• Anonym (Mamma)

Pojke i klänning!

Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 

• Svar på tråden Pojke i klänning!
  • Pigeon

Fick inget svar på detta så jag frågar igen - hur tänker ni?

Jämförelsen med hur flickor började ha byxor från att inte kunna ha det, är irrelevant tycker jag! Den gången började inte förändringen med att föräldrar tog initiativet och klädde sina små bebisflickor eller småflickor i byxor - utan det var tonåringar och unga vuxna som revolterade och klädde sig som de ville mot de gamla stofilernas vilja - brände sina behåar och allt vad det var.

Denna gång är det annorlunda - nu är det unisextänkande föräldrar som uppmuntrar barnen att välja vad de vill eller som medvetet sätter klänning och rosa på pojkar. Alternativt är det små barn som får välja kläder själva i klädaffären och deras föräldrar köper de plagg de vill ha.
    Frågan är om det kan bli en lika effektiv revolt när det är små barn och deras föräldrar som sköter den? Eller kommer det falla platt när dessa barn blir större och kanske inte längre vill bryta normen?

Jag ser med spänning framtiden an. Kommer vuxenmodet förändras och klänning/kjol bli ett unisexplagg liksom jeans, eller inte?

Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Numminen
    Imaan skrev 2012-07-06 21:53:11 följande:
    Men TS det vet du väl att numer finns inte hon och han. Alla är HEN... Haha! Tycker det är sjukt hur folk ska tvinga på pojkar typiska tjejkläder bara för det får man minsann.

Jag kan bara svara för mig själv men min son (nu fyra) har sedan tvåårsåldern då och då frågat efter klänning, främst när han vill vara fin. Jag har inte sett något skäl alls till att han inte skulle få ha det. Numera vet han nog att det oftast är tjejer som har det men kan välja det ändå. Varför skulle han inte få ha det? Han känner sig finklädd, inte utklädd.
  • Plutteli
    Imaan skrev 2012-07-06 21:53:11 följande:
    Men TS det vet du väl att numer finns inte hon och han. Alla är HEN... Haha! Tycker det är sjukt hur folk ska tvinga på pojkar typiska tjejkläder bara för det får man minsann.
    Har du träffat på pojkar som tvingas på klänning? Det har inte jag, inte en enda gång faktiskt å då känner jag ändå ett gäng små (och även vuxna) grabbar som älskat klänning!

F.ö har du TOTALT missuppfattat hur hen skall användas, men det är du å andra sidan inte ensam om.
  • Plutteli
    Pigeon skrev 2012-07-06 21:59:03 följande:
    Fick inget svar på detta så jag frågar igen - hur tänker ni?

Jämförelsen med hur flickor började ha byxor från att inte kunna ha det, är irrelevant tycker jag! Den gången började inte förändringen med att föräldrar tog initiativet och klädde sina små bebisflickor eller småflickor i byxor - utan det var tonåringar och unga vuxna som revolterade och klädde sig som de ville mot de gamla stofilernas vilja - brände sina behåar och allt vad det var.

Denna gång är det annorlunda - nu är det unisextänkande föräldrar som uppmuntrar barnen att välja vad de vill eller som medvetet sätter klänning och rosa på pojkar. Alternativt är det små barn som får välja kläder själva i klädaffären och deras föräldrar köper de plagg de vill ha.
    Frågan är om det kan bli en lika effektiv revolt när det är små barn och deras föräldrar som sköter den? Eller kommer det falla platt när dessa barn blir större och kanske inte längre vill bryta normen?

Jag ser med spänning framtiden an. Kommer vuxenmodet förändras och klänning/kjol bli ett unisexplagg liksom jeans, eller inte?
    Varför skulle det falla platt? Det finns redan män som vill gå i kjol/klänning och gör det. Men eftersom normerna sitter hårt är det ofta lättare att tillåta sina barn att göra det man själv inte fick göra och nu känner att man inte kan göra än att själv gå emot normen eftersom många är mer förlåtande mot barn än vuxna.
    Såg en man för inte alls länge sedan på stan klädd i snickarkilt, käkandes glass från en glassbägare i form av en rosa gris ;)
  • Tealhawk

Ännu en gång en tråd byggt på ovetskap och ignorans. Kjol är egentligen ett manligt plagg också. Någon som hört talas om Kilt? I många utländska kulturer bär män höftskynken eller helskruder.

