• MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • Natulcien
    becca8807 skrev 2012-07-04 14:33:20 följande:
    Jag brukar faktiskt låta min son få skrika lite ibland..
    Man kan faktiskt inte komma springandes som ett skott så fort bebisen börjar skrika
    Klart man kan, och bör. Om man vill att ens bebis ska få tillit och trygghet, alltså...
  • glenda
    Natulcien skrev 2012-07-04 14:01:37 följande:
    Fast det finns ju många som har bebisar med riktigt grava sömnproblem, som lider av svår sömnbrist, men som ändå aldrig skulle utsätta sitt barn för en skrikmetod. Så de som i slutändan tar till sånt tror jag ändå är människor som är väldigt osäkra, otrygga och lättpåverkade, utöver sin sömnbrist.

Så jag tycker faktiskt inte att det finns några ursäkter, med all respekt till de som har det riktigt jobbigt med sömnen.

Det är ju, trots allt, föräldrarna som mår dåligt av sin sömnbrist, och som önskar en förändring. Och att då utsätta sin lilla, försvarslösa bebis för en ångestfylld metod är ju otroligt kontraproduktivt.
    Jo som sagt - det ar sallan dom som har bebisar med riktigt grava somnproblem som marks mest i tradar om CIO pa det har forumet, och det ar fler sana ni behover for att bli lite mer overtygande for dom av oss som har bebisar med riktiga somnproblem som inte ar sakra pa hur vi ska gora.

Och det var ju det TS undrade i starten - hur man kan varna andra foraldrar...

Sahar ar det for mig: 9manaders bebis som inte sover sjalv mer an 20-30 minuter i taget - det ar helt ok for mig just nu, tills jag maste jobba. Nar den dagen kommer, och om han fortf ar sa har - medan CIO ar typ det varsta jag kan tanka mig (jag hatar nar han grater) sa finns det inga andra alternativ som jag inte provat an. Dom jag kanner som genomfort controlled crying har ju pa andra sidan elandet en bebis vars somn-monster funkar med deras / familjens vardag (om dom maste jobba, har syskon som maste till skolan etc) och det ar ju en nodvandighet om man har saker man maste gora pa dagarna. Du kan tolka det som att vara osaker, otrygg och lattpaverkad (sana analyser vinner nog tyvarr inte direkt over ngn till ert lager heller iofs...) - men om man verkligen MASTE sova for att klara en vardag utanfor hemmet, och bebis inte svarar pa nga andra metoder - vad gor man? 

• MalinEddie
    glenda skrev 2012-07-04 11:34:08 följande:
    Om ni vill na ut till andra foraldrar med information om eventuell paverkan av CIO sa tror jag att det vore smart och skriva ngt enkelt infoblad och ga ut med det till lokala BVC, starta lokala grupper med ett vidare natverk. Kanske soka spons fran ngt / nga foretag som vill hanga pa det har? For att tacka kostnad av utskrifter och resor iaf. 

Tack för tipsen. En hemsida är på gång även om jag själv inte har varit så involverad den senaste tiden på grund av annat i livet. Det ska bli ändring på det nu hoppas jag. Känner ni till babywise? Det är CIO-metod som är stor i USA. Nu finns boken också på svenska. Jag har läst den och detta är nog den grymmaste sömnmetod jag har läst om. 3 day sleep-metoden är något värre men den har lyckligtvis inte lika stor spridning här som jag är rädd att babywise kommer få i framtiden. I det stora hela går de ju ut på samma sak men perioderna som barnet tvingas skrika ensamt och åldern på barnen skiljer dessa metoder åt från t.ex 5-minutersmetoden. CIO används på nyfödda barn vars föräldrar är inspirerade av babywise. Det jag ville komma fram till var dock att kritiska röster i USA skapade en hemsida om babywise. Fakta blandas med historier från livet. Den är mycket läsvärd och verkar verkligen nå ut. Erfarenheterna från föräldrar som använt metoden men senare insett att den skadat barnet är mycket intressanta och givetvis hjärtskärande.
    www.ezzo.info/top-resources/voices-of-experience

