• Anonym (sämsta mamman)

fan, ja slog mitt barn ikväll!

satt i soffan å  hade mysisgt me film å chips varpå barnet börjar kittla mig under fötterna.

jag har tidigare blivit arg för detta då jag flera gånger förklarat att ja är så kittlig att ja börjar sparkas å är rädd att skada den som kittlar. (ingen vågar kittla mig under fötterna)!!!

försöker även denna gång prata me barnet å tala om att ja kan råka skada han/hon om det gör så där men får ingen respons utan det fortsätter.
    pappan plockar bort barnet å talar även han om att det som görs är fel.
    barnet kommer tillbaka å fortsätter å jag blir hårdare i mitt uttryck + håller fast barnets händer för att hindra fortsatt kittling.
    inte ens detta funkar å så brast d.

GråterGråterGråter jag snärtade till barnet på magen och givetvis blev det jätte ledset å undrarde varför mamma gjorde så.

det undrar jag med å mår så fruktansvärt dåligt fy fan att d ibland ska gå så långt. GråterGråterGråter

när barnet lugnat sig hos sin pappa kom det till mig igen å vi kramades å jag bad om förlåt å förklarade att man absolut inte får göra så. barnet bad i sin tur om ursäkt å jag har nu fått vara den som nattat.

men felet är ändå gjort!!!! är så sämst! Demon

vet inte va ja vill me tråden men kände att ja va tvungen att bekänna mitt stora misstag å kanske även bli dömd för den jag är!

• Svar på tråden fan, ja slog mitt barn ikväll!
  • Psychopath
    Anonym skrev 2012-08-04 13:25:59 följande:
    "Barnaga i hemmet är idag förbjudet i 32 länder och ännu fler länder har förbud inom skolan. Enligt en studie som genomförts på uppdrag av FN har ca 80 % av världens barn utsatts för aga.[5"

Föräldrars rätt att aga sina barn avskaffades 1966. Ett uttryckligt förbud infördes 15 mars 1979 i föräldrabalken och gäller från 1 juli 1979:

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."

Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Aga 
    Visst, barnaga och misshandel är förbjudet, att snärta till är inte aga. Och aga för den delen, är inte att jämställas med misshandel.
    Aga gör man med intentionen att göra barnet illa, att visa makt, att trycka ner (kroppslig bestraffning eller kränkande behandling som det står i artikeln), osv, inte p.g.a att man blivit så irriterat att det bara råkade brista en enda gång och att man vet att det var fel.

Det är inte sunt att resonera så extremt.
    Ingen är perfekt och alla gör fel ibland, det gör inte personen till en misshandlare som vill göra illa sitt eget kött och blod.

Dessutom har studier visat att ännu värre än fysisk (återkommande) misshandel är psykisk misshandel. T.ex att föräldrarna dricker med barnen närvarande, skriker, bråkar, ignorerar eller "orkar" inte leka med barnet, inte sätter gränser för barnet, låter det göra som det vill osv. Det har långt värre konsekvenser, och sånt tänker folk inte ens på utan de flesta gör någon form av ovanstående kontinuerligt.

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-08-04 14:32:58 följande:
    Ingen har sagt att det är ett enkelt jobb att vara förälder. Men respekt lär man inte barnen genom att bruka våld, endast rädsla lärs ut då. "Gör du inte som jag säger då blir det stryk." Lärare i skolorna, dagispersonal osv konfronteras ofta med ungar som inte visar "respekt". Men de får inte lov att lösa problemet med våld, då mister de jobbet! Utmaningen ligger i att hitta andra lösningar på problem än våld. Säger inte att lämna rummet är det bästa, tror absolut att någon form av bestraffning kan vara nödvändigt i vissa fall. Men bestraffningen ska inte bestå av våld av något slag. Där är jag benhård, och då har jag haft en hel del att göra med överjäkliga ungar som många nog inte skulle tveka ge en smäll eller två. Men nej, så gör man bara inte anser jag!!!!
    Nä och det är därför TS ber om råd, att du skuldbelägger på ett högtravande sätt hjälper inte TS på något sätt.

Du vill att barn ska lära sig respekt, det gör man inte genom att avlägsna sig för där ger du signalen att den kan fortsätta hur länge den vill för det slutar att du går ut = barnet tar kommandot. Avlägsnar man sig är för att man känner att det håller på att braka åt hillvitet och man går för att inte göra sig själv olycklig.

Bestraffning som du förespråkar lär definitivt inte ut respekt utan att den som inte gör som man säger åker dit. Det lär barnen att ljuga och hyckla och kalkylera med om buset är värt straffet.
    Respekt handlar om att man gör eller avstå saker av egen vilja av omtanke, och det kan du aldrig någonsin straffa dig till oavsett om det handlar om slag eller indraget godis.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Lite stryk skadar inte, bättre att ge ungen en smäll så de lär sig direkt än att dalta med ungen så han/hon fortsätter i evigheter trots drösvis med tillsägelser.

