• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 15:22:00 följande:
    Får hennarna inte som de vill då?

Vet inte.
    Vilka är hennarna?  
  • Daddy  Cool
    Anonym skrev 2012-09-01 15:25:19 följande:
    Vet inte.
    Vilka är hennarna?  
    Försökte skapa en pluralform av hen. Ibland är det ju flera personer som man kanske skulle vilja kalla för henn och då vore det kul med ett ord även för det. Man kan ju så klart säga "de" men då borde man också säga "den" om en enskild person och det fick man ju inte för cykelhjälms-Per.

Hennarna är alltså  "jämställdhetsivrarna".
  • PerG
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 14:56:11 följande:
    Man säger ju "den som..." och liknande när man pratar om människor så "den" är inte alls bara för saker. Som vi konstaterat tidigare har ju även språkrådet rekommenderat den istället för hen.

Ett uttryck som pumpan tog upp någonstans och som är lite intressant är "den som spar han har". Gillar du uttrycket? Här är det dels inte könsneutralt i och med att det står "han" och sen använder man till råga på allt "den" i början också. Vad ska det heta istället? Glad

Hen som spar hen har?

Hen som spar han har?

Den som spar hen har?

Hen som spar den har?
    Man pratar väl om "den" i samband med människor när man pratar om dem "längre bort" än tredje person... typ fjärde person eller vad man ska kalla det (jag har aldrig gillat grammatik)... ;)... "Den som" syftar ju inte till en specifik person utan personer i allmänhet. Själv tycker jag att säga "den" om en specifik person känns helskumt, men inte riktigt lika katastrofalt skumt om man pratar om en ospecifik person:

"Vad tycker du om en person som tror att jorden är platt?", - "Den har ju inte riktigt alla hästar i stallet"
    "Vad tycker du om att min chef tror att jorden är platt?", -"Den har ju inte riktigt alla hästar i stallet"... (låter ju helskumt)

Sen är det väl så att "han" har använts just för att mannen på något sätt varit norm. Jag säger många liknande uttryck som inte syftar på "en man" utan både män och kvinnor och så säger jag helt enkelt för att jag har fått lära mig det och det kommer naturligt för mig (på samma sätt som den felaktiga böjningsformen "skärde" känns naturligt för mig eftersom jag fick lära mig det).

Och, slutligen, är det väl knappast så att någon försöker tvinga på någon att säga "hen" mot sin vilja. Om man vill säga "Hen som spar hen har" får man väl göra det och vill man säga "Den som spar han har" får man också göra det.. För egen del tycker jag "Den som spar hen har" eller "Den som spar den har" känns som den naturliga varianten om man inte vill använda "han" när man pratar om både män och kvinnor för just detta uttrycket...  
  • Knyttan
    Meh ååååh fatta att ni fått allt om bakfoten!!!!

HEN handlar inte om att ERSÄTTA HON och HAN, eller att det inte finns olika kön eller att man på konstgjord väg vill utjämna skillnaderna mellan dem. HEN är praktiskt att säga om man inte vet om man pratar om en HON eller en HAN eller att det kvittar lika. Det är som att använda de och dem (som ju inte talar om om det är flera killar eller flera tjejer) fast i singular!

Exempel: Personen som sist lämnade lokalen städade inte upp efter sig. Hen hade dessutom glömt att släcka. (Praktiskt, man slipper upprepa "personen" igen i andra meningen eller skriva "hon/ han" eller liknande,eftersom man inte vet om det var en "hon" eller "han" som sist lämnade lokalen.)

En chef måste ta ansvar för sina handlingar, hen kan inte göra som hen vill.
    (här slipper man anta att en chef - vilken som helst - är manlig eller kvinnlig)
    Jämför: Chefer måste ta ansvar för sina handlingar,  de kan inte göra som de vill.

Sen undrar jag varför man blir så himla provocerad av tanken på att man inte MÅSTE tala om personer som ANTINGEN män ELLER kvinnor? Hur gör ni då om ni pratar om flera personer samtidigt? Preciserar ni att det rör sig om tre kvinnor och en man eller vad då?
    Uttrycker ni er aldrig i generella termer av typen "De som inte vill får slippa" eller "Folk i allmänhet borde ha mer hyfs"?

Över huvud taget så finns det ingen (inte ens de mest inbitna anarka-femenisterna) som vill göra män av kvinnor och kvinnor av män så kan vi bara lägga ner det nu och acceptera att det var en missuppfattning?? Skrikandes
  • Daddy  Cool
    PerG skrev 2012-09-01 15:36:24 följande:
    "Vad tycker du om en person som tror att jorden är platt?", - "Den har ju inte riktigt alla hästar i stallet"
    "Vad tycker du om att min chef tror att jorden är platt?", -"Den har ju inte riktigt alla hästar i stallet"... (låter ju helskumt)
    Gudasänd?

Att du tycker att det låter helskumt med "den" beror bara på att du inte är van vid uttrycket. Om fler började säga det skulle det inte låta konstigt längre.
  • Daddy  Cool
    Knyttan skrev 2012-09-01 15:43:51 följande:
    Meh ååååh fatta att ni fått allt om bakfoten!!!!

HEN handlar inte om att ERSÄTTA HON och HAN, eller att det inte finns olika kön eller att man på konstgjord väg vill utjämna skillnaderna mellan dem. HEN är praktiskt att säga om man inte vet om man pratar om en HON eller en HAN eller att det kvittar lika. Det är som att använda de och dem (som ju inte talar om om det är flera killar eller flera tjejer) fast i singular!Skrikandes
    Som vi konstaterat i tråden finns ju redan "den" som man kan använda om någon man inte vet könet på.
  • Daddy  Cool

Förresten FMGA eller vad du heter, vad säger du om tonen i Knyttans inlägg? Är det bra att hetsa upp sig så över ett litet ord?

• PerG
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 15:47:08 följande:
    Gudasänd?

Att du tycker att det låter helskumt med "den" beror bara på att du inte är van vid uttrycket. Om fler började säga det skulle det inte låta konstigt längre.
    Jo, man skulle ju kunna vänja folk vid allt möjligt (språket är ju föränderligt), så om man införde ett ord och många började säga det så skulle det inte låta konstigt... T.ex. ordet "hen"? ;)

På ett helt annat forum som har med helt andra saker än familjeliv att göra så har ordet "hen" dykt upp helt naturligt i diskussionerna på exakt det sätt som "förespråkarna" i denna tråden förespråkar (troligen som ersättare för h*n) och ingen verkar reagera nämnvärt över det valet.. Och nej, det är absolut inget radikalfeministiskt forum! ;)
  • Jenny 993

jag tycker helle inte om ordet hen å tycker det e fel å använda det när man vet vad det e för kön på sitt barn...

men jag oxå förstå att man exempel använder det här när man skriver trådar om sin situation hemma så ingen ska känna igen sakerna för mkt.....  

Så för övrigt tycker inte jag att man ska använda ordet hen för mig e det ett trendord some omodernt om typ 5 år så lägg av med tramset  

• Anonym
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 15:50:25 följande:
    Som vi konstaterat i tråden finns ju redan "den" som man kan använda om någon man inte vet könet på.
    Visst man kan använda ordet den om man vill.
    Man kan också använda ordet hen om man vill det.

Vad är problemet med det?
    Varför kan inte var och en få välja det själva?      
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!