• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 15:24:19 följande:
    Nej. Läs övriga inlägg av Pumpan så ser du att HEN pratar om ordet "den" och att HEN inte tycker att det är ett könsneutralt ord eftersom det finns uttryck som "den som spar han har" men inte motsvarande uttryck med hon.

Som svar till Pumpan så är det inte ordet "den" som blivit ett maskulint ord i ditt exempel. Uttrycket är inte något som gäller bara för män utan även kvinnor har kvar om de sparar. Som du själv skrivit har det varit vanligt att säga "han" när man pratar om en godtycklig person.

Vi kan väl titta på ett exempel:

- "Jag har pratat med en person."
    - "Jaså, vad sa den?"

Drar du slutsatsen att det antagligen är en man som jag har pratat med? Det gör inte jag.

Nej, men jag drar slutsatsen att du inte anser personen vara riktigt människovärdig. :P
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 15:24:19 följande:
    Nej. Läs övriga inlägg av Pumpan så ser du att HEN pratar om ordet "den" och att HEN inte tycker att det är ett könsneutralt ord eftersom det finns uttryck som "den som spar han har" men inte motsvarande uttryck med hon.

Som svar till Pumpan så är det inte ordet "den" som blivit ett maskulint ord i ditt exempel. Uttrycket är inte något som gäller bara för män utan även kvinnor har kvar om de sparar. Som du själv skrivit har det varit vanligt att säga "han" när man pratar om en godtycklig person.

Vi kan väl titta på ett exempel:

- "Jag har pratat med en person."
    - "Jaså, vad sa den?"

Drar du slutsatsen att det antagligen är en man som jag har pratat med? Det gör inte jag.

Ja, med ordet "han" i exempelmeningarna menar man både män och kvinnor. Men man använder det maskulina ordet "han". Varför tror du att det blivit på det viset? Jag menar, det är ju ungefär lika lätt att säga "hon". Varför gör man inte det?

De flesta skulle nog inte säga som i ditt exempel ("Jaså, vad sa den"). De skulle snarare säga "Jaså, vad sa HAN"; för de flesta drar sig för att använde ordet "den" om personer. När det gäller människor (och vissa djur) vill många använda ett ord som visar att man pratar om just en levande varelse. Då känns det fel att använda ordet "den", som vi ju i första hand använder om saker.

Sen finns så klart individuella skillnader i språkbruk och uppfattningar, du kanske direkt tänker "kvinna" när du hör "person", men det innebär inte att de flesta tänker som du.
  • Daddy  Cool
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-25 15:29:19 följande:
    Nej, men jag drar slutsatsen att du inte anser personen vara riktigt människovärdig. :P
    ...och på samma sätt drar en del slutsatsen att man anser att någon är androgyn om man säger hen. Båda slutsatserna är lika rätt / fel.
  • Flygfotogen

Personligen finner jag det oerhört korkat att låta sig provoceras av något man egentligen inte behöver bry sig ett skit om förutsatt att man själv inte vill. Ingen tvingar någon att bruka hen. Du får prata hur du vill.

• Daddy  Cool
    PumpkinQueen skrev 2012-07-25 15:34:48 följande:
    Ja, med ordet "han" i exempelmeningarna menar man både män och kvinnor. Men man använder det maskulina ordet "han". Varför tror du att det blivit på det viset? Jag menar, det är ju ungefär lika lätt att säga "hon". Varför gör man inte det?
    Jag gissar på att uttrycket är påhittat av män som diskuterat om / med andra män.
    PumpkinQueen skrev 2012-07-25 15:34:48 följande:
    De flesta skulle nog inte säga som i ditt exempel ("Jaså, vad sa den"). De skulle snarare säga "Jaså, vad sa HAN"; för de flesta drar sig för att använde ordet "den" om personer. När det gäller människor (och vissa djur) vill många använda ett ord som visar att man pratar om just en levande varelse. Då känns det fel att använda ordet "den", som vi ju i första hand använder om saker.
    Det stämmer. På samma sätt skulle de flesta inte säga "vad sa hen" eftersom de förknippar ordet med en könlös varelse.

Tycker du att det är mer rätt att resonera på det sättet kring ordet "den" än kring ordet "hen"?

• Nicke
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 15:43:35 följande:
    Det stämmer. På samma sätt skulle de flesta inte säga "vad sa hen" eftersom de förknippar ordet med en könlös varelse.
    Har du någon källa på det? Alltså vad de flesta förknippar hen med?
    Jag förknippar det med en människa som man inte vet könet på.
    Förknippar man det med "könlös varelse" så har man nog lite att lära. 
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 15:43:35 följande:
    Jag gissar på att uttrycket är påhittat av män som diskuterat om / med andra män.

Tycker du att det är mer rätt att resonera på det sättet kring ordet "den" än kring ordet "hen"?

Jag tror inte att uttryck hittas på, jag tror att de uppkommer naturligt genom att man försöker att uttrycka sig. När det gäller den som spar han har, säger man antagligen han eftersom mannen ansågs vara utgångspunkten för allting. Kvinnan var ju, under en viss period, bara sedd som en ofärdig man -inte någon "riktig" människa som man egentligen behövde ta någon hänsyn till.

Självklart gäller samma principer för alla ord. Konstigt vore det väl annars?

Är det inte väldigt jobbigt att diskutera på det sätt som du gör? Jag menar, du hittar på en åsikt som motståndarna ska ha och sedan argumenterar du emot denna åsikt oavset vad dina debatmotståndare själva säger sig ha för åsikter?
  • Daddy  Cool
    Niklas2k skrev 2012-07-25 15:47:05 följande:
    Har du någon källa på det? Alltså vad de flesta förknippar hen med?
    Jag förknippar det med en människa som man inte vet könet på.
    Förknippar man det med "könlös varelse" så har man nog lite att lära. 
    Har ingen källa utan läser bara vad folk skriver i trådar som den här. Det är möjligt att det inte är representativt för hur folk i allmänhet tycker.

Hur ser du själv på användandet av "den" istället som jag föreslog?
  • Daddy  Cool

Pumpan: Håller med om första stycket. Jag kanske formulerade mig otydligt?
    Sen var det sista en ärligt menad fråga. Jag undrar helt enkelt vad du tycker.

• MaryArden

För övrigt tycker jag det är underhållande att det i den här tråden har framförts åsikter om att feministerna själva bär ansvaret för sin knäppgökekvot, och att vi borde hålla rent i de egna leden...när det i samma tråd är så övertydligt att vissa kommer aldrig att lära sig. 

"Hen är KÖNSUTPLÅNANDE!"
    "Hen är inte tänkt att ersä...." 
    "Jo! Jag läste om en förskola där man SKAR AV alla könsorgan! Ned med hen!"
    "Hen är ju tänkt att användas nä..."
    "SKAR AV, hör du inte vad jag säger??"
    "...r man inte vet köne..."
    "Då kan man använda DEN! Den är ett riktigt ord, ingen har hittat på det som man gjort med hen. Den är dessutom helt könsneutralt!"
    "Men om det inte är ett problem att använda könsneutrala pronomen kan man väl använda ett som inte syftar på döda t..."
    "BATIK!" 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!