skogsvitter skrev 2012-07-08 16:28:35 följande:
Jag tror du missat något, det finns en hel uppsjö kvinnor som känner sig ifrågasätta också för att de ammar. Tex blir de trackade för att de försöker amma trots att bebisen kanske från början har fel tag, kanske får mjölkstockningar, ont eller att amningen krånglar på andra sätt. Då skriker alla ersättning!!! helt maniska och man blir ifrågasatt för att man faktiskt vill fortsätta "plåga sig själv". Även om amningen sedan kom igång och kunde fungera. Samma sak om bebisen har en ökningsperiod och man måste amma ofta, kanske hela kvällarna ibland. Då blir man ifrågasatt för bebisen "svälter" om man inte ger ersättning. Eller om man ammar offentligt, gud förbarme om man skulle råka amma på fik/restaurang, äckligt och vidrigt är det och blickarna är - ja i allra högsta grad ifrågasättande!
För att inte tala om alla tusentals kommentarer "vaddå ska du amma igen!?" h*n åt ju nyss!!!
Fast till mig är det aldrig någon som förseslagit ersättning, trots att jag hade enorma problem och sonen inte fick i sig det han skulle och jag fick åka in akut med skyhög feber pga. mjölkstockning. Hade någon åtminstone lyft alternativet hade jag kunnat göra ett eget och mer medvetet val. Syrran har fått ligga inne ett par gånger för mjölkstockning och hade ett barn som inte växte som det skulle, ingen på sjukhuset eller BVC har sagt annat än "fortsätt amma" (vilket inte har stört henne, för på det hela stora har det fungerat och hon har efter moget övervägande valt att ammning är bäst för henne och hennes barn).
Vad jag inte förstår är att de inte kan informera om olika alternativ, istället för att propagera för det ena eller det andra? Speciellt som de uppenbarligen propagerar för olika saker i olika landsting (verkar för övrigt konstigt att de ska vara så snabba att propagera för ersättning, även om det inte har funkat för mig har ju bröstmjölk rätt stora fördelar).
Sedan håller jag med om att det verkar finnas ett tabu mot att amma i vissa miljöer. Det är vrickat. Barn ska kunna bli matade överallt, oavsett hur det sker.
Och kommentaren "ska hen ha mat nu igen?" har jag hört stup i kvarten också, även om jag flaskmatar.