• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    PolyPond skrev 2012-09-10 18:01:56 följande:
    Det fungerar inte så. Fler och fler använder hen för varje dag som går och ingen behöver längre förklara vad man menar med det. Det är en stor vinst och hen-motståndarna har hjälpt till med detta.
    All reklam - även negativ reklam är reklam och ökar medvetenheten och manifesterar. Nog är det så.
  • PolyPond
    nihka skrev 2012-09-10 18:38:06 följande:
    All reklam - även negativ reklam är reklam och ökar medvetenheten och manifesterar. Nog är det så.
    Ja. Bröstinplantat är ett bra exempel, tycker jag. I början var nästan all media och de röster som hördes kritiska till detta. Trots det blev (och blir) det allt mera populärt.
  • Jellybeanbaby
    PolyPond skrev 2012-09-10 18:40:42 följande:
    Ja. Bröstinplantat är ett bra exempel, tycker jag. I början var nästan all media och de röster som hördes kritiska till detta. Trots det blev (och blir) det allt mera populärt.
    HAHAHAHAHA! Vilken totalstollig jämförelse!
    Vem behöver Mitt Livs Novell när FL finns? :)
  • Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 17:45:21 följande:
    *försöker ladda DN-sidorna för femtielfte gången*
    *helkört*
    *försöker igen*
    *helkört*
    *skrattar*

*tänker mig in i en vanlig dag på redaktionen hos Gunilla Herlitz*

Journalist - du öh Gunilla hur GÖR vi med den här "hen"-frågan. Skriver jag mitt inlägg så eller så? *visar utdrag*
    Receptionist - Hej kan du hälsa att "hen"s besök är här
    Annan Journalist - Hej Herlitz, du jag undrar har vi något grammatiskt program för hur DN ska agera i den här "hen"-frågan....
    Tredje journalist - Han, öh jag menar hen, öh jag menar hon--- öhhhh....

osv...

Till slut brast det för Fru Herlitz.
    Då sa hon nog nåt i stil med  "NEJ VET NI VAD! Nu orkar jag inte med det här larvet längre! Nu skiter vi i allt vad "hen" heter! Skippa radikalfeminismpropagandan! Det är inte vad DN ska hålla på med!"

Och så rätt hon har!
    Förutom att det inte finns någon anledning att använda HEN om man vet könet på den man pratar om. Som tidigare sagts. Fattar inte att det ska vara så Demon svårt att få in  den biten. Shit vad trött jag är på folk som inte kan läsa innantill...
  • nihka
    PolyPond skrev 2012-09-10 18:40:42 följande:
    Ja, det var väldigt kontroversiellt länge. Bröstinplantat var bara för porraktriser och rekonstruktion efter bröstcancer, men det otänkbara för folket blev så småningom vardag.
  • Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 18:15:21 följande:
    You say tomato....
    Ja och jag är språkvetare och kan med fotnoter, lingvistiska teorier och hela baletten bevisa (på det akademiska sättet) att Poly Pond har rätt. Så kan du tomato tomato hur mycket du vill, för det handlar inte om vad folk tycker utan om hur språket (och vi människor) fungerar.

Vi kan börja med ordet "dryfta", ett gammalt fornnordiskt ord som Viktor Rydberg lyfte upp och började använda i betydelsen "samtala om något" - det blev ett himla ramaskri och debatt i den tidens dagspress, många var rörande eniga om att något töntigare och konstigare hade de aldrig hört. Men tack vare debatten så hängde ordet kvar. Om ingen hade lyft på ögonbrynen så hade dryfta aldrig börjat användas av folk i någon större skala. Och nu står ordet i SAOL i den betydelsen Rydberg lanserade. Ju mer debatt desto troligare att folk i allmänhet börjar använda ordet = och i sin tur desto troligare att ordet införlivas (för kortare eller längre tid) i vårt ordförråd.

www.dagens-ord.se/dryfta/

Men du kan ju tycka precis vad du vill. Jag kan "tycka" att jorden är platt om jag vill, men det gör det till någon sanning för det, oavsett hur mycket jag tycker att det är så.
  • nihka
    Knyttan skrev 2012-09-10 18:58:54 följande:
    det blev ett himla ramaskri och debatt i den tidens dagspress, många var rörande eniga om att något töntigare och konstigare hade de aldrig hört. Men tack vare debatten så hängde ordet kvar.

På samma sätt var det med ordet icke fast det betraktades inte som töntigt och konstigt utan som en styggelse
  • ljung och viol
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 17:59:24 följande:
    Hmh!

Det jag har svårt för att förstå är att inte hen-förespråkarna inser att slaget är förlorat. För varje tråd, inlägg, artikel och twitterstorm så gör de bara bort sig mer och mer. Ingen bryr sig på allvar om att använda ordet "hen" och ingen kommer att göra det, förutom en MYCKET MYCKET liten grupp radikala genustyckare.
    Och vilka består "twitterstormen" av? Jo just det, samma grupp.
  • Knyttan
    nihka skrev 2012-09-10 19:10:51 följande:

På samma sätt var det med ordet icke fast det betraktades inte som töntigt och konstigt utan som en styggelse
    Javisst, det finns hur många exempel som helst. Skriva "bli" istället för "bliva", använda NI som pronomen istället för I, diverse engelska inlån, använda ordet BIL (från en dansk omröstning i en morgontidning) osv osv.
  • CMM

Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?

Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!