• Anonym (sämsta mamman)

fan, ja slog mitt barn ikväll!

satt i soffan å  hade mysisgt me film å chips varpå barnet börjar kittla mig under fötterna.

jag har tidigare blivit arg för detta då jag flera gånger förklarat att ja är så kittlig att ja börjar sparkas å är rädd att skada den som kittlar. (ingen vågar kittla mig under fötterna)!!!

försöker även denna gång prata me barnet å tala om att ja kan råka skada han/hon om det gör så där men får ingen respons utan det fortsätter.
    pappan plockar bort barnet å talar även han om att det som görs är fel.
    barnet kommer tillbaka å fortsätter å jag blir hårdare i mitt uttryck + håller fast barnets händer för att hindra fortsatt kittling.
    inte ens detta funkar å så brast d.

GråterGråterGråter jag snärtade till barnet på magen och givetvis blev det jätte ledset å undrarde varför mamma gjorde så.

det undrar jag med å mår så fruktansvärt dåligt fy fan att d ibland ska gå så långt. GråterGråterGråter

när barnet lugnat sig hos sin pappa kom det till mig igen å vi kramades å jag bad om förlåt å förklarade att man absolut inte får göra så. barnet bad i sin tur om ursäkt å jag har nu fått vara den som nattat.

men felet är ändå gjort!!!! är så sämst! Demon

vet inte va ja vill me tråden men kände att ja va tvungen att bekänna mitt stora misstag å kanske även bli dömd för den jag är!

• Svar på tråden fan, ja slog mitt barn ikväll!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-08-04 15:49:12 följande:
    Vad du skrivit innan kan du inte anföra som något som talar för din sak eftersom du är anonym utan tilläggsnick och det inte går att kontrollera att det stämmer eller är lögn. Därför är alla inlägg av "anonym" i princip att betrakat som det första inlägget även om det ibland går att följa en konversation.

Att vuxna människor i samhället bestraffas är en sak och det går inte att jämföra med barn. Försöker man göra det saknar man förståelse för hur barn fungerar och deras hjärnor. Därför är den jämförelsen totalt irrelevant som jag helt bortser från men jag noterar att du förväntar dig att barn har lika utvecklat konsekventtänk som vuxna.
    Att man som vuxen åker på böter eller fängelse handlar delvis om en annan sak, att vi som samhälle måste upprätthålla en respekt för rättsväsendet och rättsystemet.

Gör man något fel (oavsett ålder egentligen) så drabbas man av konsekvenser. Häller man ut mjölk på golvet med flit så torkar man upp. En konsekvens. Häller barnet ut mjölken för tredje gången så får det fortfarande torka upp men även dricka vatten eftersom mjölken är slut. Fortfarande en konsekvens. Men när man börjar prata om att straffa, skicka in i skamvrån eller dra in godis då är det straff som inte hänger ihop med händelsen (mjölken). Som vuxen gör man det som en maktdemonstration och svagt ledarskap i första hand och inte för att man lär barnen vad konsekvenser är.

Men du skrev att jag "skuldbelägger på ett högtravande sätt" utan att ha koll på vem just jag är! Därför reagerade jag, och anonym kan vara flera stycken som du själv skriver. Alltså, låt bli att döma, då du inte vet vilken person du talar med! Har inte skuldbelagt TS, så det har du hämtat från det blå.

I övrig håller jag med om att skamvrån, hot av olika slag osv för att tvinga barn till lydnad är dåligt. Maktdemonstrationer är jag också emot, fast samtidigt så är det viktigt att komma ihåg att vuxna de facto ÄR i en maktposition jämtemot barnet, pga vår större erfarenhet och plikt att uppfostra och vägleda. För du menar väl inte att barn klarar sig utan att vuxna vägleder och ger tydliga gränser för vad som är ok och ej?

