• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 18:26:05 följande:
    Jag håller med!
    Önskar bara att "häään"-maffian kunde sluta försöka trycka ner ordet i våra halsar!
    Jag önskar bara att du + några andra till visar var och på vilket sätt vi tvingar er till att använda ordet? Hur många gånger måste jag säga det: VILL DU INTE ANVÄNDA DET SÅ LÅT BLI. Men låt för guds skull oss andra använda det om vi vill!!!!
    *dunk* *dunk* *dunk* *dunk*
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 23:42:46 följande:
    Hihihi.... Superrolig kommentar från dagensmedias sida. Den klämmer verkligen åt ordproblematiken på strupen!!
    ------
    När blev det problem att använda korrekt pronomen?

Förstår inte ert ilandsproblem

Ska vi byta "den" och "det" mot "dent"?

Och "du" och "ni" mot "duni"?

-----

dent var ju praktiskt om vi samtidigt slutat med en/ett men duni gör det svårt att skilja på singular och plural  - om man inte avser Ni singular förstås
  • CMM

Nä, tvinga oss att använda det kan ni inte, det är sant. Men det sticker uppenbarligen i ögonen när en tidning inför en policy om att inte använda det. Där kanske det inte vore så dumt med en liten twitterstorm och lite kunskapsupplysning och dylikt för att det inte ska glömmas bort vem som har rätt :)

Personligen har jag förlikat mig med att t.ex. Nöjesguiden använder hen. Jag kan alltid välja att inte läsa den.

• nihka
    CMM skrev 2012-09-11 00:20:24 följande:
    Precis. Och vill DN:s chefer förbjuda användandet av det så ska de givetvis få det. Men inte om folk som "PolyPond" får bestämma, som bara hångarvar och förutser att "hon snart kommer tvingas ta tillbaka det ändå". Där någonstans tror jag att pudelns kärna ligger egentligen.

Jo, men det tror jag hon kommer få göra även om det tar ett tag. Fast säker kan man aldrig vara utan framtiden får utvisa förstås.

DN har helt enkelt vikt sig för att ordet blivit kontroversiellt - helt i onödan enligt min mening. De flesta som stör sig på ordet tror att man vill ersätta hon och han med hen och ser av någon märklig anledning inte vad det står när folk säger att det är mest menat som ett kompliment. Jag vet att många i dagsläget därför retar sig på ordet och därför väljer DN att safe+a. Personligen retar det mig inte det minsta utan jag tycker det är ett praktiskt ord. Jag kommer fortsätta använda det emellanåt för jag har inga försäljningssiffror att tänka på och är inte i någons blickfång.

Språk skapas av sådana som du och jag - inte DN. Stora tidningar ligger inte i framkant när det gäller språklig utveckling - de måste tänka på sina prenumeranter och inte reta någon. Då får man välja den breda säkra vägen och bli en följare isf en ledare.
  • nihka

ljung och viol skrev 2012-09-11 17:45:15 följande:
    Hen låter feminint, de kunde åtminstone valt ett ord som låter könsneutralt.
    Det tyckte jag också först, men nu har jag fått vant mig för att det är liksom slut på lediga vokaler. Han, hen, hin, hon, hun, hyn, hån, hän, hön har vi att välja på. Hn är ju ett alternativ, men det skulle väl uttalas i det närmaste hen.

Jag gillar engelskans sap. Vi kanske kan låna in det istället om det blir mer etablerat?  
  • FMGA

Det kommer tyvärr alltid att finnas människor som i brist på annat tror sig hitta rätt genom att anmärka på andras vanor. Jag snubblade nyss över en tråd där en person funderar på att anmäla att hon sett en annan person hos frisören trots att barnet till den friserade var på dagis.

Det finns ingen instans att anmäla "hen-missbruk" till,  vilket väl är grunden till de känslovallningar de rättrogna visar i den här tråden. Det finns liksom ingen möjlighet för den rättrogna att straffa den som hädar. Och hur hen än försöker så kan hen inte hindra någon från att bruka pronomet.

• Daddy  Cool
    nihka skrev 2012-09-11 19:13:46 följande:
    DN har helt enkelt vikt sig för att ordet blivit kontroversiellt - helt i onödan enligt min mening.
    DN väljer själva om de vill använda h-ordet eller inte precis som alla andra.

"DN:s val är onödigt" är inte ett bättre argument än "det är onödigt att använda h-ordet".
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 17:46:54 följande:
    *golf clap* strålande argumentationsteknik... "Du är dum", " Du är dummare" ungefär...

Man får smasha på upplägg.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-11 18:25:03 följande:
    Alltså den här tråden är som att upprepade gånger dunka sitt huvud i bordet...

*kramar varmt* Såja, såååja.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!