• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • rlevitte
    Element skrev 2012-10-01 18:19:07 följande:
    Språkvetarargumentet är bara en ursäkt. Jag är ingenjör men jag hetsar inte upp mig för att folk tror att elektronerna vandrar från plus till minus eller för att de kallar en traktorgrävare för grävskopa.

Den fanatism man ser här från förespråkarnas sida handlar inte om någon sorts behov av att hävda sitt yrke utan sådana här känslor skapas bara av politisk övertygelse.
    Du kan ha rätt...  jag är inte språkvetare och jag skiter rätt stort i hela den politiska debatten runt ordet, och skakar mest på huvudet åt alla de oändlighetsdiskussioner jag sett om saken.
    Det är bara ett praktiskt ord som jag tyckt borde funnits sen länge (jag har tröttnat på att skriva saker som "han/hon" och liknande för mååååånga år sen).  Hur folk sen kommer att använda ordet på olika vis, precis som folk gör mest.

Peace
    Richard 
  • CMM

Konstigt, jag har hört språkvetare argumentera för hen och jag har hört språkvetare argumentera emot. Så nej, ni har inte alla dem på er sida heller.

• CMM

Förresten borde den där vinglas-emotikonen bannlysas.

• FMGA
    CMM skrev 2012-10-01 20:29:20 följande:
    Konstigt, jag har hört språkvetare argumentera för hen och jag har hört språkvetare argumentera emot. Så nej, ni har inte alla dem på er sida heller.
    Självklart är inte alla språkvetare hen-entusiaster.

Men språkvetare brukar ha en förhållandevis tolerant inställning till språket och dess utveckling. De jag har hört argumentera mot hen har menat att "den" redan idag delvis fyller samma funktion som " och att de för egen del föredrar "den".

Däremot är nog risken obefintlig att en språkvetare inte begriper vilken funktion "hen" har i språket, vilket flertalet hen-motståndare av någon mycket märklig anledning inte tycks förstå. 
  • Itzumo

Alternativet istället för HEN är ju då DET. Vilket jag använt i många år innan jag hörde HEN för första gången.

Men varje gång jag säger DET så tänker jag direkt på Hannibal "IT washes it self with the soap". Lite komiskt för mig kanske..

Men det jag ville ha sagt är ju då att ska vi verkligen istället för att säga hen använda han/hon eller det?
    Om man inte vet könet på personen så kan man ju använda hen. Precis som någon sa att det ska användas till att utöka vårat språk och inte byta ut något.

Ledsen att behöva säga det men man tappar inte sitt kön för att man blir kallad eller vill kalla sig hen.

Varför ska hen vara ett så provokatoriskt ord? Snopp var väl det på 60-talet? Snippa i början (fortfarande?) av 00-talet?

Läs mer av mig på: www.Anolyon.com/
  • Element
    Itzumo skrev 2012-10-01 20:45:21 följande:
    Alternativet istället för HEN är ju då DET. Vilket jag använt i många år innan jag hörde HEN för första gången.

Men varje gång jag säger DET så tänker jag direkt på Hannibal "IT washes it self with the soap". Lite komiskt för mig kanske..

Men det jag ville ha sagt är ju då att ska vi verkligen istället för att säga hen använda han/hon eller det?
    Om man inte vet könet på personen så kan man ju använda hen. Precis som någon sa att det ska användas till att utöka vårat språk och inte byta ut något.

Ledsen att behöva säga det men man tappar inte sitt kön för att man blir kallad eller vill kalla sig hen.

Varför ska hen vara ett så provokatoriskt ord? Snopp var väl det på 60-talet? Snippa i början (fortfarande?) av 00-talet?

Man tappar visst sitt kön, hen är en styggelse. Jag skulle inte ha något emot ordet även om det i mitt tycke är fult om det inte var så att det är starkt förknippat med den svenska genusmodellen.
  • Aaliyah
    Element skrev 2012-10-01 20:52:27 följande:
    Man tappar visst sitt kön, hen är en styggelse. Jag skulle inte ha något emot ordet även om det i mitt tycke är fult om det inte var så att det är starkt förknippat med den svenska genusmodellen.
    Hur tappar man sitt kön? Om man inte leprasjuk alltså?
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-01 20:54:08 följande:
    Hur tappar man sitt kön? Om man inte leprasjuk alltså?
    Det faller av.
  • Aaliyah
    Element skrev 2012-10-01 20:55:13 följande:
    Det faller av.
    Ja, det låter ju inte bra, men du kan ju skaffa protes?
    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Element
    Aaliyah skrev 2012-10-01 21:00:03 följande:
    Ja, det låter ju inte bra, men du kan ju skaffa protes?
    Helst inte.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!