• Anonym (sämsta mamman)

fan, ja slog mitt barn ikväll!

satt i soffan å  hade mysisgt me film å chips varpå barnet börjar kittla mig under fötterna.

jag har tidigare blivit arg för detta då jag flera gånger förklarat att ja är så kittlig att ja börjar sparkas å är rädd att skada den som kittlar. (ingen vågar kittla mig under fötterna)!!!

försöker även denna gång prata me barnet å tala om att ja kan råka skada han/hon om det gör så där men får ingen respons utan det fortsätter.
    pappan plockar bort barnet å talar även han om att det som görs är fel.
    barnet kommer tillbaka å fortsätter å jag blir hårdare i mitt uttryck + håller fast barnets händer för att hindra fortsatt kittling.
    inte ens detta funkar å så brast d.

GråterGråterGråter jag snärtade till barnet på magen och givetvis blev det jätte ledset å undrarde varför mamma gjorde så.

det undrar jag med å mår så fruktansvärt dåligt fy fan att d ibland ska gå så långt. GråterGråterGråter

när barnet lugnat sig hos sin pappa kom det till mig igen å vi kramades å jag bad om förlåt å förklarade att man absolut inte får göra så. barnet bad i sin tur om ursäkt å jag har nu fått vara den som nattat.

men felet är ändå gjort!!!! är så sämst! Demon

vet inte va ja vill me tråden men kände att ja va tvungen att bekänna mitt stora misstag å kanske även bli dömd för den jag är!

• Svar på tråden fan, ja slog mitt barn ikväll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-08-04 13:25:59 följande:
    "Barnaga i hemmet är idag förbjudet i 32 länder och ännu fler länder har förbud inom skolan. Enligt en studie som genomförts på uppdrag av FN har ca 80 % av världens barn utsatts för aga.[5"

Föräldrars rätt att aga sina barn avskaffades 1966. Ett uttryckligt förbud infördes 15 mars 1979 i föräldrabalken och gäller från 1 juli 1979:

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."

Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Aga 
    Det är inte aga Psychopath  skriver om utan att man vill ha allt till att vara barnaga.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (sämsta mamman) skrev 2012-08-04 13:25:37 följande:

Skrev jag att d kan hända för alla? Nej! Menade jag att var å varannan gör så? Nej ja menar att d e känt för hela världen att misshandel förekommer i somliga hushåll. Det är ingen tröst att tänka på vilket ja heller inte menade. D ja menade var att ibland händer sånna här saker å d händer alldeles för lätt vilket är hemsk. Så nu va detta utrett oxå! Finns inget ja kan tänka på som skänker tröst för min handling d ska gudarna veta.
    Låna några böcker om barnpsykologi på biblan och läs dem. I takt med att du förstår hur barn fungerar generellt desto mer kommer ditt dåliga samvete att släppa till förmån för vetskapen att man kan göra på annat och bättre sätt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • GrönaDruvan

Men allvarligt, kallar ni detta för att slå ett barn? Jag tycker då inte att det är så himla farligt att SNÄRTA till ett barn över magen lite lätt om man flera gånger förklarat och inget händer. Man kan tappa humöret.
    Nu säger jag inte att det är ok, men ge er, så jäkla farligt är det inte om det händer en gång! 

• MikuAndSaraLi

Du kan PMa mig om du vill, Ts.

Kan vara skönt att prata med någon som inte skriker efter soc bara barnet har lite skit under naglarna.

Kram ^^

• Lyckliga Lotta

Men herregud TS. Det är väl inte hela världen. Ibland får man sätta gränser och ett barn tar inte skada av det.

Bra att du har dåligt samvete dock, då vet du att det var en engångsföreteelse! 

• Lyckliga Lotta
    Anonym skrev 2012-08-04 09:14:07 följande:
    Skillnaden är att du lämnat rummet. Det gjorde inte ts. Jag blir också skogstokig på mitt barn ibland men då får man ta ett djupt andetag eller gå därifrån. Det är rätt sak att göra. TS gjorde fel. Och kan hon inte röra sig kanske pappan hade kunnat leka med barnet tills han/hon glömmer bort att kittla mamma?

