• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Aaliyah

CMM: Ursäkta, men vem vill ställa upp dig mot väggen och skjuta dig om du inte använder ordet hen? Eller ens ha synpunkter på vad du använder för pronomen? Inte jag i alla fall, och ingen annan jag känner heller. Det är ju du som har synpunkter på vilka pronomen andra använder.

I can only please one person per day.. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Aaliyah

CMM: jag lovar att du aldrig behöver säga hen. Men respektera att andra kanske vill.

I can only please one person per day.. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-09-10 17:03:23 följande:
    Saken är den att kritiken mot hen-användning ofta handlar om att det ett ord som kommer uppifrån. Detta är inte riktigt sant. Sant är däremot att det nu kommer ett förbud uppifrån. Det är en rolig ironi i detta.

Precis. Allt snack om att det är ett ord som hyllas av politiker och media, well, uppenbarligen inte.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-09-10 17:32:08 följande:
    Tycker bara hen är ett otroligt tråkigt och färglöst ord....

I motsats till "pölsa", "holk" och "kungahuset"?
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-09-10 17:55:45 följande:
    Det jag har svårt att förstå är att inte hen-motståndarna inser att slaget är förlorat. För varje tråd, inlägg, artikel och twitterstorm vinner hen mer och mer mark. För några få månader sedan visste få vad hen var, nu vet i princip alla. Snöbollen som varit liten och i rullning bra länge är enorm nu. Ingen kommer kunna stoppa den.

Det får mig att tänka på det här:

">

• Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-10 18:58:54 följande:
    Ja och jag är språkvetare och kan med fotnoter, lingvistiska teorier och hela baletten bevisa (på det akademiska sättet) att Poly Pond har rätt. Så kan du tomato tomato hur mycket du vill, för det handlar inte om vad folk tycker utan om hur språket (och vi människor) fungerar.

Vi kan börja med ordet "dryfta", ett gammalt fornnordiskt ord som Viktor Rydberg lyfte upp och började använda i betydelsen "samtala om något" - det blev ett himla ramaskri och debatt i den tidens dagspress, många var rörande eniga om att något töntigare och konstigare hade de aldrig hört. Men tack vare debatten så hängde ordet kvar. Om ingen hade lyft på ögonbrynen så hade dryfta aldrig börjat användas av folk i någon större skala. Och nu står ordet i SAOL i den betydelsen Rydberg lanserade. Ju mer debatt desto troligare att folk i allmänhet börjar använda ordet = och i sin tur desto troligare att ordet införlivas (för kortare eller längre tid) i vårt ordförråd.

www.dagens-ord.se/dryfta/

Men du kan ju tycka precis vad du vill. Jag kan "tycka" att jorden är platt om jag vill, men det gör det till någon sanning för det, oavsett hur mycket jag tycker att det är så.

Precis. Som i länken ovan (den senare), där RFSL aktivt sprider ordet "slidkrans" istället för "mödomshinna". Jag gissar att det kommer exploderas och gås i taket över det också, FY dem som försöker förändra språket bara för att en massa kvinnor ska slippa ha felaktiga kunskaper och medföljande ångest om sin pre-sexualitet... Obestämd
  • Jellybeanbaby
    CMM skrev 2012-09-10 20:38:03 följande:
    Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?

Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.
    Oj vad jag håller med dig - igen. Det är verkligen inte okej att en genustyckar-elit försöker trycka ner ett ord i Sveriges befolknings halsar såsom de har försökt göra med detta lilla men ack så hatade ord.

Vem behöver Mitt Livs Novell när FL finns? :)
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-10 20:38:03 följande:
    Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?

Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.

Really? Tror du på det själv? Saknar motstycke? Så "löntagarfonder" fanns alltså långt innan sossarna ville använda begreppet, menar du? Eller menar du kanske att ordet var politiskt neutralt? Än ord som rotavdrag och rutavdrag? Kärnkraftsmotståndare? Neutralt och apolitiskt ord förstår jag? Miljövänlig?

Nej du, i floran av politiska ord och fraser är hen väldigt harmlöst, utom för er "jämställdister".    
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!