• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-01 14:44:32 följande:
    Och tycker du inte att föräldrar har rätten att avgöra om könet på deras barn är relevant eller ej?

Jag förstår inte som sagt. Är det användandet av ordet "hen" som är problematiskt? För att ordet är "feministiskt"? Eller är det könsneutraliteten som är problemet? Och då användandet av ALLA könsneutrala ord som "barnet" eller bebisen eller "h*n" eller "hen" eller "sötnosen" o.s.v.?
    För mig är det just "hen", på grund av dess (genus)politiska laddning.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-01 14:46:28 följande:
    Fast det är väl inte att kalla sitt barn för hen? Det är ju något som görs tillfälligt för att inte avslöja vem man pratar om. Ungefär som att man tillfälligt kan benämna en kompis "hen" för att man inte vill att alla ska förstå vem som gjort bort sig på fyllan? När folk säger att de inte tänker kalla sitt barn för hen tolkar jag det som att de tror att någon anser att de bör säga exempelvis "kom då hen, vill du gå till lekparken?" eller "Hen, maten är klar. Kom in och ät!". Alltså ett mer permanent henifierande.

Varför är könet alltid relevant, tycker du?
    Är kön någonsin relevant tycker du?

Jag menar, ska vi ändå lägga ord i munnen på varandra vill inte jag vara sämre än du. 
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 14:49:10 följande:
    Är kön någonsin relevant tycker du?

Jag menar, ska vi ändå lägga ord i munnen på varandra vill inte jag vara sämre än du. 

Visst kan kön vara relevant. Vad jag inte förstår är varför det alltid skulle vara det. Vilket ni som aktivt argumenterar mot hen verkar tycka att det är.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-01 14:57:22 följande:

Visst kan kön vara relevant. Vad jag inte förstår är varför det alltid skulle vara det. Vilket ni som aktivt argumenterar mot hen verkar tycka att det är.
    Problemet som jag ser det är att argumentationen från vissa hen-förespråkare har ändrats över tid i den här tråden. Först var "hen" bara ett komplement som skulle berika språket och inte på något sätt utplåna eller ersätta något annat utan snarare fylla en språklig lucka. Den tanken kunde jag till och med sympatisera med.

Sen blandade någon in relevans och därifrån gick det bara utför. Plötsligt var det visst fullt tänkbart och till och med lovvärt att byta ut "han" och "hon" mot "hen" om könet inte var relevant. Vilket det, om man ser det rent krasst, inte är särskilt ofta egentligen. Det där första, att "hen" inte ska ersätta något utan bara "berika", stämmer uppenbarligen inte utan måttet genustänk (utplånande av könsroller osv) som finns i användandet av "hen" är tydligen betydligt större än vad som från början sades. 
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 15:06:14 följande:
    Problemet som jag ser det är att argumentationen från vissa hen-förespråkare har ändrats över tid i den här tråden. Först var "hen" bara ett komplement som skulle berika språket och inte på något sätt utplåna eller ersätta något annat utan snarare fylla en språklig lucka. Den tanken kunde jag till och med sympatisera med.

Sen blandade någon in relevans och därifrån gick det bara utför. Plötsligt var det visst fullt tänkbart och till och med lovvärt att byta ut "han" och "hon" mot "hen" om könet inte var relevant. Vilket det, om man ser det rent krasst, inte är särskilt ofta egentligen. Det där första, att "hen" inte ska ersätta något utan bara "berika", stämmer uppenbarligen inte utan måttet genustänk (utplånande av könsroller osv) som finns i användandet av "hen" är tydligen betydligt större än vad som från början sades. 

Min fråga kvarstår: VARFÖR är det så provocerande att tänka sig att könet inte är relevant i alla lägen?

Eftersom "hen" är könsneutralt kan man så klart byta ut det mot könsneutrala substantiv, så som "personen", "människan", "vederbörande" och så vidare. Denna möjlighet finns redan i språket. Varför blir det mer provokativt om man använder "hen" i dessa lägen? Är det genusmaffian som hittat på alla könsneutrala substantiv? FörvånadTyst Tomte
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-01 15:15:20 följande:

Min fråga kvarstår: VARFÖR är det så provocerande att tänka sig att könet inte är relevant i alla lägen?

Eftersom "hen" är könsneutralt kan man så klart byta ut det mot könsneutrala substantiv, så som "personen", "människan", "vederbörande" och så vidare. Denna möjlighet finns redan i språket. Varför blir det mer provokativt om man använder "hen" i dessa lägen? Är det genusmaffian som hittat på alla könsneutrala substantiv? FörvånadTyst Tomte
    Jag blir inte provocerad annat av än att en självutnämnd elit sitter och tycker en massa om hur man ska prata för att uppfylla deras ädla syften, dvs att motverka "cementering av könsroller".

Jag vet inte vem som "hittat på" hen, bara att ordet saknar motstycke vad beträffar politisk laddning (oavsett vad Dorian säger och jämför med). Det visar inte minst Miljöpartiets behandling av det. Problemet jag har har jag inte med könsneutralitet utan med just "hen", eftersom det blivit en symbol för det du kallar "genusmaffian". Därmed dock inte sagt att alla som använder "hen" tillhör nyss nämnda maffia.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 15:24:50 följande:
    Jag blir inte provocerad annat av än att en självutnämnd elit sitter och tycker en massa om hur man ska prata för att uppfylla deras ädla syften, dvs att motverka "cementering av könsroller".

Jag vet inte vem som "hittat på" hen, bara att ordet saknar motstycke vad beträffar politisk laddning (oavsett vad Dorian säger och jämför med). Det visar inte minst Miljöpartiets behandling av det. Problemet jag har har jag inte med könsneutralitet utan med just "hen", eftersom det blivit en symbol för det du kallar "genusmaffian". Därmed dock inte sagt att alla som använder "hen" tillhör nyss nämnda maffia.
    Men då är det ju språkvetenskap och språkvetare som du ogillar, inte ordet hen. 
  • Element

Försvararna här på familjeliv tillhör i alla fall genusfalangen, någon annan slutsats är svår att dra då de hela tiden försvarar ordet och bedyrar att det inte har någon som helst politisk laddning samtidigt som man inte alltför sällan ser trådar där hen används på ett helt annat sätt än det de själva hävdar är det korrekta.

• CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-01 15:28:38 följande:
    Men då är det ju språkvetenskap och språkvetare som du ogillar, inte ordet hen. 
    Nej, det är genusvetenskap jag ogillar. Vidare menar jag att det är synnerligen naivt att inte se att införandet av ordet "hen" och genusvetenskap har ett samband.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-01 16:02:09 följande:
    Nej, det är genusvetenskap jag ogillar. Vidare menar jag att det är synnerligen naivt att inte se att införandet av ordet "hen" och genusvetenskap har ett samband.
    De som argumenterar för hen tenderar att vara språkvetare, inte genusvetare.

De som argumenterar emot brukar vara dåligt pålästa när det gäller språk och grammatik.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!