Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 13:44:44 följande:
Länk till bloggen som jag lånade bilden ifrån:
maukonen.wordpress.com/2012/02/21/hen-gor-int.../
Mycket intressanta åsikter. Bl a säger Anette Skåhlberg ifrån DN följande:
– Vi får inte ett mer jämställt samhälle genom att byta ut hon och han, utan vi riskerar att ta ett steg bakåt. I stället för att arbeta med att göra hon och han lika starka så använder man ”hen” för att slippa tänka på de problem vi egentligen har, säger hon.
och
–Alla barn är någon gång upptagna av snippa och snopp, hon och han och sin identitet, och att vara ett kön är en del av det och det viktiga är ju att hjälpa barn att fatta att hon och han är lika starka. Att de är lika mycket värda. Mindre skillnad mellan könen sker inte för att vi ändrar ett ord utan för att vi ändrar en attityd. Jag har pratat med vissa barn om ”hen” och de förstår inte varför hon och han inte kan vara lika starka som de är. Varför det behövs ett ord som ”hen”.

Äntligen!
Vad jag inte förstår är vad det här har att göra med ordet "hen"?
Självklart ska könen få finnas. Men varför ska det ena ("han") vara norm och det andra ("hon") ses som undantag? Det finns ju trots allt ungefär lika många män som kvinnor i världen.
Jag vet inte hur många gånger man ska behöva förklara det här för dig:
Det är ingen som vill ta bort någons könsorgan. Det är inte detta som är syftet till att man använder ordet "hen". Det är heller inte någon som vill att man ska ta bort orden
hon och
han från språket. Man ska bara få ett ytterligare alternativ.
Tacka sjutton för att barnen som hon pratat med inte förstått vad
hen ska vara bra för. Hon har ju själv inte fattat det.