• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 22:09:18 följande:

när fan vet man inte om en läkare är en hon eller han!? det är ju inte som det var på 70-talet då man sa "doktor lindström". idag säger man t ex "ögonläkare lotta lindström"...
    Jo, precis så sa dom sist jag fick tid på VC hos dr X. Även om de hade sagt förnamnet hade jag inte vetat om det var en man eller kvinna för det var ett utländskt namn som jag inte visste om det var ett mansnamn eller kvinnonamn. Denna person var ett stort fett hen för mig innan hon ropade ut mitt namn i väntrummet.
  • Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 22:09:18 följande:

när fan vet man inte om en läkare är en hon eller han!? det är ju inte som det var på 70-talet då man sa "doktor lindström". idag säger man t ex "ögonläkare lotta lindström"...
    ja suck. Vissa människor alltså. Du fattar verkligen inte va? Det kan ju räcka med att du bara talar om en läkare i största allmänhet utan att specificera vilken. Som i exemplet "En jourläkare har mycket nattarbete i sitt schema", "En läkare tjänar mer pengar om HEN har mer erfarenhet" och så vidare. DÅ och i tusen andra fall så vet man inte om läkaren är hon eller han eftersom man inte talar om en specifik person och det är dumt att anta att en läkare (eller för den delen en städare eller busschaufför) är ett visst kön. Capice?

• Faber
    nihka skrev 2012-09-16 22:10:47 följande:
    Om du vill kalla det patriakat eller patriarkala strukturer eller "otur" så är det ändå så att kvinnor som grupp har mindre makt i samhället men kanske mer att säga till om i familjesammanhang. Mannen är inte längre familjens överhuvud utan kvinnan är ofta koordinator för företaget familjen AB. Fler män med höga poster har familj med barn än kvinnor med höga poster. Kvinnor tar mer föräldraledighet än män och är mer hemma med vård av barn än män och sjukskrivna oftare. Kvinnor har lägre lön och traditionellt kvinnliga arbeten är sämre betalda än traditionellt manliga. Kvinnor gör mer hushållsarbete. Kvinnor har lägre pension än män. Generellt.

Förr tog kvinnorna hand om både sina egna föräldrar och mannens. Det gör hon fortfarande, men nu kallas det vård- och omsorgssektorn är lågbetalt med tunga lyft och har låg status.

Det handlar om vilka uppgifter vi värderar mest i vårt samhälle och det är INTE traditionellt kvinnogöra. Det hade kunnat vara det och då hade vi levt i ett matriarkat eller haft matriarkala strukturer runt oss eller många män med "otur" Flört

Jag går inte runt och täker på detta hela tiden. Det har varit så här så länge och än värre innan kvinnor fick rösträtt att det känns nästan "naturligt". Jämför man oss med andra länder ligger vi ändå rätt bra till gällande jämställdhet, men det innebär inte att det råder jämställdhet mellan könen i Sverige. Jag vet män som slår sina fruar i "förebyggande syfte" för att de ska tuktas så de inte blir besvärliga senare när de blir äldre. Detta händer i Sverige. Ovanligt ja. Händer, ja. De män som gör så är del av en patriarkal struktur som har varit under avveckling under många decennier i Sverige men som inte helt försvunnit utan lever en tynande existens som blossar upp med jämna mellanrum. Det går inte att tillhöra genom medlemsskap och medlemsavgift. 
    Ja ja, så är det alltid för foliehattar. Det finns onda män som ingår i hemliga sällskap som möts en gång i veckan på någon herrgård. Där smörjer de kråset, förgriper sig på unga kvinnor och planerar hur de skall göra livet surt för kvinnosläktetGlad Nejdå det där är bara fantasier.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym (---)

Begreppet hen har inte inneburit någonting annat än ett steg tillbaka i jämställdhetsarbetet då föraktet för feminsmen ökat markant.

• FMGA
    Faber skrev 2012-09-16 23:31:26 följande:
    Ja ja, så är det alltid för foliehattar. Det finns onda män som ingår i hemliga sällskap som möts en gång i veckan på någon herrgård. Där smörjer de kråset, förgriper sig på unga kvinnor och planerar hur de skall göra livet surt för kvinnosläktetGlad Nejdå det där är bara fantasier.
    Hmm, är det så medlemmarna i gosskören sjunger för varandra om hur de förfärliga feministerna uppfattar dem. Själv tror jag att den enda orsaken till att gosskörtens kastratsång ekar så gällt är självsnöpning.

