Anonym skrev 2012-10-14 02:20:04 följande:
Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!
Syftet kan vara att använda hen i de fall då könet inte är känt.
Jag vet inte om det finns någon svensklärare på den institution du är pedagog, men hen (dvs svenskläraren vars kön är obekant för mig) skulle i så fall kunna berätta om lejonhonan som parar sig med hanen och får ungar.
Många som har problem med "hen" tycks ha detta utifrån omständigheter som bottnar i otillräckliga språkkunskaper. Ditt exempel med lejonparets ungar bottnar också i den problematiken: Ingen säger att lejonen fick många hon och han, lika lite som någon säger att de fick många hen (utom de som inte förstått vad ett pronomen är) .
I exemplet med lejonparets ungar är just ungar den könsneutrala benämningen på ungarna. Vill man specificera könet på en enskild lejonunge kan däremot frågan "Vad är det för kön på hen?" vara relevant.
Och svaret kan då bli antingen en kille eller en tjej.
Det är faktiskt märkligt att så pass många tycks sakna basala kunskaper i svenska. Lejonhenet låter liksom rätt pedagogiskt misslyckat.