• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Jeff
    Faber skrev 2012-07-26 20:58:48 följande:
    Vad heter barnet? Övergår folks intellektuella förmåga?
    Tydligen, eftersom de som regel chanser på ett kön eller säger "den".
  • FMGA
    CMM skrev 2012-07-25 23:50:25 följande:
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
    Men var det verkligen nödvändigt att dra igång tråden igen. Du kanske inte far illa av diskussionen, men Faber har redan tappat koncepterna  och har gått igång med rödvinspimplande vaginaltalibanfeminister och Jelly som försäkrat att hon inte ska fortsätta att undervisa om att pronomen inte kan vara subjekt eller lära ut kemi är tillbaka.
    Snart kommer nog Faber  att börja käxa om batikhäxor också.

Du hade ju fått en förklaring. Jag klistrar in den här nedan. Visst jag hade kunnat skriva mitt barn likaväl - och/men då skulle du inte ha reagerat, trots att könet skulle ha varit precis lika dolt som med hen.

Glöm inte att tråden ligger under psykisk ohälsa, dvs att det finns exempel på att vissa människor faktiskt mår dåligt av att ordet är fritt för andra. Kanske dessa borde få vänja sig i lugn och ro: Hen är här för att stanna, åtminstone i skriftspråket. Varför inte låta dem som har fobier få en möjlighet att vänja sig successivt, tycker iallafall jag. 
    CMM skrev 2012-07-20 16:03:57 följande:
    Det är ju just i de där lägena "hen" blir så urbota fånigt. För du vet mycket väl vilket kön ditt barn har, eller hur?  
    Nja, jag kan hålla med dig om att det kan verka fånigt, men i grunden och egentligen är det bara tragiskt.

Som du kan se är den här tråden placerad under psykisk ohälsa och ts skriver att hen mår mycket dåligt när hen ser ordet användas. I ts fall är detta med sannolikt bara en överdrift, men jag har skrivit så länge på nätet att jag tappat räkningen på de mordhot eller andra hot som personer som har svårt att tolerera andra åsikter än de egna riktat mot mig.

Visst. Det ärr helt absurt - och förmodligen inget annat än munväder från  psykiskt instabila talibaner av olika slag.
    Inte desto mindre föredrar jag att lämna ut så lite som möjligt om min familj.

Men i princip har du rätt: Jag skulle aldrig säga hen om mitt barn i verkliga livet, men mot bakgrund av det jag skrev ovan så var hen praktiskt - jag slapp ju skriva hon/han. 

• Faber
    themia skrev 2012-07-26 21:13:00 följande:
    Och du kan uppenbarligen inte läsa, inte ens det du själv skriver
    Öh, man kan använda andra symboler än en svatsika men den är ganska välkänd och därför lämpad för ändamålet. Om jag springer runt och använder "Yo" i säckiga kläder står det ganska klart att jag vill associeras med en viss grupp liksom om jag går klädd i secondhand, bär en basker och har sytt fast Che Guevara på min jacka.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • themia
    Faber skrev 2012-07-26 21:20:01 följande:
    Öh, man kan använda andra symboler än en svatsika men den är ganska välkänd och därför lämpad för ändamålet. Om jag springer runt och använder "Yo" i säckiga kläder står det ganska klart att jag vill associeras med en viss grupp liksom om jag går klädd i secondhand, bär en basker och har sytt fast Che Guevara på min jacka.
    Har du tappat orienteringen? Den här tråden handlar om pronomet "hen"
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Faber
    themia skrev 2012-07-26 21:25:37 följande:
    Har du tappat orienteringen? Den här tråden handlar om pronomet "hen"
    Jag är medveten om det, det är dock du som hävdar att ordet inte har den minsta politiska laddning och enbart används för att beskriva könet när man inte vet, vilket dock motsägs av att många här är glada i att nyttja det även när så inte är fallet.
  • themia
    Faber skrev 2012-07-26 21:29:09 följande:
    Jag är medveten om det, det är dock du som hävdar att ordet inte har den minsta politiska laddning och enbart används för att beskriva könet när man inte vet, vilket dock motsägs av att många här är glada i att nyttja det även när så inte är fallet.
    Ja, du är ju en av dem som bestämt hävdar att feministerna planerar en statskupp med hjälp av ordet hen.
    Själv tycker jag att det är ett utmärkt komplement till hon och han.
  • Faber
    themia skrev 2012-07-26 21:39:00 följande:
    Ja, du är ju en av dem som bestämt hävdar att feministerna planerar en statskupp med hjälp av ordet hen.
    Själv tycker jag att det är ett utmärkt komplement till hon och han.
    Jag har aldrig pratat om en regelrätt statskupp, ta av foliehatten.
  • themia
    Faber skrev 2012-07-26 21:41:24 följande:
    Jag har aldrig pratat om en regelrätt statskupp, ta av foliehatten.
    *tar av foliehatten*
  • Jeff
    Anonym skrev 2012-07-26 21:00:06 följande:
    Jag tycker att det är väldigt oartigt av folk att benämna ditt barn "den"!!! Betydligt värre än hen? "Den" låter ju som om att det kan vara en alien !! Jag som medelålders kvinna som tycker alla småbarn är söta skulle nog säga -" ÅÅÅ så söt är det en pojke eller flicka? Och om jag skulle säga ÅÅÅ vilken söt liten pojke för att dottern var klädd i 
    svart dödskalletshirt och hade svarta jeans och en skylt med "fuck you" på barnvagnen så hoppas jag du ursäktar. Ja och ursäkta igen för att jag anser att dessa attribut är maskulina.
    Ja, "den" gillar jag inte.

Jag tar inte illa upp om någon tror det är en pojke de dagar hon har mer maskulina kläder på sig, det är fullt begripligt och jag brukar inte rätta folk om de inte frågar. Det enda som verkligen stör mig är när folk anser att hon inte ska ha vissa sorters kläder pga av att hon är flicka. Jag har själv olika sorters kläder och begränsar inte hennes garderob mer än jag begränsar min egen men jag har vid tillfällen sprungit på personer som drar en himla massa slutsatser om mig enbart pga vad jag satt på henne den dagen. Det är ju lite trist.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!