• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • Flickmamma

En dag lämnade jag prinsessan Nadine och prinsesssan Adam på dagis!! Adam har 3 äldre systrar och vill va som de!

• Jag1977

inte alls konstigt. en tvååring kan ha mycket bestämda åsikter kring klädsel och i den åldern tar man väl knappast en diskussion om vad som är normativt för könen... eller gör du det TS?

• mellanD
    Pigeon skrev 2012-07-06 21:59:03 följande:
    Fick inget svar på detta så jag frågar igen - hur tänker ni?

Jämförelsen med hur flickor började ha byxor från att inte kunna ha det, är irrelevant tycker jag! Den gången började inte förändringen med att föräldrar tog initiativet och klädde sina små bebisflickor eller småflickor i byxor - utan det var tonåringar och unga vuxna som revolterade och klädde sig som de ville mot de gamla stofilernas vilja - brände sina behåar och allt vad det var.

Denna gång är det annorlunda - nu är det unisextänkande föräldrar som uppmuntrar barnen att välja vad de vill eller som medvetet sätter klänning och rosa på pojkar. Alternativt är det små barn som får välja kläder själva i klädaffären och deras föräldrar köper de plagg de vill ha.
    Frågan är om det kan bli en lika effektiv revolt när det är små barn och deras föräldrar som sköter den? Eller kommer det falla platt när dessa barn blir större och kanske inte längre vill bryta normen?

Jag ser med spänning framtiden an. Kommer vuxenmodet förändras och klänning/kjol bli ett unisexplagg liksom jeans, eller inte?
    Men varför skulle en revolt vara mindre effektiv om den leds av 20-plussare än av tonåringar/15-plussare? Skulle vi jämföra revolter historiskt sett så tror jag inte att det finns mkt fog för att det mest effektiva revolterna leddes av tonåringar om jag ska vara ärlig - man får nog vara rätt så ung (tonåring själv?) för att ha den övertron till kidsen?
  • burtok

Har stora syster haft en prinsessklänning så har lillebror velat ha det oxå... ser inget fel i att han vill... Har stora syster hoppat på en sten ute så har lillebror velat det... ser inget fel i det heller... Nu är de 5 och 6 år och lillebror vet att just prinsessklänning är för tjejer men ibland så byter de roller fortfarnade... du är jahg och jag är du... det vet att det är lek... Kan inte se vad som är fel... skulle tycka det var mer märkligt om det var en 14 åring som var ute och cyklade met det än en 2 åring som leker i en sandlåda...

• perla2010

Ts du skriver att dina barn reagerade före dig, då borde du föregått med gott exempel och sagt något i stil med men han tycker säkert att den är jätte fin och tillägga varför skulle han inte få det?

Tycker du överreagerar kraftigt.

Vad anser du om transvestiter? (menar dock inte att pojken skulle vara det, prinsessklänning är ju lika naturligt som spidermandräkt).

Min bror hade rosa nagellack när han var liten (TILL DAGIS!) Plus en rosa joggingdress, tänk dessutom att han är 17 år gammal nu, då var de inte accepterat MEN han brydde sig inte och ingen sa något hihi

• Rocket Mania
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:28:30 följande:
    Varför skulle han annars få gå med den ute? Det var flera barn som reagerade, mina påpekade det också innan jag ens lagt märke till det.
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-06 09:24:58 följande:
    Jag är ingen jävla mobbare! Jag sa ju inget högt precis!
    Jag vet inte, böcker, filmer, hur tusan ska jag veta det? 
    Du försöker svära dig fri från dina egna barns dåliga uppfostran genom att skylla på böcker och filmer?

Var i helvete hittar du sådana skitfilmer? Läser ni bara Barna Hedenhös med barnen?

Jag blir mer och mer tacksam över området vi bor i och hur öppensinnade och toleranta mina barn är.

Och ja, mina pojkar har haft klänning på sig. Av egen fri vilja. Till och med i skolan. Det är inte min stil att pådyvla dom mina åsikter, speciellt inte med kläder eller markörer av ena eller andra slaget, så min enda aktiva handling i den processen var att betala för plagget.
  • Anonym (Jenny)
    Jag1977 skrev 2012-07-07 00:53:08 följande:
    inte alls konstigt. en tvååring kan ha mycket bestämda åsikter kring klädsel och i den åldern tar man väl knappast en diskussion om vad som är normativt för könen... eller gör du det TS?

Men man låter väl ändå inte en tvååring styra och ställa? Obestämd
  • By Starlight

Men SLUTA LEV PÅ STENÅLDERN. Bry dej om barn som blir misshandlade i hemmen eller på annat sätt mår dåligt. En pojke mår fan inte dåligt för att han får ha klänning och stojja runt. Va fan spelar det för roll?
    Låt alla barn få vara som de vill! 

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Anonym

Det kan bli hursomhelst om man blandar...

Svar på tråden Pojke i klänning!