• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym

Alltså det är väldigt svårt att ta protesterna mot hen på allvar.
    När alla argumenten emot bygger på antingen konspirationsteorier som inte styrks.
    Eller (medvetna?) missförstånd.

Eller som jag tror är den egentliga orsaken att det är ett nytt ord, som folk inte är vana vid.
    Och sånt som är nytt kan ju inte vara bra, det måste betraktas med misstänksamhet av en del.
    Hederligt gammalt bakåtsträvande alltså.

Vilken tur att inte alla är såna, då hade vi väl inte ens haft pencillinet.         

• Anonym
    Jenny 993 skrev 2012-09-01 15:55:28 följande:
    jag tycker helle inte om ordet hen å tycker det e fel å använda det när man vet vad det e för kön på sitt barn...

men jag oxå förstå att man exempel använder det här när man skriver trådar om sin situation hemma så ingen ska känna igen sakerna för mkt.....  

Så för övrigt tycker inte jag att man ska använda ordet hen för mig e det ett trendord some omodernt om typ 5 år så lägg av med tramset  

Så du menar att jag ska anpassa mitt språkbruk efter vad du tycker är trendord och inte trendord?
    Vilka fler ord tycker du jag ska låta bli att använda. 
  • Daddy  Cool
    Anonym skrev 2012-09-01 16:01:21 följande:
    Visst man kan använda ordet den om man vill.
    Man kan också använda ordet hen om man vill det.

Vad är problemet med det?
    Varför kan inte var och en få välja det själva?      
    Jag tycker att man ska få välja själv. Det jag argumenterat mot är att folk säger att hen behövs. Jag svarar då att ordet den redan finns och fyller samma funktion så något nytt ord behövs inte. Man kan förstås lansera ett nytt ord ändå om man vill även om det inte behövs.
  • Knyttan
    PerG skrev 2012-09-01 15:54:40 följande:
    Jo, man skulle ju kunna vänja folk vid allt möjligt (språket är ju föränderligt), så om man införde ett ord och många började säga det så skulle det inte låta konstigt... T.ex. ordet "hen"? ;)

På ett helt annat forum som har med helt andra saker än familjeliv att göra så har ordet "hen" dykt upp helt naturligt i diskussionerna på exakt det sätt som "förespråkarna" i denna tråden förespråkar (troligen som ersättare för h*n) och ingen verkar reagera nämnvärt över det valet.. Och nej, det är absolut inget radikalfeministiskt forum! ;)
    Anonym skrev 2012-09-01 16:01:21 följande:
    Visst man kan använda ordet den om man vill.
    Man kan också använda ordet hen om man vill det.

Vad är problemet med det?
    Varför kan inte var och en få välja det själva?      
    Jag har redan använt hen i flera år så jag fattar faktiskt inte vad uppståndelsen kommer ifrån nu?
    Kanske blir det så att DEN i framtiden blir HEN. (eller så kommer DEN handla om saker och HEN om personer). Konstigare saker har hänt i språket, till exempel det numera så accepterade pronomenet NI som för en sisådär hundrafemtio år sedan hette I. Rätt var det var så började verbformens sista stavelse N "smitta av sig" och man började prata om NI istället, ni kanske känner till en ganska känd julvisa "Viljen I veta och viljen I förstå, hur bönderna pläga så havre..."
    Usch och hu så hemska och outbildade de var som började säga NI, då på den tiden....

• Anonym
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 16:11:54 följande:
    Jag tycker att man ska få välja själv. Det jag argumenterat mot är att folk säger att hen behövs. Jag svarar då att ordet den redan finns och fyller samma funktion så något nytt ord behövs inte. Man kan förstås lansera ett nytt ord ändå om man vill även om det inte behövs.

Bra, då är vi överens om att man får välja själv. Skrattande

Huruvida ordet behövs eller inte, det lägger jag ingen aspekt på.
    Finns det inte rätt många ord som inte behovs?
    För mig är inte det viktigt. 
    Nu finns ordet, dom som vill använder det, dom som inte vill, låter bli.

