Daddy Cool skrev 2012-09-01 15:52:14 följande:
Förresten FMGA eller vad du heter, vad säger du om tonen i Knyttans inlägg? Är det bra att hetsa upp sig så över ett litet ord?
Jag såg nyss någon tråd som behandlade vilka trådar som är roligast att läsa. För mig är det alla henhatartrådar.
Hen är inte så viktigt för mig att jag kan bli upprörd, utan här får jag tillfälle att skratta åt fanatismen, utan att samtidigt bli beklämd eller känna ens en tillstymmelse till ilska - men visst kan jag förstå att en och annan kan bli förbannad på dem som vill styra andras språkbruk.
Det senare att vilja styra över andra människors tänkesätt och språkliga uttrycksformer är heller inget nytt, fenomenet har alltid funnits och finns över hela jorden. Vid en jämförelse är dessutom våra egna henhatare rätt beskedliga jämfört med andra tanke- och språkfascister.
Det är klart att "den/denna" hade kunnat bli ett alternativ för en neutral uttrycksform, men min gissning är att det hade misslyckats eftersom så många uppfattar pronomet "den" som avpersonifierande.
Och hursomhelst är det nog försent för "den" hen tycks vara här för att stanna.
Och i detta sammanhang kan det vara på sin plats att citera Edvard Persson :
"Kanhända det retar en del men i så fall är det deras eget fel."