• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • Fenrisulven
    Fenrisulven skrev 2012-09-04 12:10:27 följande:

men shit , är du på riktigt eller??Guld i mun

Kräks skulle det vara :)
  • Den vita staden
    Nahoj23 skrev 2012-09-04 11:51:24 följande:
    Tänkte först inte ge mig in i den här diskussionen men så kan jag inte låta bli.

Jag KAN inte "få" barn på naturlig väg och har därför gjort en lång och utdragen hemutredning för att ha "möjligheten" att få bli mamma.
    Det är många instanser att gå igenom och sedan väntar ytterligare kötider för att först köa i registrerna i Sverige och sedan passa in på landens olika krav för blivande adoptiovföräldrar vilket innebär mer köande.

Jag blir illa berörd när du säger att vi adoptivföräldrar "köper" ett barn.
    Vi betalar pengar för administrativt jobb, översättningar, legaliseringar av papper och många andra poster som är nödvändiga för att vår adoption ska gå igenom.

Adoptera gör man inte som ett sista val, man gör det för att man önskar så starkt att bli en familj. Att adoptera likväl som att försöka på egen hand är väl mångt och mycket en egoistisk handling för att man vill bli fler i familjen.

Vi har försökt i 8 år och gått igenom otaliga undersökningar och utredningar först för att utreda vår egen infertilitet och sedan för att gå igenom allt annat som hör adoptionen till.

Om det par du pratar om fick ett barn som dog av hjärtfel har de säkert goda anledningar till varför de valde att adoptera, tror du inte det?
    Kanske var det så otroligt tungt för dem att se sitt barn dö att de aldrig någonsin igen vill uppleva det, kanske orkar de inte bli gravida igen?

Med önskan om du TS kanske kan se saker och ting med lita andra ögon i fortsättningen.
    Bra sammanfattning, det är det man betalar för, inte oss barn.

För jag är adopterad, Ts o. även om mitt liv inte varit lätt alla gånger så är de prövningar jag fått värda det.
    Hade min mor behållit mig, hade både hon och jag med största sannolikhet varit döda idag. Mina yngre biologiska syskon hade aldrig fötts..
    Idag har jag en egen älskad familj och kontakt med mina syskon i mitt ursprungsland.. hade det varit bättre att jag var död och mina svenska föräldrar förblivit barnlösa och olyckliga?
    God never performed a miracle to convince an atheist, because his ordinary works provide sufficient evidence.
  • Fenrisulven

Men TS hur skulle det vara om du svarat på frågan många ställt: VArför är det ett problem för DIG?

• loka
    Fenrisulven skrev 2012-09-04 12:04:37 följande:
    håller med. jag undrar(och har undrat detta i flera inlägg) VARFÖR är det ett så stort problem för TS??

Adoption är ett onaturligt sätt att skaffa barn på och pm man nu ska göra det ska man ha försökt med allaedel innan. Det ska vara en sista utväg lila mycket som ex socialbidrag.
  • Emmi27

Vad har du TS, att göra med när folk vill "ge upp"?

Seriöst, vem FAN är du att döma hur andra väljer att bilda familj?

Förstår inte vad det spelar DIG för roll hur andra skaffar barn?

Kamma till dig och sköt dig själv för fan.

• Flo

Vissa väljer hellre att ge ett existerande barn en familj än att göra ett nytt.
    Om man känner att man vill adoptera och skulle klara av allt vad det innebär trots att man kan få biologiska barn så tycker jag det är helt okej! Det finns så många hemlösa barn som behöver en familj och folk sätter nya barn till världen. Helt okej, jag vill också ha biologiska barn (skulle dock inte ha något emot att adoptera), men jag tycker det är superbra att det finns folk som VILL adoptera oavsett om de kan få biologiska barn eller ej.

Vadå köpa ett barn? Man betalar inte för ungen!!! 

• Fenrisulven
    loka skrev 2012-09-04 12:12:46 följande:

Adoption är ett onaturligt sätt att skaffa barn på och pm man nu ska göra det ska man ha försökt med allaedel innan. Det ska vara en sista utväg lila mycket som ex socialbidrag.

Ehh ok Förvånad verkar ju vara ett vettigt argument-not
    Lätt att uttala sig om man aldrig haft problem med att var barnlös eller att ens barn dött
    Jag har flera vänner som gått igenom ivf och även där barnet dött, samtliga av de paren är adoptivföräldrar idag och de barnen far absolut inte illa-tvärtom
  • fortsätt paddla

Nahoj23: låt dig inte provoceras av ts. Det är allt denna ts vill. Provocera.
    Vad som kan uppröra mig är alla välmenande inlägg som blir så fel. Folk tänker sig ofta inte för...

• loka
    Fenrisulven skrev 2012-09-04 12:16:18 följande:
    Ehh ok  verkar ju vara ett vettigt argument-not Lätt att uttala sig om man aldrig haft problem med att var barnlös eller att ens barn dött Jag har flera vänner som gått igenom ivf och även där barnet dött, samtliga av de paren är adoptivföräldrar idag och de barnen far absolut inte illa-tvärtom

Jag har också fått ett dött barn, men jag FÖRSÖKTE och blev gravid igen. Vill man inte ens försöka är det kanske inte meningen att man ska ha barn. Det som är patetiskt är att hon har mage ett kalla sig mamma.
  • Maline

TS du KAN inte må bra, jag tror du behöver hjälp för egen del.

Vet du någonting om riskerna för att få barn med hjärtfel om man själv har ett hjärtfel eller föder ett barn med hjärtfel? Vet du något om hur det är att vara förälder till ett barn med ett allvarligt hjärtfel?  Inte ett dugg gissar jag, ändå sätter du dig till doms över andra människor.

Svar på tråden Varför adoption så lätt