Jag personligen tror på kommunikation, lyhördhet, diskussion. Skamvrå skulle jag aldrig tillämpa mot ett barn, och det har jag inte heller skrivit och förstår inte varför du ens tar upp det då jag aldrig påstått det. Kanske för att ordet "bestraffning" kan tolkas så olika, beroende på ens bakgrund? Då är kanske ordet konsekvens bättre! Upprepat oönskvärt beteende bör får konsekvenser. Detta gäller både för barn och vuxna. Aga är jag helt emot, i alla former.

Tydlig nog nu?   
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-08-04 15:56:42 följande:

Men du skrev att jag "skuldbelägger på ett högtravande sätt" utan att ha koll på vem just jag är! Därför reagerade jag, och anonym kan vara flera stycken som du själv skriver. Alltså, låt bli att döma, då du inte vet vilken person du talar med! Har inte skuldbelagt TS, så det har du hämtat från det blå.

I övrig håller jag med om att skamvrån, hot av olika slag osv för att tvinga barn till lydnad är dåligt. Maktdemonstrationer är jag också emot, fast samtidigt så är det viktigt att komma ihåg att vuxna de facto ÄR i en maktposition jämtemot barnet, pga vår större erfarenhet och plikt att uppfostra och vägleda. För du menar väl inte att barn klarar sig utan att vuxna vägleder och ger tydliga gränser för vad som är ok och ej?

Jag personligen tror på kommunikation, lyhördhet, diskussion. Skamvrå skulle jag aldrig tillämpa mot ett barn, och det har jag inte heller skrivit och förstår inte varför du ens tar upp det då jag aldrig påstått det. Kanske för att ordet "bestraffning" kan tolkas så olika, beroende på ens bakgrund? Då är kanske ordet konsekvens bättre! Upprepat oönskvärt beteende bör får konsekvenser. Detta gäller både för barn och vuxna. Aga är jag helt emot, i alla former.

Tydlig nog nu?   
    Ja för det var ett inlägg jag reagerade på, ett svar du fick. Varför väljer du att tolka det som att det gäller allt du skriver??
    Vem du är skiter jag fullkomligt i, jag reagerade på ett inlägg och du kan bara inte acceptera det. Tramsigt rent ut sagt.

Bra att vi är ense om straff och konsekvens i alla fall. Jag menar att iom att vuxna är i maktposition så ska man använda sig av rent maktutövande ytterst sparsamt och lite efter samma tänk som rättsystemet i stort, ingen ska dömas ohört eller av en enda person som förutom har veto agerar vittne, åklagare, och exekutor.

Jag har pratat om konsekvenser vs straff, ditt försök att insinuera att det handlar om frihet från fostran är tafflig och låg. Jag tog upp några exempel på straff eftersom du anser att det är rätt att straffa tredje gången gillt.

Att många, speciellt på FL vill blanda ihop straff med konsekvens är vanligt men de har signifikant olika betydelser. Man kan inte bara kalla något för något annat bara för att "det låter bättre". Det har inget med bakgrund att göra utan ordförståelse.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

ja det va inte bra, men du bad om ursäkt efteråt och ni myste och kramades. Släppt det, det är bara bevis på att du är mänsklig och att du inser ditt misstag är bra!

kram

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-08-04 16:14:35 följande:
    Trist att diskussioner på FL så ofta mynnar ut i rena personangrepp. Jag är aktiv i en del andra forum, utan dessa problem. Tycker det är rena sandlådan här för det mesta, och folk som inte kan skilja på sak och person. Blev nyligen kallad för "idiot" en annan tråd, helt utan grund. Själv avstår jag från nedvärderande epitet, sk name calling, men fick höra från dig i ditt första påhopp att jag "skuldebelägger med högtravande inlägg". Reagerade på detta, och nu "skiter du fullkomligt i vem jag är", samt kallar mig "tramsig".

Men låt bli då att hoppa på anonyma, samt tänk på forumreglerna som talar om respektfull ton.
    Det var inget personangrepp utan ett helt korrekt svar.
    Du är anonym vilket jag accepterar. Du försöker hänvisa till gamla inlägg vilket du inte kan eftersom du är anonym. Jag skiter i vem du är eftersom du är anonym och det ligger helt i linje med din önskan - annars skulle du inte vara anonym.