Från det ena till det andra: Hur går det med spaningarna? Kan du inte berätta lite om din nya fina batikhäxespaningsdräkt med inbyggt hen-filter?
  • Daddy  Cool
    FMGA skrev 2012-09-16 02:39:40 följande:
    Nej, det har du inte, men du har uppmanat de som använder hen att respektera det finns personer som inte använder hen. Hur menar du att en sådan respekt från oss hen-användare ska uttryckas i praktisk handling?
    Det var ett svar till en "hen-anhängare" som skrev att man skulle respektera hen-sägande. Den respekt du ska visa är alltså samma form av respekt som den begärde att "vi" skulle visa. Fråga gärna den hur din respekt ska uttryckas i praktisk handling.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (---) skrev 2012-09-16 23:36:11 följande:
    Begreppet hen har inte inneburit någonting annat än ett steg tillbaka i jämställdhetsarbetet då föraktet för feminsmen ökat markant.

Knappast. Det hade ökat i alla fall. Det blir så i kristider. Samma skäl som att SD växer.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-09-17 00:15:20 följande:
    Det var ett svar till en "hen-anhängare" som skrev att man skulle respektera hen-sägande. Den respekt du ska visa är alltså samma form av respekt som den begärde att "vi" skulle visa. Fråga gärna den hur din respekt ska uttryckas i praktisk handling.
    Kul.

Jag förstod inte ditt korta inlägg trots att jag läste det flera gånger, men så gick det upp en talgdank: Han menar "hen" förstås eller fråga "den personen".

Lustigt att det går så snabbt med hen. Läste du artikeln på DN Debatt som nihka (tror jag det var) länkade till. Hur självklart och elegant "hen" fungerar i texten från nationalekonomerna.
  • nihka
    Faber skrev 2012-09-16 23:31:26 följande:
    Skillnaderna mellan män och kvinnor som jag beskrev är en realitet beskriven hos statistiska centralbyrån (SCB) och männen som slår sina fruar i förebyggande syfte har jag läst om en självbiografisk roman. Männen var av utländsk härkomst men verkade i Sverige vilket gör fenomenet till en del av det svenska samhället.

Det finns ingen planerad verksamhet i Sverige för för detta. Det har jag aldrig påstått. För att det ska finnas en konspiration måste människor ha gått ihop och medvetet verka för ett mål och så är alltså inte fallet. Jämställdhet är många gånger reglerad i lagen, arvsrätt exempelvis. Sedan tycker jag att Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet men det finns en del saker vi kan komma längre med.
  • Skit i det du
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-16 12:40:59 följande:
    Fel ett: 
    "Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!"

Det heter också "jag", "du", "vi" och "dem" (eller "dom" om man så föredrar). Och som andra påpekat finns också "den" och "det", som ofta används om barn när man inte vet kön, ord som åtminstone jag finner långt mindre charmerande än "hen" eftersom de lika gärna kan syfta på föremål. "Den ska inte ha på sig blöja" kan syfta lika mycket på ett barn som på en docka. Eller en hund, för den delen. "Hen" begränsar tolkningsmöjligheterna till att det är en levande varelse i alla fall. Att "HAN eller HON" i alla fall blir könlösa när man talar om "ert barn", "eleven", "kusinen" etc, det verkar skribenten helt ha missat. Såvida hen inte tänker TVINGA alla att säga "han" eller "hon" istället för alla dessa ord. Vad vet jag...

Fel två:
    "Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk"

Dels betyder hen inget neutraliserande av könen; som jag sagt tusen och en gånger nu, majoriteten språk ute i världen har INTE könad andra person singular, utan just bara "hen". De språk jag garanterat vet har enbart "hen" är finska respektive ungerska. Vare sig Ungern eller Finland kan anklagas för att ha en könlös massa till befolkning; snarare tvärtom, finnar anses ju vara rysligt macho, på gott och ont (beroende på tycke och smak). Och dels så används inte ens "hen" som könsneutraliserare här. Det används AV VISSA som ett försök att sudda ut könsroller och genus, ja, men dels är det inte samma sak som att sudda ut de fysiska könen, och dels är det en rätt liten grupp som använder ordet på det viset. Jämför med hur många som aktivt använder ord som "kulturberikare" i en negativ, politiskt omvälvande tolkning, och notera hur få (typ nästan ingen) som kritiserar och argumenterar mot det ordet. Finn fem fel liksom.

Fel tre:   
    "som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!"

Alla ord är påhittade. Det finns inget endaste ord någonstans som inte vid någon tidpunkt blivit påhittat. Det är ett så totalt nonsenseargument att jag bågnar. Och vad är ett "icke-ord"?

Tack! Nu klarnade det lite.

Tar dock inte bort det faktum att "hen" får mig att vilja kräkas om jag hade haft den förmågan kvar =)
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!