Eller om vi ska använda ett gammalt uttryck "bränt barn skyr elden"

• Teskedsmamman

Blir man kittlad kan man oftast inte svara för vad man gör, man sätts i en panik-liknande tillstånd.

Samma sak om man får väldigt ont snabbt.

Reflexmässiga handlingar är reflex och inte viljestyrda, vilket merparten människor inte begriper. Dessutom, varken jag eller ett barn blir traumatiserat för livet för en snärt pga av något vi gör, man kan faktiskt förklara för barn varför, de är inte lallande idioter utan förstår om man lägger upp det på en nivå som är anpassad för dem 

4-barnmorsan ☆ Teskedsmamman ☆ bit.ly/qBloXa
  • EllanEriksson
    Anonym skrev 2012-08-04 07:52:12 följande:
    Förlåt, men det är inte en reflex när man gör det tredje gången man blir kittlad och för att man är arg. Då är det medvetet. Om ts ryck till med benet första gången och barnet råkat bli skadad, DÅ är det en olyckshändelse. Men detta är inte det.
    Vi vet inte alls hur små ryck TS gjort innan denna tredje gång. Det kan lika gärna vara så att det inte har vart lika illa ryck.

Jag försvarar inte utan bara drar det ur min synvinkel då jag är kraftigt kittlig och folk kan inte ens kittla i luften nära mig utan att jag reagerar av det.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-08-04 14:46:10 följande:
    Nä och det är därför TS ber om råd, att du skuldbelägger på ett högtravande sätt hjälper inte TS på något sätt.

Du vill att barn ska lära sig respekt, det gör man inte genom att avlägsna sig för där ger du signalen att den kan fortsätta hur länge den vill för det slutar att du går ut = barnet tar kommandot. Avlägsnar man sig är för att man känner att det håller på att braka åt hillvitet och man går för att inte göra sig själv olycklig.

Bestraffning som du förespråkar lär definitivt inte ut respekt utan att den som inte gör som man säger åker dit. Det lär barnen att ljuga och hyckla och kalkylera med om buset är värt straffet.
    Respekt handlar om att man gör eller avstå saker av egen vilja av omtanke, och det kan du aldrig någonsin straffa dig till oavsett om det handlar om slag eller indraget godis.

Har inte skuldbelagt TS, har skrivit inlägg tidigare till TS försvar. Har också skrivit att avlägsna sig från konflikt med barn är tvivelaktigt. Bestraffning kan vara någon form av reaktion på ett jättedåligt beteende. Tex att om du gör om det där en tredje gång, då blir konsekvensen denna. Du (barnet) har ett val, men jag är förälder och måste ta det yttersta ansvaret för uppfostran. Alla i samhället bestraffas vid upprepat dåligt beteende. Jag kan inte bete mig hur som helst i samhället eller t ex på min arbetsplats, utan risk för nån form av bestraffning. Men det ideala är så bra kommunikation att bestraffning eller hot om bestraffning aldrig är nödvändig. I en perfekt värld alltså, men alla är inte där.  Är du en perfekt förälder själv?

Så tänk lite innan du klickar på skicka.

Jag tycker det är bra att TS har insett hon gjorde fel, men också reagerat starkt på Mrs Karlsson som säger sig ha IP-nummer samt namn och adress till TS (något jag betvivlar) och jämställt detta med Stasi! Att ingen kommer våga öppna sig anonymt på FL om hot finns att bli anmäld. I övrigt står jag för varje ord i mitt inlägg, men kastar inte sten på TS då jag anser att endast den som är utan skuld ska kasta första stenen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-04 14:50:00 följande:
    Lite stryk skadar inte, bättre att ge ungen en smäll så de lär sig direkt än att dalta med ungen så han/hon fortsätter i evigheter trots drösvis med tillsägelser.

Eller om vi ska använda ett gammalt uttryck "bränt barn skyr elden"
    Jag tog skada av stryk som barn. Så det där du skriver stämmer inte. Särskilt personer i gruppen HSP, highly sensitive personality, tar skada av stryk. Det kan varje seriös barnpsykolog skriva under på.
  • Anonym
    Psychopath skrev 2012-08-04 14:44:49 följande:
    Visst, barnaga och misshandel är förbjudet, att snärta till är inte aga. Och aga för den delen, är inte att jämställas med misshandel.
    Aga gör man med intentionen att göra barnet illa, att visa makt, att trycka ner (kroppslig bestraffning eller kränkande behandling som det står i artikeln), osv, inte p.g.a att man blivit så irriterat att det bara råkade brista en enda gång och att man vet att det var fel.

