• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-12 19:52:43 följande:
    Jaha, oj då. Var i Sverige säger man "hånn" om "hon"?

Jag vet inte. Vet du?
  • nihka

Aaliyah skrev 2012-09-12 19:53:43 följande:
    Nihka: du tror väl inte att du själv ska få avgöra vad du är??Förvånad
    Jo. Varför inte liksom?
  • Fjorgynn
    Aaliyah skrev 2012-09-12 19:51:40 följande:
    Nu använde ju inte Andrea Dworkin ordet hen (dels dog hon innan det började användas, dels kunde hon inte svenska) så det guilt by association-resonemanget är väl inte så väldigt begåvat.Skrattande
    Nej, men att du gillar denne människa säger en hel del om dig och bekräftar min övertygelse om att det enbart är (radikal)feminister som använder ordet.
    nihka skrev 2012-09-12 19:54:07 följande:
    Jag säger skepp ohoj också men ingen tror jag är sjökapten. Det har att göra med sammanhang.

Nädå, jag känner fler som använder hen utan att ha det minsta med någon rörelse att göra. Jag kanske rör mig i mer toleranta kretsar än de du tänker på.  
    Skepp ohoj är inte politiskt laddat.

Jag kallar alltid afrikanska män för blåneger, men jag är ingen rasist för det, alla i min bekantskapskrets kallar invandrare för blånegrar eller ibland sandneger beroende på vart de kommer ifrån, men ingen är rasist.

• Fjorgynn

Ibland säger vi föresten blatte också, men bara för att det är lite lättare att säga, dessutom är orden könsneutrala och mycket kortare att använda än t.ex "person med utländsk härkomst" därför så tycker vi det borde användas oftare.

• nihka
    Fjorgynn skrev 2012-09-12 20:19:21 följande:.

Skepp ohoj är inte politiskt laddat.
    Jo, om man är pirat - fast det är jag inte och säger det ändå.

• Fjorgynn
    nihka skrev 2012-09-12 20:25:11 följande:
    Jo, om man är pirat - fast det är jag inte och säger det ändå.

Nice.

Men det är ok om jag använder ordet blatte istället för hen då? för att beskriva könsneutral utlänning alltså? 
  • nihka
    Fjorgynn skrev 2012-09-12 20:20:59 följande:
    Ibland säger vi föresten blatte också, men bara för att det är lite lättare att säga, dessutom är orden könsneutrala och mycket kortare att använda än t.ex "person med utländsk härkomst" därför så tycker vi det borde användas oftare.

Tror nog "blatte" så småningom kommer att neutraliseras, antagligen när det ersatts ett par gånger av annat som upplevs som starkt. 
  • nihka
    Fjorgynn skrev 2012-09-12 20:26:38 följande:
    Nice.

Men det är ok om jag använder ordet blatte istället för hen då? för att beskriva könsneutral utlänning alltså? 
    Jag kan inte hindra dig. Varför är du så negativt intresserad av pronomen och utländska medborgare? Finns det någon slutsats att dra här?
  • Fjorgynn
    nihka skrev 2012-09-12 20:29:28 följande:
    Jag kan inte hindra dig. Varför är du så negativt intresserad av pronomen och utländska medborgare? Finns det någon slutsats att dra här?
    Nej absolut inte.
    Blatte är helt enkelt ett bra könsneutralt ord att beskriva valfri utlänning.
    Snabbare att säga och lättare att skriva, dessutom könsneutralt.  
  • nihka
    Fjorgynn skrev 2012-09-12 20:36:56 följande:
    Nej absolut inte.
    Blatte är helt enkelt ett bra könsneutralt ord att beskriva valfri utlänning.
    Snabbare att säga och lättare att skriva, dessutom könsneutralt.  
    OK. Då använder du blatte och jag hen. Fast har du inte funderat på att byta till ben - kort som hen och med bevarat b för utländskmedborgarekänslan?Cool
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!