CMM skrev 2012-09-11 15:19:44 följande:
Jaså, jaha, ja jag måste vara extra trög då för jag förstår fortfarande inte vad du vill ha fram. Faktum är att det här, i den här tråden, sitter folk och läxar upp oss som inte kan eller vill ta till oss "hen" på diverse sätt. Någon använde högskolepoäng i lingvistik som "ursäkt". Och visst, ingen kan tvinga mig att någonsin använda ordet. Och absolut, vissa hen-motståndare förstår inte hur det är tänkt att användas. Inte tu tal om det.
Däremot bortses det helt från att ordet faktiskt har en anstrukenhet av genustänkande. Motverka cementerande av könsroller, "inte sortera in i fack", hela den biten. Och många av de uttryck det här genusvansinnet tar sig - med genusdagis med bortsortering av "könsnormativa" leksaker, "twitterstormar" så fort någonting som inte motsvarar genusvetarnas bild av hur verkligheten borde se ut ("hur faaaaan kan ni sälja TJEJLEGO, nu ska vi bomba er med arga mail och gråta ut i tidningarna tills ni LÄGGER AV MED DEN HÄR JÄVLA SKITEN!!!!?") och så vidare gör att åtminstone jag instinktivt ryggar tillbaka.
GaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaHhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
Jag läxar inte upp någon, jag delar med mig av min kunskap. Det KAN rent hypotetiskt vara så att mina åsikter är något mer teoretiskt underbyggda när det gäller hur språk funkar, men det KAN ju givetvis också vara så att det är en gigantisk bluff allting och DU som oh så insatt hobbytyckare har genomskådat hela klabbet och att det är jag som är lurad.... vad vet jag. Det kvittar i vilket fall som helst. DU behöver FORTFARANDE INTE använda HEN, men låt oss andra som VILL få göra det!!!
Det är så j****@la ironiskt att de som påstår sig vara för yttrandefrihet och mot censur (som då genusmaffian skulle syssla med...?) är de som vill förbjuda folk att använda vilka ord de vill... Hela den här tråden går ut på att man ska sluta använda ett litet ord på tre ynkna bokstäver...
P.S Tjejlego är ett helt okej ord men en riktigt kass företeelse. Trots att jag tycker så tänker jag inte dra igång några twitterstormar för att få det förbjudet...