Jag är en enkel människa, för mig räcker det bra så.        
  • Knyttan
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 16:11:54 följande:
    Ja det är ju konstigt att vi t ex säger fönster (från latinets fenestra) när vi redan hade ett fint fornnordiskt ord (vindöga), fönster behövdes ju inte alls i svenska språket... shit så onödigt! Eller varför ska man ha så många ord för en människa som man känner (kompis, vän, bästis, förtrogen...) ett hade ju räckt, fler än så behövs verkligen inte!

Behov är relativt, speciellt när det kommer till språk. Vissa människor tycker att det "räcker" med ett högt begränsat ordförråd för att säga vad de vill uttrycka och förstå det de behöver förstå. Andra vill ha tillgång till fler färger i lådan, och -huvvaligen- dristar sig till att hitta på egna nyanser!
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-09-01 15:52:14 följande:
    Förresten FMGA eller vad du heter, vad säger du om tonen i Knyttans inlägg? Är det bra att hetsa upp sig så över ett litet ord?

Jag såg nyss någon tråd som behandlade vilka trådar som är roligast att läsa. För mig är det alla henhatartrådar.

Hen är inte så viktigt för mig att jag kan bli upprörd, utan här får jag tillfälle att skratta åt fanatismen, utan att samtidigt bli beklämd eller känna ens en tillstymmelse till ilska - men visst kan jag förstå att en och annan kan  bli förbannad på dem som vill styra andras språkbruk.

Det senare att vilja styra över andra människors tänkesätt och språkliga uttrycksformer är heller inget nytt, fenomenet har alltid funnits och finns över hela jorden. Vid en jämförelse är dessutom våra egna henhatare rätt beskedliga jämfört med andra tanke- och språkfascister.

Det är klart att "den/denna" hade kunnat bli ett alternativ för en neutral uttrycksform, men min gissning är att det hade misslyckats eftersom så många uppfattar pronomet "den" som avpersonifierande.

Och hursomhelst är det  nog försent för "den" hen tycks vara här för att stanna.

Och i detta sammanhang kan det vara på sin plats att citera Edvard Persson :

"Kanhända det retar en del men i så fall är det deras eget fel."
  • Anonym (braord)

En fråga till hen-hatarna:

Vad anser ni vara feministiskt vs. radikalfeministiskt? Till vilken grad är feminism okej? 

• Anonym (Eh?)
    Jenny 993 skrev 2012-09-01 15:55:28 följande:
    jag tycker helle inte om ordet hen å tycker det e fel å använda det när man vet vad det e för kön på sitt barn...

men jag oxå förstå att man exempel använder det här när man skriver trådar om sin situation hemma så ingen ska känna igen sakerna för mkt.....  

Så för övrigt tycker inte jag att man ska använda ordet hen för mig e det ett trendord some omodernt om typ 5 år så lägg av med tramset  
    OT: När kommer trendordet "e" att bli omodernt?   "Some" har jag bara sett en gång så det antar jag inte är så trendigt... hur många förstår vad det betyder?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (prataromallt) skrev 2012-09-01 13:22:13 följande:
    Detsamma.

Ang. Genusprogrammet så är jag övertygad om att det är roten till mycket ont i Sverige, tusentals människor har suttit i åratal och enbart funderat över hur de ska implementera genustänket och feminismen i hela samhället.
    Till sitt förfogande har de universiteten samt tiotals miljoner kronor varenda år. 

Det man kommit fram till är att man måste införa en feministisk värdegrund och ideologi i alla linjer i alla skolor.
    Därefter måste man infiltrera media för att kunna vinkla allting efter eget tycke och även sätta press på politikerna att gå ens ärenden.

Allt större del av media består av dessa genusfanatiker, detta pga de "kuppas" in av sina fränder som redan finns där.
    Jag tänker här på #prataomdet-gänget och deras lakejer som verkar ha tentakler över hela media-Sverige och uppenbarligen använder dem väl.

Och då tar vi det igen: skaffa dig koll.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!