• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-30 14:54:17 följande:
    "det är bara så det är när man markerar en förändring gm ett ordval" - hur menar du nu? förändringen kan ju likväl vara "hon" istället för "hen".

förändringar är för mig inte besvärligt, och varför du drar meningen "eller om man inte tycker om förändringar generellt" vet jag inte. i sammanhanget är den meningen bara överflödig. däremot finns det en risk när du skriver så, och det är att vi är tbx vid aaaa men duuuurå, du är feminist. (inte mina tankar) alltså att påpeka och anta saker som inte hör till sakfrågan.

låt oss inte ramla ur sakfrågan. då går jag å städar Tomte *hotar* (ööööh? hur tänkte jag nu?)

Ja, givetvis är det också en förändring och det var därför jag skrev "på sikt". Hen är ett nyare ord som hör till en av våra sk slutna ordklasser och vi är lite till mans mer skeptiska till tillskott där. Har inte funnits några sedan 1600-talet då vi bytte ut I mot vi, så det tar ett tag innan ordet inte lyser nytt och liksom stjäl fokus.

Jag syftade inte på att just DU skulle vara emot generella förändringar utan tänkte på hur individer på en arbetsplats så som den du beskrev kunde tänkas reagera - lite blandat utgick jag ifrån. Det var du som antog att jag antog något kopplat till dig så om vi hamnar där du inte vill hamna så beror det inte på att jag drar oss ditOskyldigFlört
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-09-30 14:46:47 följande:

Ja, men vad är det  värsta som skulle kunna hända? Att alla oavsett biologiskt kön kan vara som de är utan att begränsas av trånga könsroller? Och det är du emot för att...?
    Det är ju inte det som den svenska genusmodellen går ut på.
  • Leya
    nihka skrev 2012-09-30 15:11:47 följande:
    Ja, givetvis är det också en förändring och det var därför jag skrev "på sikt". Hen är ett nyare ord som hör till en av våra sk slutna ordklasser och vi är lite till mans mer skeptiska till tillskott där. Har inte funnits några sedan 1600-talet då vi bytte ut I mot vi, så det tar ett tag innan ordet inte lyser nytt och liksom stjäl fokus.

Jag syftade inte på att just DU skulle vara emot generella förändringar utan tänkte på hur individer på en arbetsplats så som den du beskrev kunde tänkas reagera - lite blandat utgick jag ifrån. Det var du som antog att jag antog något kopplat till dig så om vi hamnar där du inte vill hamna så beror det inte på att jag drar oss ditOskyldigFlört
    nu MÅSTE jag verkligen städa Cool
    men jag tackar för en givande dialog som faktiskt blev riktigt konstruktiv och bra till slut. DET hör inte till vanligheterna här på familjeliv enligt min erfarenhet.

ha en skön söndag alla! {#emotions_dlg.flower}
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-30 15:38:11 följande:
    nu MÅSTE jag verkligen städa Cool
    men jag tackar för en givande dialog som faktiskt blev riktigt konstruktiv och bra till slut. DET hör inte till vanligheterna här på familjeliv enligt min erfarenhet.

ha en skön söndag alla! {#emotions_dlg.flower}

Tack själv. Hahaha. Jasså inte. Min erfarenhet är att det ofta blir bra bara man får rensat bort det störande bruset...

Tips: Ha på dig solCoolglasögonen när du städar, går mökke fortare då;)   

• Aaliyah
    Element skrev 2012-09-30 15:23:04 följande:
    Det är ju inte det som den svenska genusmodellen går ut på.
    Jo, det är det. Men av någon anledning kan eller vill du inte se det. Sorgligt.
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-09-30 17:10:56 följande:
    Jo, det är det. Men av någon anledning kan eller vill du inte se det. Sorgligt.
    Nej det är nog snarare du som missuppfattat vad som är genusanhängarnas målsättning.
  • Dorian Ertymexx
    likeabaws skrev 2012-09-30 14:07:57 följande:
    Eller så är du vad du är och är lika bra ändå?
    ..så länge du inte är en mördare!
    Men det tror jag inte, så...

...GO YOU! Skål

My point exactly. Jag är den jag är. Vad som dinglar mellan benen på mig är en väldigt liten del av det hela. Jag är brunhårig, brunögd, stornäst, överviktig, under medellängd, lättfrusen, vinterdeppig, tidigare utbränd, intellektuell, skrivglad... Allt det är lika viktigt som vad mina kromosmer, hormoner och morfologi säger. Rätt trist att hela tiden ses som just bara "du där med snoppen".
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-30 14:11:43 följande:
    Jag har inte kastat några pajer här förutom mot hungriga troll och så jag är ingen fara för seriösa.{#emotions_dlg.flower}

Jag håller med dig att vi inte ska gömma, att vi är män och kvinnor och allt som förenar oss och där vi skiljer oss åt ska inte skuffas undan utan ha en naturlig plats i ljuset. Däremot ycker jag inte att ett kön ska synas på bekostnad av det andra så som det varit historiskt och fortfarande till viss del är.

Att använda mannen som norm är ju också ett sätt att (omvänt) gömma och det är väl där jag ser att hen fyller en av flera funktioner. Jag kan bli lite trött less på att läsa han, han, han i texter som riktar sig till båda kön. Det känns inte alls han i allmän bemärkelse. Det känns som man bara vill vända sig till män och att jag inte är med ungefär som om det hade stått barn när man även menar alla vuxna. Och jag har börjat tröttna på man. Att inte det är borta sedan länge är ju bara kollektiv språklig slöhet.

Skål
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-30 14:12:57 följande:
    Aha så om man höjer hen till skyarna så är man en seriös debattör oavsett vilken retorik man nyttjar, om man är motståndare är man troll.

Som Dorian brukar säga, check!

Nej. Om man diskuterar sakligt, lugnt, med fakta, utan att måla på folk åsikter de inte har och försöka avverka hela boken om dåliga retoriska grepp och härskartekninker är man en seriös debattör, oavsett åsikt.

Om man gör som du och Faber, alltså motsatsen till ovanstående, så är man en dålig debattör, oavestt åsikt.

Inte för att jag tror att du kommer läsa eller bry dig, men jag bjudet på det.     
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-30 14:22:58 följande:
    Nä, du är en DORIANCool

">

(fast med Dorian istället)
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!