• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • Vinterankan

Jag skulle faktiskt inte låta min son gå till lekparken i prinsessklänning, men det får inte min dotter heller. Prinsessklänning är utklädningskläder och de får bara användas hemma. Om jag inte hade den regeln så skulle det inte vara några andra kläder än prinsessklänningar som användes och jag avskyr prinsessklänningar. Skulle däremot inte reagera om jag såg någon annans pojke med prinsessklänning på lekplatsen.

• vampyria2

Min äldsta dotter älskade såna klänningar när hon var 4 år, på torget här i stan så sålde de såna för 150 kr styck, jag tycker att de är vidrigt fula och inte några fin klänningar så jag köpte hem en hel hög till henne som hon bodd i.
    Tänkt som så att det lär vara under en ganska kort tid i livet som man vill gå ut i såna och jag såg på henne hur otroligt fin hon kände sig i dem så varför inte låta henne njuta av det så mycket hon bara kan.

• Jelenas
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:20:50 följande:
    Men att gå klädd så UTOMHUS till och med? Jättekul för den pojken att höra barns kommentarer..
    Ja men vems fel är det att barnen skulle säga nåt sånt? Jo föräldrarna såklart.

Nu hade inte jag heller satt på min pojke dom kläderna men det är för att det är fruktansvärt opraktiskt och att jag avskyr allt vad puttinuttigt och pang-pangwrooom kläder heter.
  • The Doctor
    KimPossible skrev 2012-07-05 15:47:10 följande:
    Låter ju lite opraktiskt på en lekplats, men jag förstår inte vad könet spelar för roll. Fastnade snoppen i tiaran?
    Dagens bästa kommentar! Cool
  • cruz

Äh, vilket trams TS. Vad spelar det för roll vad barnen har på sig? Varför kan man inte leka i lekparken i prinsessklänning? Min sons favoritklädsel förra sommaren var en silverpaljettklänning (en som jag hade själv för länge sedan på en dansshow) matchat med en sjörövarbandana på huvudet. Allting hittat i vår gigantiska utklädningslåda. Jag tycker att det är enbart positivt att barn klär ut sig och leker olika roll-lekar då detta utvecklar empati och perspektivtagande. Det finns en kort period i livet under barndomen då man kan vara vem man vill för stunden och bara ge sig hän att leka och fantisera. Jag skulle aldrig vilja begränsa det för mina barn. Favoritklädsel denna sommaren är regnbågsrandiga strumpor, regnbågsrandiga leggings och regnbågsrandig tröja. Mina ungar gillar att synas

• Lapplandspärlan

Oh herreminlord...

Min son är 2,5 år gammal och ÄLSKAR klänningar. Han är ju för liten för att förstå det här med pojke, flicka. Han tycker att dom är fina, han ser syrran i dom, hon får höra att hon är fin i klänning är det så konstigt då att han oxå vill var fin? Han skiner som en sol varje gång och jag skulle ALDRIG någonsin ta ifrån honom den glädjen.

MEN jag förstår ju att andra kan ta illa vid sig, det visar ju denna tråd ganska tydligt, så han får bara ha klänning hemma.

• lövet2
    KimPossible skrev 2012-07-05 21:09:13 följande:
    Men har man dåliga erfarenheter så kanske man lätt blir lite restriktiv, det kanske jag också hade blivit, svårt att säga.
    Restriktiv? Är det ett finare ord för "överbeskyddande hönsmamma"?
  • Anonym

Min son har bara rosa kläder och på huvudet har han alltid en rödblommig (dalamössa) som han älskar. Hans favoritplagg är en liten balettklänning som hans storasyster hade när hon gick på balett. Har anmält honom till samma kurs och längtar till i höst när jag får se honom dansa. Han är sex år.

• Lapplandspärlan

Hrm, formulerade mig lite fel känner jag, jag menar ju såklart att han inte hunnit bli påverkad av andra barn med att pojkar ska ha si och flickor så..

Svar på tråden Pojke i klänning!