These are not the droids you're looking for
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

nja inte skulle jag nog sätta på en prinssens klänning på en liten försvarslös tvååring. om det handlade om en fyraåring som vill klä ut sig till prinsessa vad är problemet? jag har 5 bröder och alla har bytlånat klänningar med mig. själv hade jag då deras kläder och var "pappan"  eller hjälten i lekarna ofta och tänk att det blev folk av oss också

• Numminen
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2012-07-06 23:47:20 följande:
    nja inte skulle jag nog sätta på en prinssens klänning på en liten försvarslös tvååring. om det handlade om en fyraåring som vill klä ut sig till prinsessa vad är problemet? jag har 5 bröder och alla har bytlånat klänningar med mig. själv hade jag då deras kläder och var "pappan"  eller hjälten i lekarna ofta och tänk att det blev folk av oss också

En liten försvarslös tvååring? Båda mina barn har som tvååringar vissa dagar haft bestämda åsikter om vad de vill ha på sig. Har det då inte handlat om sandaler mitt i vintern eller liknande så har de gott kunnat få välja själv. Varför inte? Sen vänder jag mig återigen mot att pojkar förväntas vara utklädda så fort de har kjol eller liknande. Åtminstone min son (och dottern med för den delen) tycker att de är fina. Varför ta ifrån dem den glädjen?
  • KiaL
    Froststar skrev 2012-07-06 20:53:44 följande:

Småbarn påverkas i allra høgsta grad av førældrarna, egns åsikter kommer først senare och de bottnar också i något. Du som har barn borde dessutom veta att barn gør inte som du sæger utan som du gør. Ær det førsta gången du hør talas om detta?

Oj oj vad du verkar vara en Besserwisser.. Men okej eftersom du inte verkar läsa vad jag skriver så tar jag det igen.... Jag har ALDRIG fört över mina åsikter till mina barn. Har 3 som är i åldrarna 7, 12 och 17. Alla dessa tycker och tänker väldigt olika. En av dem tror på Gud trots att jag aldrig någonsin själv har gjort det. och det just för att jag sagt till dem att alla tänker och tycker olika och därför får de själva skaffa sin egen uppfattning.

Och jag har aldrig någonsin överhuvudtaget pratat med dem eller med någon annan så de hört om könsroller och vad jag tycker om det. Det har liksom inte funnits någon anledning. Flickorna har heller ALDRIG varit intresserade av de kläder eller leksaker som storebrorsan haft (det som då anses typiskt pojksaker) Och grabben har ALDRIG velat ´haft klänningar, rosa, glittrigt, nagellack mm..Och det trots att han har två mostrar som endast är 3 och 4 år äldre, som lekt mycket med honom.
    Och de har även själva fått välja kläder när vi handlat. Har inte försökt styra dem. Även om jag kan erkänna att om grabben velat haft en rosa kjol så hade jag inte köpt den..Men som sagt det har aldrig hänt.
    Då hade ändå grabben mycket rosa,lila och gula kläder som liten som han ärvt av sina mostrar..  

Så även om det sägs att barn gör som föräldrarna gör och inte säger så stämmer alltså detta inte alltid.  
  • Emmaosv
    Anonym (Mamma) skrev 2012-07-05 15:18:12 följande:
    Vad är det här för larv? Var ute på lekplatsen med barnen och ser en pojke i 2-årsåldern springa runt i rosa klänning och krona på huvudet. Nu har väl larvet gått för långt? Okej att pojkar har rosa, men en prinsessklänning!? Sånt tjafs får inte ens mina döttrar gå i utomhus!
    Stackars barn som får agera socialt experiment... 
    Herregud, vad spelar det för roll om den lilla pojken ville ha en klänning på sig när har var ute och lekte? Och kronan på huvudet? Han klädde väl ut sig och lekte prinsessa eller tjej eller var bara sig själv, vad vet jag :) 

Det känns som att vi borde koncentrera oss på att vara upprörda på viktigare saker, som varför har inte alla barn tak över huvudet och mat varje dag?
Svar på tråden Pojke i klänning!