Det är inte sunt att resonera så extremt.
    Ingen är perfekt och alla gör fel ibland, det gör inte personen till en misshandlare som vill göra illa sitt eget kött och blod.

Dessutom har studier visat att ännu värre än fysisk (återkommande) misshandel är psykisk misshandel. T.ex att föräldrarna dricker med barnen närvarande, skriker, bråkar, ignorerar eller "orkar" inte leka med barnet, inte sätter gränser för barnet, låter det göra som det vill osv. Det har långt värre konsekvenser, och sånt tänker folk inte ens på utan de flesta gör någon form av ovanstående kontinuerligt.

Men om din chef snärtat till dig på din arbetsplats då, om denne förlorar kontrollen? Är det inte våld, om än av det mildare slaget? Eller om en lärare snärtar till en elev? Har du rätt att snärta till en kollega som du stör dig på, bara för att du "råkar göra fel i bland"? Hört talas om självbehärskning?

Att tappa kontrollen och tillgripa våld, är våld. Även om det bara är "snärta till". Håller med om att det inte är att jämställa med misshandel, men det är dock fortfarande milt våld. Och om inte det är ok om din chef snärtar till dig, då borde det inte vara ok att snärta till ett barn för att man tappar kontrollen. Tycker dock att TS visar ånger, och det är bra. Ett misstag gör en INTE till ett monster. Men det ska inte upprepas, för då har vi ett problem. Tror inte risken är så stor i TS fall, då TS visar prov på ånger. Det är ett friskhetstecken.
  • Isis
    Anonym skrev 2012-08-04 15:35:50 följande:
    Jag tog skada av stryk som barn. Så det där du skriver stämmer inte. Särskilt personer i gruppen HSP, highly sensitive personality, tar skada av stryk. Det kan varje seriös barnpsykolog skriva under på.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-08-04 15:34:39 följande:

Har inte skuldbelagt TS, har skrivit inlägg tidigare till TS försvar. Har också skrivit att avlägsna sig från konflikt med barn är tvivelaktigt. Bestraffning kan vara någon form av reaktion på ett jättedåligt beteende. Tex att om du gör om det där en tredje gång, då blir konsekvensen denna. Du (barnet) har ett val, men jag är förälder och måste ta det yttersta ansvaret för uppfostran. Alla i samhället bestraffas vid upprepat dåligt beteende. Jag kan inte bete mig hur som helst i samhället eller t ex på min arbetsplats, utan risk för nån form av bestraffning. Men det ideala är så bra kommunikation att bestraffning eller hot om bestraffning aldrig är nödvändig. I en perfekt värld alltså, men alla är inte där.  Är du en perfekt förälder själv?

Så tänk lite innan du klickar på skicka.

Jag tycker det är bra att TS har insett hon gjorde fel, men också reagerat starkt på Mrs Karlsson som säger sig ha IP-nummer samt namn och adress till TS (något jag betvivlar) och jämställt detta med Stasi! Att ingen kommer våga öppna sig anonymt på FL om hot finns att bli anmäld. I övrigt står jag för varje ord i mitt inlägg, men kastar inte sten på TS då jag anser att endast den som är utan skuld ska kasta första stenen!
    Vad du skrivit innan kan du inte anföra som något som talar för din sak eftersom du är anonym utan tilläggsnick och det inte går att kontrollera att det stämmer eller är lögn. Därför är alla inlägg av "anonym" i princip att betrakat som det första inlägget även om det ibland går att följa en konversation.

Att vuxna människor i samhället bestraffas är en sak och det går inte att jämföra med barn. Försöker man göra det saknar man förståelse för hur barn fungerar och deras hjärnor. Därför är den jämförelsen totalt irrelevant som jag helt bortser från men jag noterar att du förväntar dig att barn har lika utvecklat konsekventtänk som vuxna.
    Att man som vuxen åker på böter eller fängelse handlar delvis om en annan sak, att vi som samhälle måste upprätthålla en respekt för rättsväsendet och rättsystemet.

Gör man något fel (oavsett ålder egentligen) så drabbas man av konsekvenser. Häller man ut mjölk på golvet med flit så torkar man upp. En konsekvens. Häller barnet ut mjölken för tredje gången så får det fortfarande torka upp men även dricka vatten eftersom mjölken är slut. Fortfarande en konsekvens. Men när man börjar prata om att straffa, skicka in i skamvrån eller dra in godis då är det straff som inte hänger ihop med händelsen (mjölken). Som vuxen gör man det som en maktdemonstration och svagt ledarskap i första hand och inte för att man lär barnen vad konsekvenser är.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden fan, ja slog mitt barn ikväll!