• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • nihka
    nihka skrev 2012-10-09 21:08:10 följande:
    Sverige har ju kommit långt jämfört med många andra länder med jämställdhet. Att vi öht har en hendebatt är ju ett tecken på att vi tänker på könsfrågor. Ordet speglar kanske den ökande jämlikheten?

Hur är det med hen i andra länder? Vet du? Någon annan som vet om det kommit in några nya könsneutrala personliga pronomen i andra språk? Engelskan har tydligen sap, men jag vet inte alls hur utbrett det är och hur snacket går i den engelskspråkiga världen gällande sap.

Puffar för ämnet
  • oOOo  oOOo
    nihka skrev 2012-10-10 19:57:19 följande:

Puffar för ämnet
    Sap betyder ju sav, tänker de att både män och kvinnor savar?

Eller menar de "suga musten ur", låter inte så könsneutralt det heller.
  • nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-10 20:12:40 följande:
    Sap betyder ju sav, tänker de att både män och kvinnor savar?

Eller menar de "suga musten ur", låter inte så könsneutralt det heller.

Homo SAPiens
  • FMGA

Det verkar som tråden så smått börjar komma till ro.

Sammanfattningsvis tycks man kunna tycka illa om pronomet hen på följande grunder:

Man har inte förstått att hen är ett pronomen utan tror att det kan användas i de mest egendomliga sammanhang.  

Man har lyckats lära sig några engelska glosor och vill gärna berätta för hela världen att man känner till det engelska ordet för höna. Man vill alltså visa att man är en spelare på sen globala språkmarknaden, även om man naturligtvis i verkligheten bara lyckats visa att man inte ens kan skilja mellan två av världens alla språk.

Man har förstått vad ett pronomen är men anar en feministisk konspiration bakom användandet av hen.

Man har förstått vad ett pronomen är, vilka språkliga funktioner hen fyller, men anser att dessa är obehövliga eller att det alternativa pronomet den kan fylla den funktionen. 

• Torpedo

Hen är inte ens ett riktigt ord, det är bara ett feministiskt påhitt.

• Anonym

Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!

• FMGA
    Anonym skrev 2012-10-14 02:20:04 följande:
    Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!
    Syftet kan vara att använda hen i de fall då könet inte är känt.

Jag vet inte om det finns någon svensklärare på den institution du är pedagog, men hen (dvs svenskläraren vars kön är obekant för mig) skulle i så fall kunna berätta om lejonhonan som parar sig med hanen och får ungar.

Många som har problem med "hen" tycks ha detta utifrån omständigheter som bottnar i otillräckliga språkkunskaper. Ditt exempel med lejonparets ungar bottnar också i den problematiken: Ingen säger att lejonen fick många hon och han, lika lite som någon säger att de fick många hen (utom de som inte förstått vad ett pronomen är) .
    I exemplet med lejonparets ungar är just ungar den könsneutrala benämningen på ungarna. Vill man specificera könet på en enskild lejonunge kan däremot frågan "Vad är det för kön på hen?" vara relevant.
    Och svaret kan då bli antingen en kille eller en tjej. 

Det är faktiskt märkligt att så pass många tycks sakna basala kunskaper i svenska. Lejonhenet låter liksom rätt pedagogiskt misslyckat. 
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-14 02:06:59 följande:
    Vad tycker du om den där barnboken med hen?
    Har inte läst den.
  • Quintus Zebra
    Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen?

URDUMT!!!!
    Samma syfte som när man använder andra könsneutrala ord som människa eller person eller barn?
    Som sagt. Det finns redan massor av könsneutrala ord, varför skulle barn bli förvirrade av just ett personligt pronomen?

Har någon påstått sig vilja avskaffa "de gamla begreppen" som han och hon?

Att människor har olika könstillhörighet går ju inte att dölja. Frågan är om det verkligen är nödvändigt att tjata om kön hela tiden, eller om det finns tillfällen då man inte behöver fokusera på det?

Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!