• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • Ruggugglan
    loka skrev 2012-09-04 09:22:19 följande:

För att det gör mig så irriterad att man väljer att adoptera när man uppenbart kan bli gravid på egen hand.
    Men varför blir du irriterad? Adoption är väl var och ens ensak. Jag tycker att det är en väldigt god gärning att adoptera ett barn som behöver en kärleksfull familj.
  • loka

Det är inte alls bar och ens ensak - det handlar om att köpa en annan människas barn.

• LynxLynx

Men det spelar väl ingen roll egentligen? Förvånad

Jag är inte riktigt med på varför adoption, som någon väljer av sin helt fria vilja, är så upprörande.

• LynxLynx
    loka skrev 2012-09-04 09:45:04 följande:
    Det är inte alls bar och ens ensak - det handlar om att köpa en annan människas barn.

Så det finns inte gott om ungar här i världen som behöver en förälder eftersom de inte har några alls??
  • Anonym (Fy!)

Vad är det för äcklig människosyn du har ts?
    Är det inte bra att så många fattiga barn som möjligt blir hjälpta genom adoption istället för att kanske svälta ihjäl eller ha det dåligt?

Jag som redan har egna barn och som är fullt fungerande till att skaffa ännu fler egna barn skulle gärna vilja adoptera. Varför? Jo för att jag kan och vill hjälpa andra. Barn är lika mycket värda oavsett om de är biologiska eller inte!

• loka

Varje land kan ju lösa sina egna barnproblem tycker jag

• Duckan

Så det handlar egentligen om att du inte vill ha hit barn som är adopterade från annat land än Sverige? Okej...

• Furstinna

Jag tycker tvärtom. Det borde vara lättare att adoptera. Det finns så många föräldralösa barn som verkligen skulle behöva en familj. Varför avla massa ungar när det redan finns massvis med barn som inte har några föräldrar. Jag beundrar adoptivföräldrar enormt.

• Deborah ll

Men - inte är det "köp". Det som kostar är alla omkostnaderna. Föräldrarna - om det ens finns föräldrar - får ju inget. Adoptivbarnen bor oftast på barnhem och har inga föräldrar som kan ta hand om dem.
  • Tygtiiger

Nej, det gör det inte. Det är inte barn som är utlagda på blocket, direkt. Det är barn som har blivit bortlämnade för att de biologiska föräldrarna inte kan ta hand om barnet. Alternativet är inte en kärleksfull uppväxt hos de biologiska föräldrarna, alternativet är barnhem av varierande kvalitet.

De flesta länder försöker adoptera barnen inom landet. Det är svårt att få adoptera internationellt.    

Dessutom tycker jag det är konstigt att du verkar se adoption som att det är ett dåligt andrahandsalternativ. Alla tycker ju inte att ett genetiskt eget barn är superviktigt. De vill ha barn, om det är genetiskt eget eller inte spelar ingen roll. Varför är det så viktigt för dig att kvinnor blir gravida om de ska bli föräldrar? Är du själv inne i adoptionsprocessen och oförmögen att få biologiska barn och sur på de som "går orättvist före i kön" eller är du själv olyckligt adopterad? Vad ligger bakom den bittra tonen?
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Varför adoption så lätt