• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 02:15:38 följande:
    App app app!
    Nu använde du ordet "hen" på fel sätt!

Journalisterna heter Olle och Johanna. De är en han och en hon. Inte ett "hen".
    Ja, fast kanske inte på det sättet du tänkte dig .Hen eller Ordet hen skulle jag väl ha skrivit.
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 02:19:08 följande:
    Oh shit.......

Sorry, nihka, jag läste faktiskt fel den här gången. :D
    Var inte orolig. Jag ska inte app, app, appa dig för det;)

• nihka
    FMGA skrev 2012-09-16 02:43:26 följande:
    Fast det där är DN Debatt, alltså inga DN-journalister utan två nationalekonomer.
    Då borde korrekturläsarna ha uppmärksammat det.

Men det finns inget förbud tydligen.

Ur DN 15/9:

"DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz framhåller att det inte existerar något hen-förbud för DN:s reportar utan bara språkliga direktiv.

– Språkfrågor uppkommer ju ständigt, det är sådant som språkvårdare och våra korrekturläsare sysslar med för att skapa riktlinjer, inte förbud."

• Knyttan
    control skrev 2012-09-16 12:56:38 följande:
    Att ordet introducerades på kvinnodagen är anledningen till den stora förvirringen. Ordet, Hen vart något slags feministisk, politiskt slagträ
    vilken kvinnodag, vilket år?
    Jag har använt hen i över åtta år nu utan att det har varit något politiskt slagträ. Hen har används i nästan ett decennium (så vitt jag vet, kanske längre??) utan att någon reagerat, anledningen till att det blir sån debatt nu är för att det blivit allmänt spritt = slaget är redan förlorat. Sorry.
  • FMGA
    nihka skrev 2012-09-16 14:42:23 följande:
    Då borde korrekturläsarna ha uppmärksammat det.

Men det finns inget förbud tydligen.

Ur DN 15/9:

"DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz framhåller att det inte existerar något hen-förbud för DN:s reportar utan bara språkliga direktiv.

– Språkfrågor uppkommer ju ständigt, det är sådant som språkvårdare och våra korrekturläsare sysslar med för att skapa riktlinjer, inte förbud."

Fast rekommendationen omfattar bara DN:s journalister men DN Debatt är ju ett utrymme för externa skribenter.

I det här fallet två nationalekonomer som representerar SNS, vilket innebär att Faber får utöka jakten på batikhäxor till näringslivets organisationer.

Länkar till ett klipp från SVT där DN:s kulturchef berättar om rekommendationen. 5.30 in i inslaget.

http://www.svtplay.se/klipp/288469/gomorron-sverige-kulturpanelen 
  • Anonym

Jag tycker HEN endast är okej att säga om man har en bebis i magen som man inte vet könet på annars tycker jag det bara e fånigt

• Meddelande borttaget
  • nihka
    FMGA skrev 2012-09-16 15:15:45 följande:
    Fast rekommendationen omfattar bara DN:s journalister men DN Debatt är ju ett utrymme för externa skribenter.

I det här fallet två nationalekonomer som representerar SNS, vilket innebär att Faber får utöka jakten på batikhäxor till näringslivets organisationer.

Länkar till ett klipp från SVT där DN:s kulturchef berättar om rekommendationen. 5.30 in i inslaget.

www.svtplay.se/klipp/288469/gomorron-sverige-... 
    Vilket datum?
  • nihka
    FMGA skrev 2012-09-16 15:15:45 följande:

Det finns infiltratörer överallt!  De slinker även genom kaffefiltretFlört

Det är de som har gjort min text blåFörvånad  
  • FMGA
    nihka skrev 2012-09-16 15:54:54 följande:
    Vilket datum?
    Klicka bara på inslaget jag länkat till: Kulturpanelen. Annars är det den 12 septemberGlad
    nihka skrev 2012-09-16 15:57:11 följande:
    Det finns infiltratörer överallt!  De slinker även genom kaffefiltretFlört

Det är de som har gjort min text blåFörvånad  
    Mm, enligt vanligtvis välunderrättade källor är Faber febrilt sysselsatt med att konstruera  ett hen-filter som inte ens ska släppa igenom det minsta lilla nano-hen. Instruktioner har han visst hämtat från den här tråden och Jellos statements om att man ska vara neutral det vill säga basisk och att man inte för göra någon till ett subjekt.

Samma välunderrättade källor har berättat att filtret får formen av en hatt som för övrigt är klädd i folie.
  • Knyttan
    FMGA skrev 2012-09-16 16:44:29 följande:
    Klicka bara på inslaget jag länkat till: Kulturpanelen. Annars är det den 12 septemberGlad

Mm, enligt vanligtvis välunderrättade källor är Faber febrilt sysselsatt med att konstruera  ett hen-filter som inte ens ska släppa igenom det minsta lilla nano-hen. Instruktioner har han visst hämtat från den här tråden och Jellos statements om att man ska vara neutral det vill säga basisk och att man inte för göra någon till ett subjekt.

Samma välunderrättade källor har berättat att filtret får formen av en hatt som för övrigt är klädd i folie.
     hahahahahahahah!! Skrattande
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!