glenda skrev 2012-07-05 00:39:12 följande:
-Jag har inte "brakat" om att min son inte sover mer an 20-30 minuter sjalv - det ar inget stort problem for oss an. Men - om han fortf ar sahar nar jag maste borja jobba gar det inte att ta igen somn pa bussen eller andra lite i vardagen, eller ordna pa annat satt for att fa det att funka- om jag ar pa jobbet klockan 10 och klockan 2 - hur kan jag da samtidigt amma min son till somns? Det gar liksom inte! Inte ens varldens basta supermorsa kan vara pa tva stallen samtigigt. Hanger ni med? Eftersom han bara somnar vid brostet sa spelar det inte ens ngn roll att jag ar ensam vardnadshavare som inte har familj eller vanner som kan stalla upp. Det underlattar ju saklart inte som det ar nu (eftersom jag ocksa maste laga mat, diska, tvatta, duscha och dammsuga ngn gang ibland precis som alla som lever i parforhallanden), men har ingen som helst betydelse om jag inte skulle vara med min son under dagen.
Mellan 9 månader och 1 år hinner det hända mycket. Många barn slutar faktiskt självmant med amningen under den perioden, och andra barn bestämmer sig bara för att sova över nattamningarna. Sedan blir det en stor skillnad när barnet övergår från att sova 2-3 ggr/dag till bara 1 gång/dag. Plötsligt är det då bara en enda gång om dagen då ni måste hitta en annan lösning när han ska sova, och den enda gången kommer han att vara väääldigt trött och lättsövd. Vagnen funkar då för de flesta, och annars kan det gå t ex att under några dagar låta honom somna under bilkörning (bara som en övergång). Funkar det så är det bra!
Sedan är det också så, att när någon annan ska söva (ska du ha barnflicka, dagis eller vad?) och bröstet inte finns till hands, så brukar plötsligt flaskan gå alldeles utmärkt. Inte när du är där, utan bara när det är någon annan som söver.
Nattmålen är en annan sak, men ta inte ut något elände i förskott, för på 3 månader finns som sagt var chansen att allting löser sig självt ...