För övrigt tycker jag att det är intressant att höra hur det ser ut i andra länder så berätta gärna mer. Vi har släkt i Holland och jag upplever att det är vanligt med CIO-metoder också där. Anledningen är ofta att föräldraledigheten är så kort där och att föräldrarna inte vill ha störd sömn när de arbetar. Inte att barnet sover ovanligt för sin ålder.
  • lövet2
    Jag ar fortfarande kluven sjalv, det som ar lite storande ar att "dom som ar emot" (iaf manga har pa forumet) inte verkar ha ngn aning om hur det ar att ha en bebis som inte sover. Ofta laser jag "Oh min 10 manaders sover sa daligt, bara 3-4 timmar i taget! Bara ngn gang i manaden sover hen mer an 7 tmmar!" Min kille sover hogst 20-30 minuter utan mig, han har aldrig somnat utan brostet, han vaknar sa fort man lagger ner honom i sangen (min eller hans) efter amning. Han ar inte intresserad av ngn tass-metod, bli upplockad och nedlagd, somna om i famnen, strikta rutiner, snuttefilt, valling eller napp - han vill ha brost, pa en gang, hela tiden!

Det där hänger ju också en hel del på hur man ser på det där med småttingars sömn. Det du beskriver ser jag inte som ett sömnproblem utan som något rätt normalt. När jag själv varit i den sitsen, så har jag bara anpassat min vardag litegrand för att få det att funka. Det är en så pass kort period, så jag tycker inte det är så mycket att bråka om ...
  • MalinEddie
    Jag ar fortfarande kluven sjalv, det som ar lite storande ar att "dom som ar emot" (iaf manga har pa forumet) inte verkar ha ngn aning om hur det ar att ha en bebis som inte sover. Ofta laser jag "Oh min 10 manaders sover sa daligt, bara 3-4 timmar i taget! Bara ngn gang i manaden sover hen mer an 7 tmmar!" Min kille sover hogst 20-30 minuter utan mig, han har aldrig somnat utan brostet, han vaknar sa fort man lagger ner honom i sangen (min eller hans) efter amning. Han ar inte intresserad av ngn tass-metod, bli upplockad och nedlagd, somna om i famnen, strikta rutiner, snuttefilt, valling eller napp - han vill ha brost, pa en gang, hela tiden!

For oss har det blivit varre de senaste 2 manaderna, jag antar att det ar separationsfasen, sa har inga planer att anvanda ngn skrikmetod just nu, men om det fortfarande ar sahar nar har ar runt ett ar och jag behover borja jobba... sa vet jag faktiskt inte vad jag ska gora... Men det ar en annan trad (som jag inte kommer skriva av radsla for otrevligheter).

Jag upplever tvärtom att de flesta som är emot CIO-metoder ofta har egen dålig erfarenhet av barn och sömn. Själv började jag intressera mig för CIO-metoder av just den anledningen. Jag sökte lösningar och hittade dessa metoder som gick helt emot mina instinkter och allt jag hade läst om spädbarns utveckling. Jag började undra hur de hade fått så stor spridning..
    Jag är inte den typen som säger "stå ut" eller " alla barn tar sig den sömn de behöver" för jag vet hur det är att lida av sömnbrist och ha ett barn som lider av övertrötthet. Jag har till och med förståelse för att man i ren desperation använder en CIO-metod när man inte är vid sina sinnes fulla bruk. Det ursäktar dock inte metoderna som sådana eller gör upplevelsen bättre för barnet. Det ger en viss förståelse för föräldrarna, inte mer. Dessa metoder har inget att göra i ett modernt samhälle och barnets behov av trygghet minskar inte med föräldrarnas sömnbrist.
    Det är lika vanligt, om inte vanligare, att dessa metoder används på spädbarn som sover som just spädbarn eller för att barnet ska sova i egen säng eller somna på egen hand. Handlar det om grava sömnstörningar är inte en metod ett bot heller. Det kan handla om något fysiskt som stör barnet. Besvären finns då kvar även om barnet slutar uttrycka dem eftersom ingen ser eller hör ändå. Man måste försöka tänka längre än sömnen. Barnet tystnar till slut men varför? Hur påverkar det barnets inre trygghet? Fanns det faktiskt en bakomliggande orsak som man valde att blunda för?
    Humana metoder tar tid. De kräver mycket mer av föräldrarna. Barnen protesterar givetvis här också men föräldrarna tvingas se barnet och underlätta för det. Det är nog där problemet ligger ibland med dessa metoder. Man säger ofta att de inte fungerar efter att ha provat en kväll men kan samtidigt låta barnet skrika tre kvällar helt ensamt. Hur går det ihop? Det är svårt att se ett barn ledset. Det ska vara svårt. Det är lättare att gömma sig bakom försvarsmekanismer och lämna barnet ensamt med sin gråt. Du behöver inte ens höra barnet om du inte vill när du använder en CIO-metod. Personligen har jag svårt för regelrätta metoder av alla slag eftersom det är viktigt att se det enskilda barnet. Det är inte fel att inspireras och skapa en egen metod däremot.
    Jag vet att Natucilens bebis har sovit toppenbra hela tiden men hon har istället enorm kunskap om spädbarn:) Det är också något värt, inte bara egna upplevelser vilket är viktigt att komma ihåg.
  • gabardin
    lövet2 skrev 2012-07-04 19:52:23 följande:
    Det där hänger ju också en hel del på hur man ser på det där med småttingars sömn. Det du beskriver ser jag inte som ett sömnproblem utan som något rätt normalt. När jag själv varit i den sitsen, så har jag bara anpassat min vardag litegrand för att få det att funka. Det är en så pass kort period, så jag tycker inte det är så mycket att bråka om ...

Intressant, vilka små anpassningar är detta? Som kan kontra nästan ett år utan längre sammanhängande sömn? Du får det att låta väldigt enkelt så jag blir nyfiken.
  • Maluttan
    lövet2 skrev 2012-07-04 19:52:23 följande:

Jag håller med, om jag bortser från Glenda, och enbart utgår från andra man träffat så beklagar sig många föräldrar över helt normala beteenden. Det handlar om misinformation. Det är inte konstigt att små barn vill amma ständigt och ligga nära dygnet runt.

Om fler föräldrar får realistiska förväntningar på hur första året ter sig redan på MVC tror jag färre skulle välja sådana hemska metoder. Och de flesta BVC verkar befästa dessa orealistiska ideal och ge förkastliga tips.

Tipsen borde inte vara på hur man ändrar på bebisen, utan tips på vad föräldrarna själva kan göra/ändra för att stå ut den relativt korta perioden.
  • Natulcien
    glenda skrev 2012-07-04 14:57:54 följande:
    ...men om man verkligen MASTE sova for att klara en vardag utanfor hemmet, och bebis inte svarar pa nga andra metoder - vad gor man? 

Man får lösa det på något annat sätt.
    För det första är det ju knappast hela livet som bebisen inte sover, utan en period i livet. För det andra är man ju oftast två föräldrar och man får turas om att sova, helt enkelt. Kanske har man ytterligare någon närstående som kan ställa upp emellanåt om det är riktigt illa?
    Jag har haft en period av riktigt usel sömn, d.v.s. stor sömnbrist, inte p.g.a. bebis utan andra, personliga orsaker. Men jag klarade jobbet och vardagen ändå. Det gör man om man måste.
    Människan klarar ofta mer än hon tror.
  • Natulcien
    Maluttan skrev 2012-07-04 20:17:00 följande:
    Tipsen borde inte vara på hur man ändrar på bebisen, utan tips på vad föräldrarna själva kan göra/ändra för att stå ut den relativt korta perioden.
    Exakt!
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-07-04 20:10:45 följande:
    Jag vet att Natucilens bebis har sovit toppenbra hela tiden men hon har istället enorm kunskap om spädbarn:) Det är också något värt, inte bara egna upplevelser vilket är viktigt att komma ihåg.
    Oh, tack...men ordet 'enorm' tror jag är i överkant... Flört

Men ja, har man en bebis som sover bra möts man ofta av attityden att man inget har att göra i sömntrådar...och att man inte förstår någonting...
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder