. Kan ni söva på andra sätt än vid bröstet så du får vila? Kan det vara rutinen som felar? Det är toppenbra med långtidsamning om alla trivs med det. Hur är dina känslor inför amningen idag?
  • MalinEddie

Nu blev det många frågor. För att sammanfatta allt i en fråga, vad har i gjort för att förändra situationen?

• Your Mama Bear

Min son låg aldrig någonsin på golvet under sitt första levnadsår. Jag hade gråtit av lättnad om jag hade kunnat ha honom på en filt bredvid mig istället för att gå omkring och vagga honom från morgon till kväll. Och nej, det är inte något som alla barn kräver.

• Your Mama Bear

MalinEddie: Det vände av sig själv för kanske två månader sedan. Nu är det bara själva nattningen som är långdragen och det kan jag ta under sommarlovet. Vi går se hur läget är till hösten.

• MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:11:24 följande:
    Min son låg aldrig någonsin på golvet under sitt första levnadsår. Jag hade gråtit av lättnad om jag hade kunnat ha honom på en filt bredvid mig istället för att gå omkring och vagga honom från morgon till kväll. Och nej, det är inte något som alla barn kräver.
    Verkligen inte. Min son låg gärna på golvet istället och hatade bärsjal. Jag fick höra att det handlade om dålig anknytning av en medlem här. Det är tur att man vet bättre. Barn är olika.
  • MalinEddie
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:13:35 följande:
    MalinEddie: Det vände av sig själv för kanske två månader sedan. Nu är det bara själva nattningen som är långdragen och det kan jag ta under sommarlovet. Vi går se hur läget är till hösten.
    Vad sköt att det har blivit bättre i alla fall. Jag känner mig dum om jag frågar hur det ser ut med dagsömnen eller om han är tillräckligt trött när ni försöker lägga honom. Jag är säker på att ni redan har försökt styra dagsömnen och ser till hans trötthetssignaler så jag kan tänka mig att dessa frågor skulle irritera dig. Helt förståeligt.
  • Your Mama Bear

Vill poängtera att jag inte skriver det här för att någon ska tycka synd om mig utan för att jag önskar att se nyanser i diskussionen.

Ja, skrikmetoder är skadliga för barn. Tveklöst. Men det hjälper ingen att hugga direkt på de föräldrar som redan ligger ner. Istället behövs en diskussionen som för oss vidare till något som föräldrar i kris kan bli hjälpta av. För hur gör man om man har provat allt och det inte blir bättre? Kan ni ens föreställa er den paniken när ni måste tillbaka till jobbet eller ni måste orka med era andra barn och ni vaknar flera gånger i timmen? Vad i hela friden gör man när man på riktigt har nått sin botten?

Vi hade tur för att vi faktiskt är två vuxna som lever jämställt och hjälps åt. Vad gör en ensamstående förälder? Vad gör man när man aldrig har möjlighet att ta sovmorgon och man känner att man snart går över alla gränser vad gäller både humör och beteende?

• Your Mama Bear

Det enda som stör mig är attityden "så är det för alla" och "det är väl ingenting" eftersom det inte är sant. Välmenande frågor är absolut inget hån!

Vi har försökt korta ner och lägga senare/tidigare men han är i sig själv väldigt oregelbunden. Ibland hoppar han dagsömnen och då kan han somna snabbt men klockan 17-18. Och han har ju sovit lite bättre i perioder men aldrig längre än typ en timme innan jag har lagt mig. Sedan vände det mitt i allt och vi håller andan.

• lövet2
    Your Mama Bear skrev 2012-07-04 21:00:29 följande:
    Det du pratar om, lövet, det tycker jag är att ha det ganska lätt. Jag har också sövt mitt barn vid bröstet och det gör jag än idag, vid snart 22 månader. Det har ändå regelbundet tagit två timmar av rymmande och rullande. Ikväll har jag försökt fram och tillbaka i tre timmar. Länge vaknade han sedan 3-4 gånger i timmen innan jag lade mig bredvid honom. Han kan inte somna någon annanstans än i sovrummet eftersom han blir för nyfiken. Kombinera det med att behöva stiga upp på morgonen och prestera. Läsa, skriva, ha grupparbeten, ha något vettigt att säga så att du blir godkänd. Du är så trött att det du läser inte riktigt fastnar. Och så vidare.

Jag blir så leds på att höra att sömnbrist är ingenting.
    Jag skrev ju också att jag inte betraktade det där som ett problem. När man har riktiga sömnproblem, så får man verkligen användning för sin fantasi, och det gäller att tänka utanför ramarna. Särskilt om det finns fler i familjen som behöver sin sömn.
    Vi hade en som sov 24-06 varje natt ungefär och sedan kompenserade det med att sova 2x2 timmar på dagen. Det blev rätt tungt efter ett tag, men visst gick det också. Jag tog bl a igen sömn genom att alltid åka buss i stället för bil om det gick, och då få mig en tupplur på bussen. Det är märkligt vad man kan somna enkelt på konstiga ställen om sömnbristen är tillräckligt stor!
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder