• MalinEddie

Vi som är emot CIO-metoder

Jag vet att jag inte är ensam och jag kände att det behövs en tråd för oss där vi kan diskutera allt från intressant läsning till hur man bäst varnar andra föräldrar. Häng på!

• Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder
  • glenda
    MalinEddie skrev 2012-07-05 01:33:35 följande:
    Förklarade de varför det skulle vara bra för honom? Var dina bekanta sena med använda metoden? När används den vanligtvis? Vilken metod är det som rekommenderas? Jag förstår hur du känner och jag tycker att du verkar ha god kunskap om ditt barns utveckling och det glädjer mig att du tänker själv istället för att följa alla råd som ges. BVC här i Sverige är inte bättre tyvärr både när det gäller detta och annat och här ska inte ens dessa metoder rekommenderas längre men det görs ändå.

Jag gillar inte heller dessa kommentarer så det håller jag med dig om. Hur känner du inför amningen? Det är svårt att veta innan hur det blir när man slutar nattmamma. För oss blev det värre, för andra har det blivit mycket bättre. Det är inte fel att prova sig fram och hitta andra lösningar så att du faktiskt kan få avlastning av barnets pappa och andra människor. Man måste försöka hitta en balans i familjen utan att för den skull gå emot barnets behov av närhet.
    Nej, dom far det att verka onormalt bara, ser lite uppgivna ut nar jag sager att han nattammar / samsover / vaknar - berattar att man kan "forvanta sig" annat beteende i hans alder (fran 6 manader). Controlled crying ar att lagga barnet och lata skrika i 5 minuter, sen ga in och verbalt forsoka lugna (som ju inte funkar, men for att visa barnet att man fortffinns dar), nasta gang vantar man 10 minuter, sen 15 minuter osv. Dom jag kanner som har gjort det har genomfort det vid 7-9 manader - det rekomenderas alltsa inte innan 6 manader.

Jag tror att nattamningen och vaken hanger ihop helt klart - om han inte nattammade skulle han nog inte vakna lika mkt. Men jag vet inte hur jag skulle gora nattamningen till ett separat "problem"? Om jag inte ammar honom blir det skrik och grat - det ar ju ingen skillnad mellan det och CIO..?

Jag maste nog borja jobba nar han ar ett ar, eller iaf vara beradd pa att borja da - sa 3 manader.  
  • lövet2
    glenda skrev 2012-07-05 00:39:12 följande:
    -Jag har inte "brakat" om att min son inte sover mer an 20-30 minuter sjalv - det ar inget stort problem for oss an. Men - om han fortf ar sahar nar jag maste borja jobba gar det inte att ta igen somn pa bussen eller andra lite i vardagen, eller ordna pa annat satt for att fa det att funka- om jag ar pa jobbet klockan 10 och klockan 2 - hur kan jag da samtidigt amma min son till somns? Det gar liksom inte! Inte ens varldens basta supermorsa kan vara pa tva stallen samtigigt. Hanger ni med? Eftersom han bara somnar vid brostet sa spelar det inte ens ngn roll att jag ar ensam vardnadshavare som inte har familj eller vanner som kan stalla upp. Det underlattar ju saklart inte som det ar nu (eftersom jag ocksa maste laga mat, diska, tvatta, duscha och dammsuga ngn gang ibland precis som alla som lever i parforhallanden), men har ingen som helst betydelse om jag inte skulle vara med min son under dagen.

Mellan 9 månader och 1 år hinner det hända mycket. Många barn slutar faktiskt självmant med amningen under den perioden, och andra barn bestämmer sig bara för att sova över nattamningarna. Sedan blir det en stor skillnad när barnet övergår från att sova 2-3 ggr/dag till bara 1 gång/dag. Plötsligt är det då bara en enda gång om dagen då ni måste hitta en annan lösning när han ska sova, och den enda gången kommer han att vara väääldigt trött och lättsövd. Vagnen funkar då för de flesta, och annars kan det gå t ex att under några dagar låta honom somna under bilkörning (bara som en övergång). Funkar det så är det bra!