Ungen tror att den leker med mamma och får en smäll som tack. Inte så sympatiskt.
    Men när ska barn lära sig respekt då? Ska mamma behöva lämna rummet för ungen inte har vett att sluta?
    Ibland måste man sätta ner foten som förälder!

Kan hålla med om att det kanske inte var värsta situationen och jag själv hade inte velat göra mitt barn illa när dem bara vill leka. Men det finns barn som har väldigt svårt att förstå gränser.... 
  • Indianica

Ni gjorde båda fel och har bett varandra om ursäkt. Barn får i normalfallet inte under för att det ibland "brister för en förälder", men man ska prata om det efteråt och be om ursäkt. Jag har vid något tillfället skrikit väldans högt åt något barn när det "brustit" och det är ju oxå någon form av verbalt övergrepp som inte är okej och som är skrämmande för barnet, inte framför allt skriket i sig, men att man förlorar kontrollen som förälder. Numera brukar jag gå in i ett annat rum och slå hårt i en kudde när jag blir så där arg att jag bara ser rött, för som du skriver är det fel att både snärta och faktiskt även att skrika åt fanders för mycket.

• Anonym
    Lyckliga Lotta skrev 2012-08-04 14:08:56 följande:
    Men när ska barn lära sig respekt då? Ska mamma behöva lämna rummet för ungen inte har vett att sluta?
    Ibland måste man sätta ner foten som förälder!

Kan hålla med om att det kanske inte var värsta situationen och jag själv hade inte velat göra mitt barn illa när dem bara vill leka. Men det finns barn som har väldigt svårt att förstå gränser.... 
    Ingen har sagt att det är ett enkelt jobb att vara förälder. Men respekt lär man inte barnen genom att bruka våld, endast rädsla lärs ut då. "Gör du inte som jag säger då blir det stryk." Lärare i skolorna, dagispersonal osv konfronteras ofta med ungar som inte visar "respekt". Men de får inte lov att lösa problemet med våld, då mister de jobbet! Utmaningen ligger i att hitta andra lösningar på problem än våld. Säger inte att lämna rummet är det bästa, tror absolut att någon form av bestraffning kan vara nödvändigt i vissa fall. Men bestraffningen ska inte bestå av våld av något slag. Där är jag benhård, och då har jag haft en hel del att göra med överjäkliga ungar som många nog inte skulle tveka ge en smäll eller två. Men nej, så gör man bara inte anser jag!!!!
  • Anonym
    GrönaDruvan skrev 2012-08-04 13:30:34 följande:
    Men allvarligt, kallar ni detta för att slå ett barn? Jag tycker då inte att det är så himla farligt att SNÄRTA till ett barn över magen lite lätt om man flera gånger förklarat och inget händer. Man kan tappa humöret.
    Nu säger jag inte att det är ok, men ge er, så jäkla farligt är det inte om det händer en gång! 
    Jag bor i ett land i europa där det är ok att slå barn. Det finns ett barn i den närmaste familjekretsen som anses svår att ha att göra med (dock ingen diagnos), och som får smäll nästan varje dag. Ibland inför andra, vi har sett det flera gånger vid besök hos vår familj. Ingen allvarlig misshandel, utan örfilar, dask på fingrar och i stjärten t ex. Detta barn visar nu tydliga tecken på mycket dåligt psykiskt mående. H*n har bla fått ätstörningar vid 6 års ålder, och en psykolog har nu slagit larm och det blir utredning till skolstarten pga att h*n är så mager och ligger efter de andra i skolresultaten. Även hysteriska gråtattacker för ingenting, fantastifulla berättelser om vad andra påstås säga och göra, med noll sanningshalt, hör till bilden. Så jag har fått se från nära håll hur smisk kan förstöra ett litet barn. Och inget kan man göra, då aga anses helt ok i detta land. 
  • Anonym
    GrönaDruvan skrev 2012-08-04 13:30:34 följande:
    Tycker du att det är okej om din man snärtar till dig när han inte orkar bemöta dig i en diskussion? Tycker du att det är okej att dina ungar slår dig? Eller säger du till dem att sluta? Snärtar du kanske ur dem lusten att klippa till dig?

Inte så himla farligt? Man undrar hur dina relationer ser ut... 
Svar på tråden fan, ja slog mitt barn ikväll!