Att jag anklagade dina inlägg för att vara skuldbeläggande är korrekt och inget påhopp eftersom jag kritiserar inläggen och inte dig som person.

Lär dig skilja på påhopp och oönskat budskap. Påhopp är möjligen ett, din anklagelse om påhopp.
    Sandlåa blir det när man substanslöst anklagar andra för påhopp.
  • vimsan06
    Regnig måndag skrev 2012-08-04 14:46:10 följande:
    Nä och det är därför TS ber om råd, att du skuldbelägger på ett högtravande sätt hjälper inte TS på något sätt.

Du vill att barn ska lära sig respekt, det gör man inte genom att avlägsna sig för där ger du signalen att den kan fortsätta hur länge den vill för det slutar att du går ut = barnet tar kommandot. Avlägsnar man sig är för att man känner att det håller på att braka åt hillvitet och man går för att inte göra sig själv olycklig.

Bestraffning som du förespråkar lär definitivt inte ut respekt utan att den som inte gör som man säger åker dit. Det lär barnen att ljuga och hyckla och kalkylera med om buset är värt straffet.
    Respekt handlar om att man gör eller avstå saker av egen vilja av omtanke, och det kan du aldrig någonsin straffa dig till oavsett om det handlar om slag eller indraget godis.
    urcleant!
  • Anonym (kärringar)

Man ska fan inte starta en tråd på FL. Ni kvinnor är makalöst irriterande.
    Inte ALLA...utom bara ni som gör detta fall till det störtsa sen andra världkriget.
    Ts, slog till sittt barn och har det dåligt efter det. LÅT DET VARA DÄR.
    Ts är ingen barnmisshandlare, hon skal INTE söka hjälp, hon är mänsklig.

Jag hoppas du läser detta Ts. Du är OK! Det som hände det hände.
    Det ända negativa är igen dessa jävla bitterf-ttor på FL som själv har utsett sig till Årets Mamma och ALDRIG själva skulle fela och som VÅGAR skriva sånt som att du ska söka hjälp.

Stå på dig!

• Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2012-08-03 22:11:37 följande:
    Jag har varit själv otroligt jobbig mot mitt barn, skrikit, hotat och tagit rejält hårt i armen fast då vid tillfällen jag mått extremt dåligigt. Första åren hade jag extrem ångest över detta och hade panikångest för att jag misshandlade mitt barn, psykiskt allra mest. Äntligen har jag sökt läkarhjälp och ska nu få samtal, stöd och medicin. De misstänker förlossningsdepression. Är världens snällaste och godaste annars så jag förstår själv inte varför jag varit så sjuk och dum under dessa åren, det har gått upp och ner som en berg och dalbana. Fick inte dessa utbrott så ofta men ändå, det är synd om barnet. Vill bara råda dig att prata med BVC och rådgöra innan det går så långt som för mig. Det kändes mycket bättre att gå till läkaren, erkänna och vilja ändra på sig och få hjälp. Nu är du inte som jag kanske, men för mig började det också smått och trappades upp. Är glad att jag verkligen tog tag i detta nu, mår mycket bättre själv också, och även mitt barn! Vi har det så bra nu..
    PMDS. Kolla upp det.
  • Impartial

Ibland rinner det över... Om man är gravid och jättetrött är det väl lättare att ursäkta. Har också gjort saker som jag inte är stolt över, tagit i armen och höjt rösten lite för högt vid ett par tillfällen etc.

• Emma 761
    Anonym (kärringar) skrev 2012-08-04 17:01:02 följande:
    Inte ALLA...utom bara ni som gör detta fall till det störtsa sen andra världkriget.

Det ända negativa är igen dessa jävla bitterf-ttor på FL som själv har utsett sig till Årets Mamma och ALDRIG själva skulle fela och som VÅGAR skriva sånt som att du ska söka hjälp.

Stå på dig!

• Regnig måndag
    Anonym (kärringar) skrev 2012-08-04 17:01:02 följande:

Stå på dig!

Svar på tråden fan, ja slog mitt barn ikväll!