Sedan är det också så, att när någon annan ska söva (ska du ha barnflicka, dagis eller vad?) och bröstet inte finns till hands, så brukar plötsligt flaskan gå alldeles utmärkt. Inte när du är där, utan bara när det är någon annan som söver.

Nattmålen är en annan sak, men ta inte ut något elände i förskott, för på 3 månader finns som sagt var chansen att allting löser sig självt ...
  • glenda
    lövet2 skrev 2012-07-05 09:55:14 följande:
    Mellan 9 månader och 1 år hinner det hända mycket. Många barn slutar faktiskt självmant med amningen under den perioden, och andra barn bestämmer sig bara för att sova över nattamningarna. Sedan blir det en stor skillnad när barnet övergår från att sova 2-3 ggr/dag till bara 1 gång/dag. Plötsligt är det då bara en enda gång om dagen då ni måste hitta en annan lösning när han ska sova, och den enda gången kommer han att vara väääldigt trött och lättsövd. Vagnen funkar då för de flesta, och annars kan det gå t ex att under några dagar låta honom somna under bilkörning (bara som en övergång). Funkar det så är det bra!

Sedan är det också så, att när någon annan ska söva (ska du ha barnflicka, dagis eller vad?) och bröstet inte finns till hands, så brukar plötsligt flaskan gå alldeles utmärkt. Inte när du är där, utan bara när det är någon annan som söver.

Nattmålen är en annan sak, men ta inte ut något elände i förskott, för på 3 månader finns som sagt var chansen att allting löser sig självt ...
    Absolut, jag hoppas ju pa att det loser sig av sig sjalv Glad 
  • obZen
    MalinEddie skrev 2012-07-04 21:46:41 följande:
    Tack! Du har rätt i det. Babywise påminner om standardmodellen. Man har ett schema som man följer till punkt och pricka. När det gäller sömnen är det CIO som gäller och här kan det alltså handla om nyfödda bebisar. Har barnet ätit enligt schemat och har ren blöja lämnas det ensamt tills det är dags att gå upp igen. Det spelar ingen roll om barnet skriker hela "vilan". Ett citat från boken:
    "Forskning har tydligt visat att vanan att få omedelbar tillfredsställelse påverkar barnets inlärningsförmåga, koncentrationsförmåga, förmåga att sitta stilla och fokusera på ett negativt sätt. Samtliga av dessa är förutsättningar för att klara av akademiska utbildningar. Detta är alltså fakta. Däremot finns det inga bevis på att direkta gensvar till varje litet gråt lär en bebis något om kärlek. På samma sätt finns det inga bevis som visar att lite gråt föder otrygghet"
    Han baserar detta på denna artikelFörvånad:
    www.time.com/time/magazine/article/0,9171,983...

Jag har läst mycket om skaparen också. Jag vågar säga att det är en sjuk människa som ligger bakom denna metod. Han heter Gary Ezzo. Ni förstår om ni läser hans hemsida.

En gammal tråd i ämnet:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m60913072-5.html
    Jag svarade där innan jag hade läst boken får jag väl tillägga. Min uppfattning är dock densamma.
    Herrejävlar... vad är det för fel på människan?? Usch vad hemskt.

Du skrev om en till metod, 3 days sleep eller nåt sånt. Vad är det för nåt?
    The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • MalinEddie
    sabina02 skrev 2012-07-05 00:07:44 följande:
    Hej jag hanger pa!

Anna wahlgrens egen dotter skrev ju en bok om sin hemska uppvaxt, ar det nan som last den? Maste ju skaka om AW-anhangare...
    Jag har läst den.Fruktansvärd läsning. Den väckte stor debatt när den kom ut. Trogna AW-anhängare kommer aldrig ändra sig oavsett vad hon anklagas för  men förhoppningsvis tänker föräldrar till mer nu innan de tar till sig av hennes metoder. Jag läste faktiskt precis en ny intervjuv med Felicia Feldt som har skrivit boken.
    mabra.com/felicia-feldt-jag-var-radd-for-min-egen-mamma/
  • ninalinnea81

Åååå, en tråd för mig! Ska genast lägga i favoriter.

I mammagruppen har vi en fb-grupp där en nu ville ha råd ang sömnen och en annan glatt tipsade om 5 minuters metoden som inte alls är skadlig från 6 månaders ålder ??!
    Jag försökte styra över på Somna utan gråt utan att trampa dem på tårna men jag behöver mer kött på benen. Avslutade mitt inlägg med "tycker att det låter så hemskt att barnen slutar gråta för att de ger upp" - Lars H Gustafsson.   

• MalinEddie
    glenda skrev 2012-07-05 09:11:19 följande:
    Nej, dom far det att verka onormalt bara, ser lite uppgivna ut nar jag sager att han nattammar / samsover / vaknar - berattar att man kan "forvanta sig" annat beteende i hans alder (fran 6 manader). Controlled crying ar att lagga barnet och lata skrika i 5 minuter, sen ga in och verbalt forsoka lugna (som ju inte funkar, men for att visa barnet att man fortffinns dar), nasta gang vantar man 10 minuter, sen 15 minuter osv. Dom jag kanner som har gjort det har genomfort det vid 7-9 manader - det rekomenderas alltsa inte innan 6 manader.
    Det låter som Ferbers metod. Berätta inte hur det ligger till om det känns jobbigt. De behöver inte veta hur i sover eller hur och om du ammar. Eller visa på motsatsen om du känner dig trygg med det. Din pojke uppför sig helt normalt och ni gör inga fel vilket du redan är medveten om. Själv fick jag så dåliga råd på BVC så jag tackade nej till råd gällande mat och sömn när mitt första barn var 5 månader. Sedan dess går vi ditt för att mäta, väga och vaccinera.
    glenda skrev 2012-07-05 09:11:19 följande:
    Jag tror att nattamningen och vaken hanger ihop helt klart - om han inte nattammade skulle han nog inte vakna lika mkt. Men jag vet inte hur jag skulle gora nattamningen till ett separat "problem"? Om jag inte ammar honom blir det skrik och grat - det ar ju ingen skillnad mellan det och CIO..?
    Jo, eftersom du inte tänker lämna honom ensam? Det är inte helt ovanligt att det blir gråt när man avvänjer nattamning men förädringen upplevs helt annorlunda för barnet om det har en närvarande förälder där som tröstar och underlättar på olika sätt. Jag skulle dock ge dig rådet att vänta något med tanke på separationsfasen. Det är ju extra jobbigt för barnet då och det finns en chans att det blir bättre är den är över.
  • MalinEddie

Ber om ursäkt för stavfel och missade bokstäver. Är stressad just nu.

• MalinEddie
    ninalinnea81 skrev 2012-07-05 21:19:28 följande:
    Åååå, en tråd för mig! Ska genast lägga i favoriter.

I mammagruppen har vi en fb-grupp där en nu ville ha råd ang sömnen och en annan glatt tipsade om 5 minuters metoden som inte alls är skadlig från 6 månaders ålder ??!
    Jag försökte styra över på Somna utan gråt utan att trampa dem på tårna men jag behöver mer kött på benen. Avslutade mitt inlägg med "tycker att det låter så hemskt att barnen slutar gråta för att de ger upp" - Lars H Gustafsson.   

Tyvärr söker många av dessa föräldrar en quick fix och t.ex 5-minutersmetoden lovar detta. De orkar inte sätta sig in i böcker. En toppenbok är annars "kärlekens roll" av Sue Gerhardt. Läser man om spädbarn hittar man svaret på varför det är fel redan där.
    karnevalforlag.se/bocker/karlekens-roll
    Annars tycker jag om denna artikel om CIO-metoder och den påverkan de kan ha:
    gulliblenewparent.blogspot.se/2011/01/sleep-research-part-3-risks-and.html
    Denna är också läsvärd:
    www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201112/dangers-crying-it-out
    Det finns referenser.
Svar på tråden Vi som är emot CIO-metoder