• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Ermenegildo
    Torpedo skrev 2012-10-14 02:09:09 följande:
    Hen är inte ens ett riktigt ord, det är bara ett feministiskt påhitt.
    Jag skulle nog vilja påstå att det är ett ord nu. Man kan till och med beskriva ordet som en massiv succé.
    It's still written in the scars on our hearts We're NOT broken Just bent
  • nihka
    Torpedo skrev 2012-10-14 02:09:09 följande:
    Hen är inte ens ett riktigt ord, det är bara ett feministiskt påhitt.
    Första förekomsten av ordet är på 60-talet utan feministkoppling. Sedan är det fritt för vilka grupper som helst att använda ord och det har feminister på sistone gjort, men de är långt ifrån de enda. Ingen "äger" ord.

Klart hen är ett riktigt ord som finns både här och där:

http://www.ne.se/sok?q=hen

• nihka
    Anonym skrev 2012-10-14 02:20:04 följande:
    Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!
    Samma syfte som att tala om föräldrar isf mamma eller pappa, att tala om syskon isf bror och syster och att tala om människor isf män och kvinnor - fast på pronomensidan. Tycker du att det låter lika urdumt med 2 människor som parar sig med varandra och får en massa barn?
  • PumpkinQueen

Hur kan det vara möjligt att någon fortfarande missförstått vad ordet hen är och hur det är tänkt att användas? Med tanke på alla tråder som finns, menar jag.

• Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-15 15:44:24 följande:

Hur kan det vara möjligt att någon fortfarande missförstått vad ordet hen är och hur det är tänkt att användas? Med tanke på alla tråder som finns, menar jag.

Det verkar finnas en vilja till att inte förstå.
    Kanske stoltheten gör att man inte kan svälja att man hade fel. Det är ju rätt vanligt här. 
  • CMM
    Anonym skrev 2012-10-15 15:52:22 följande:
    Det verkar finnas en vilja till att inte förstå.
    Kanske stoltheten gör att man inte kan svälja att man hade fel. Det är ju rätt vanligt här. 

Vad är "fel" då? Är "hen" tänkt att (helt eller delvis) ersätta "han" och "hon" eller är det inte det? Det verkar ju råda delade meningar om detta, även från hen-förespråkarna.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym
    CMM skrev 2012-10-15 15:54:09 följande:

Vad är "fel" då? Är "hen" tänkt att (helt eller delvis) ersätta "han" och "hon" eller är det inte det? Det verkar ju råda delade meningar om detta, även från hen-förespråkarna.
    Jag har inte sett ersättningsmodellen än.. annat än när folk skall göra sig löjliga.
     Vi får väl se. Jag känner till ett 20-tal som använder hen i skrift och alla använder det som jag antar att det var tänkt från början. Det tycks funka kanon. I tal är det inte helt bekvämt än och det håller jag med om men det kommer garanterat. Vänta och se.
  • CMM
    Anonym skrev 2012-10-15 15:56:17 följande:
    Jag har inte sett ersättningsmodellen än.. annat än när folk skall göra sig löjliga.
     Vi får väl se. Jag känner till ett 20-tal som använder hen i skrift och alla använder det som jag antar att det var tänkt från början. Det tycks funka kanon. I tal är det inte helt bekvämt än och det håller jag med om men det kommer garanterat. Vänta och se.
    Men det har jag. Folk tycker det är helt okej att använda "hen" när man bedömer att kön inte är relevant, även om det är känt. Och då menar jag att det visst ersätter "hon" och "han" - inte fullt ut men i vissa sammanhang. För hur ofta är kön egentligen relevant?

Jag kan t.ex. berätta om nåt skojigt min chef sa förra veckan på kontoret. Chefen är en han, men det har ingen betydelse för historien egentligen. Hans könstillhörighet är alltså inte relevant. Lika förbannat tycker förhoppningsvis de flesta att det blir urfånigt att i stället använda "hen". Men var går gränsen? 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Anonym

Alltså, vi har henmotståndare och så har vi folk som använder hen.
    Jag har än så länge inte träffat på någon som använder hen på det sätt som henmotståndare vill göra gällande. 

• Anonym
    CMM skrev 2012-10-15 15:59:04 följande:
    Men det har jag. Folk tycker det är helt okej att använda "hen" när man bedömer att kön inte är relevant, även om det är känt. Och då menar jag att det visst ersätter "hon" och "han" - inte fullt ut men i vissa sammanhang. För hur ofta är kön egentligen relevant?

Jag kan t.ex. berätta om nåt skojigt min chef sa förra veckan på kontoret. Chefen är en han, men det har ingen betydelse för historien egentligen. Hans könstillhörighet är alltså inte relevant. Lika förbannat tycker förhoppningsvis de flesta att det blir urfånigt att i stället använda "hen". Men var går gränsen? 
    Inte på det sättet som väldigt många vill göra gällande. Det är enkelt att se i den här tråden.
    Om man inte vet eller om det inte är relevant, varför inte? Löjligt att reta upp sig över något sådant men visst, om det kokar i dina och dina vänners kroppar när ni hör det, låt gå. Ni lär få höra det mer och mer. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!