• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • Fenrisulven
    fortsätt paddla skrev 2012-09-04 11:38:23 följande:
    Oavsett om man kan få biologiska barn lr väljer att adoptera gör man det av egoistiska skäl. Man vill ha ett barn att älska, möjligheten att få den kärleken tillbaka.
    Därmed finns inga rätt lr fel så länge man inte skadar någon annan. Vad jag har förstått så är adoptions processen en långdragen historia. Och med andra ord så tror jag att få går igen den utan att ha tänkt efter ordentligt.
    Vilket inte alla som får biologiska barn har gjort. Finns många älskade olyckor därute;)
    I den bästa av världar skulle det inte finns barn att adoptera men där är vi inte ännu!

Håller med till 100%
  • loka
    sextiotalist skrev 2012-09-04 11:34:43 följande:
    Men socialen har som skyldighet att göra en utredning, denna utredning vad jag förstått lämnas till adoptionsmyndigheterna och sedan till givarlandet. Dvs det är flera instanser som det skall passeras innan en adoption godkäns. Om det var en akut depression efter barnets död, så är jag säker på att de flesta instanser överser med detta.  

Vem har sagt att det var en akut depression?? Hon kämpade ju aldrig, försökte inte ens få ett eget barn. Hennes utväg var att köpa ett nytt.
  • Evelinas

TS, man får EGNA barn genom adoption också!!

VARFÖR är det så jäkla viktigt att bära och föda barnet enligt dig bara för man kan??

• sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 11:40:36 följande:

Vem har sagt att det var en akut depression?? Hon kämpade ju aldrig, försökte inte ens få ett eget barn. Hennes utväg var att köpa ett nytt.

Så bara för att hon inte kämpade (enligt dig) så anser DU att det inte är skäl nog. 

Men jag har vänner som adopterade och att det är en lätt process, den är väldigt påfrestande känslomässigt och tar mycket mental energi.
  • Lillan090815
    kaffe skrev 2012-09-04 11:36:45 följande:
    Vad är det som gör att din väninna inte kommer att bli en bra mamma till sitt adopterade barn?

Kan du svara på frågan Loka!!!
  • Fenrisulven
    loka skrev 2012-09-04 11:40:36 följande:

men shit alltså, vad f-n är problemet??
    Varför är det så viktigt för DIG att hon skaffar ett biologisk barn?
  • LynxLynx
    loka skrev 2012-09-04 10:37:52 följande:

Men för mig är det (och kommer alltid att vara) ett KÖP det är pengar inblandade även pm man inte betalar för just ingen så blir det ändå så i slutändan. Tekniskt ÄR det ett köp även om du väljer att förneka det.

Intressant.
    Eftersom all assisterad befruktning också kostar pengar... har man "köpt sig en unge" då med?

Oavsett... Vad är "problemet" med att pengar krävs för att täcka logistik och personal i båda fallen?
  • Fenrisulven
    Evelinas skrev 2012-09-04 11:42:22 följande:
    TS, man får EGNA barn genom adoption också!!

VARFÖR är det så jäkla viktigt att bära och föda barnet enligt dig bara för man kan??

oj hahah missade att du i princip skrivit samma som mig
  • Fenrisulven
    LynxLynx skrev 2012-09-04 11:43:46 följande:

Intressant.
    Eftersom all assisterad befruktning också kostar pengar... har man "köpt sig en unge" då med?

Oavsett... Vad är "problemet" med att pengar krävs för att täcka logistik och personal i båda fallen?

ja ,jag skrev det innan: TS har liksom INGA hållbara argument
  • SaJo81

var tvungen att kolla en extra gång om denna tråden låg i sandlådan men tydligen inte!

Tror du på fullaste allvar att det är LÄTT att adoptera?

+

Vad gör det om folk väljer den vägen, det finns hur mycket barn som hels ti världen som behöver föräldrar så det e ju fantastiskt att det finns människor som adopterar! 

Svar på tråden Varför adoption så lätt