• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-07-25 23:50:25 följande:
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
    Varför anser du dig ha rätt att vet vilket kön folks barn har?
  • Purpurbräcka
    Plutteli skrev 2012-07-26 07:18:42 följande:
    Hen, används när könet är okänt, om personer som inte ser sig som en hon eller han och slutligen i situationer där könet inte är relevant!
    När folk på FL tex skriver hen om sina barn så är det ju för att det i kontexten som är här anser att barnets kön inte är relevant för det som berättas.

Och ofta är det väl även ett sätt att vara mer anonym. Man vill inte berätta mer än vad som är absolut nödvändigt för att andra ska förstå situationen och då kan man ofta utesluta barnets/läkarens/kompisens/busschaufförens kön. På så sätt har man i viss mån minskat risken att man blir identifierad.
  • Jeff
    Purpurbräcka skrev 2012-07-26 08:45:57 följande:
    Och ofta är det väl även ett sätt att vara mer anonym. Man vill inte berätta mer än vad som är absolut nödvändigt för att andra ska förstå situationen och då kan man ofta utesluta barnets/läkarens/kompisens/busschaufförens kön. På så sätt har man i viss mån minskat risken att man blir identifierad.
    Precis, när folk använder hen här på FL är det ju för att lämna ut så lite information som möjligt. Ytterligare ett exempel på ordets användbarhet.
    Gubbkärring
  • Anonym (Tvåfinadöttrar)

Om det nu handlar om att inte sätta flickor och Pojkar i olika fack, typiskt flickor och typiskt pojkar så finns det väl en rad olika bra saker att jobba med,tex på dagis och hemma! Men låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar och låt dom stället få samma förutsättningar, förneka inte vilket kön dom här, det tycker jag verkar konstigt! Typiskt äldre präktiga mammor och pappor är min erfarenhet!

• PumpkinQueen
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 09:23:51 följande:
    Om det nu handlar om att inte sätta flickor och Pojkar i olika fack, typiskt flickor och typiskt pojkar så finns det väl en rad olika bra saker att jobba med,tex på dagis och hemma! Men låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar och låt dom stället få samma förutsättningar, förneka inte vilket kön dom här, det tycker jag verkar konstigt! Typiskt äldre präktiga mammor och pappor är min erfarenhet!
    Det är ingen som vill förneka vilket kön någon har. Det är inte det som är syftet med hen. Det är inte heller så man använder ordet.
  • Mästaren
    Jag tror att du har övervärderat vilken ansträngning det är att använda "hen" på det sätt som de flesta gör.
  • Dorian Ertymexx

Jag blir så trött...

Fine. Låt flickor vara flickor. Men låt då också feta vara feta. Låt mobbare vara mobbare. Låt pedofiler vara pedofiler. Låt alla som är fast i ett dåligt beteende, en usel situation eller en värdelös norm sitta fast i det, för hey, så ÄR det ju bara!!

Flickor ska inte vara Flickor och pojkar ska inte vara Pojkar. BARN ska vara INDIVIDER.     
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Tvåfinadöttrar)

Men flickor kan väl vara individer för sig och likaså pojkar? För mig är det så, jag har två döttrar och stärker dom med självförtroende och respekterar dom som dom är och tror att på så sätt att dom lär sig göra likadant! Men dom är ju fortfarande flickor, allt handla ju om vad man ger man för dom för förutsättningar! Alla gör vi ju olika såklart! Men hen förekommer inte hemma hos oss och skulle dom kalla mina flickor för hen på dagis skulle jag på en gång ta upp detta för att jag tycker det otroligt stötande och provocerande! Så var det med det!

• PumpkinQueen
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 11:33:18 följande:
    Men flickor kan väl vara individer för sig och likaså pojkar? För mig är det så, jag har två döttrar och stärker dom med självförtroende och respekterar dom som dom är och tror att på så sätt att dom lär sig göra likadant! Men dom är ju fortfarande flickor, allt handla ju om vad man ger man för dom för förutsättningar! Alla gör vi ju olika såklart! Men hen förekommer inte hemma hos oss och skulle dom kalla mina flickor för hen på dagis skulle jag på en gång ta upp detta för att jag tycker det otroligt stötande och provocerande! Så var det med det!
    Varför tycker du att det är provocerande med hen? Jag förstår inte.

Det är som sagt ingen som vill ta ifrån dina flickor sina kön. De ska fortfarande få vara flickor.
  • Mästaren
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 11:33:18 följande:
    På vilket sätt skulle det vara negativt för dina flickor att någon kallade dem för "hen"? Även om man omnämner (vilket knappast är vanligt) någon som man känner könet på som "hen" så pratar man (om man är hyfsad) inte om närvarande personer i tredjeperson. Om det nu skulle ske kan jag inte se att det skulle vara värre för dem (förutom det där ohyfsade med att prata om närvarande personer i tredjeperson) än att kalla dem för barn.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!