• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    MaryArden skrev 2012-07-25 16:13:42 följande:
    För övrigt tycker jag det är underhållande att det i den här tråden har framförts åsikter om att feministerna själva bär ansvaret för sin knäppgökekvot, och att vi borde hålla rent i de egna leden...när det i samma tråd är så övertydligt att vissa kommer aldrig att lära sig. 

"Hen är KÖNSUTPLÅNANDE!"
    "Hen är inte tänkt att ersä...." 
    "Jo! Jag läste om en förskola där man SKAR AV alla könsorgan! Ned med hen!"
    "Hen är ju tänkt att användas nä..."
    "SKAR AV, hör du inte vad jag säger??"
    "...r man inte vet köne..."
    "Då kan man använda DEN! Den är ett riktigt ord, ingen har hittat på det som man gjort med hen. Den är dessutom helt könsneutralt!"
    "Men om det inte är ett problem att använda könsneutrala pronomen kan man väl använda ett som inte syftar på döda t..."
    "BATIK!" 

Indeed.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Hillbillie
    För övrigt tycker jag det är underhållande att det i den här tråden har framförts åsikter om att feministerna själva bär ansvaret för sin knäppgökekvot, och att vi borde hålla rent i de egna leden...när det i samma tråd är så övertydligt att vissa kommer aldrig att lära sig. 

"Hen är KÖNSUTPLÅNANDE!"
    "Då kan man använda DEN! Den är ett riktigt ord, ingen har hittat på det som man gjort med hen. Den är dessutom helt könsneutralt!"
    "Men om det inte är ett problem att använda könsneutrala pronomen kan man väl använda ett som inte syftar på döda t..."
    "BATIK!" 
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 13:41:37 följande:
    PS det har återigen inget med "hen" att göra. För mig är "Hen" en social konstruktion och inget riktigt ord.

Förlåt, men hur i helvete tror du att språk uppstått öht?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 14:15:20 följande:
    Ah, du menar att Anette Skåhlberg inte fattat?

SÅG MIG, varför görs det isf barnböcker där man BYTER UT HON OCH HAN MOT HEN?
    "Ki*vi och nånting hunden" är bara ett exempel.
    För att könet inte alltid har betydelse!
    För att i tex Kiwi och monsterhund gjordes en bok där barn av BÅDA könen lätt skulle kunna identifiera sig med huvudpersonen eftersom personen kan vara både kille eller tjej.

Några exempel på hur kön spelar roll och varför böcker med "könlösa" huvudpersoner kan vara bra:
    * Harry Potter skulle egentligen ha handlat om en tjej, men författaren bytte till en kille för att få både tjejer och killar att läsa böckerna. Med en tjej i huvudrollen är det i princip inga pojkar som läser boken.
    * Om boken har en könad huvudperson gör det att barn som läser boken tänker "aha, såhär borde jag också bete mig som har samma kön" samtidigt som de barn som INTE passar in i hur huvudpersonen är känner sig exkluderade. Eftersom kvinnliga vs manliga huvudpersoner generellt gestaltas väldigt stereotypt ger det också väldigt snäva ramar för barnen att förhålla sig till och fler barn som hamnar utanför dessa och mår dåligt.

F.ö är det inget nytt med böcker med könlösa huvudpersoner bara det att de inte kallats hen tidigare.
  • Opcode
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-25 11:28:44 följande:
    Denne är maskulinum. Denna är femininum. Det är det enda "argument" jag behövde, litet enkel språkkunskap.   
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.

Och detta var det enda argument du behövde beskriva för att förtydliga att du sitter i sandlådan med en grävmaskin. För att citera dig "Gudars ja, men orka.".
    It may be that your whole purpose in life is simply to serve as a warning to others.
  • ljung och viol
    Opcode skrev 2012-07-25 04:03:07 följande:
    Helt allvarligt, vi har kommit fram till följande för ca 98 sidor sedan. Dom som inte gillar Hen kan använda Denne istället och dom som gillar hen kan använda hen.

Det finns inget vettigt argument mot denne annat än att det är förknippat med maskulint genus, något som genomsnitt svensken undantaget dom aggressiva feminister som hävdar att hen är betydligt bättre bryr sig om. 
    Det är det som är så ironiskt, för samma argument används av motståndarna till att påstå att man inte är för jämlikhet. Och ska man sitta och träta om förbannade ord när man snackar jämlikhet så har det gått åt huvudet på folk. Vi har väl för helvete viktigare problem att lösa i landet och världen än att anklaga folk för att vara antifeminister för dom inte tycker om ett ord som dom inte finner naturligt i sitt vokabulär? 

Jag står fast vid det, jag kommer aldrig använda ordet hen eller henom i mina meningskonstrukt, sen kan den som vill kalla mig antifeminist om DENNE inte förstår bättre.
  • Jeff

"Hen är KÖNSUTPLÅNANDE!"

"BATIK!" 

Haha helt underbart! BATIK!!
    Gubbkärring
  • CMM
    Anonym skrev 2012-07-25 13:58:12 följande:
    Jag slutade att läsa efter den där meningen.
    Varför gör man bort sig genom att visa att man inte har fattat?
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-07-25 23:50:25 följande:
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
    Hen, används när könet är okänt, om personer som inte ser sig som en hon eller han och slutligen i situationer där könet inte är relevant!
    När folk på FL tex skriver hen om sina barn så är det ju för att det i kontexten som är här anser att barnets kön inte är relevant för det som berättas.
  • Anonym

Hen är ett "nyord" och ett mycket bra sådant. När man ska beskriva i text eller tal ett scenario med flera inblandade (tex) och inte vet deras kön? Så kan man istf att upprepa han/hon hans/hennes osv skriva "hen". Det betyder inte att det dykt upp ett ickekön i samhället!

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!