• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • loka

Men om ens barn dör så försöker man väl igen ( naturligast) istället för att köpa sig en vilt främmande unge

• Furstinna

Loka: fy vad illamående jag blir av ditt sista inlägg. Vad har du för erfarenheter eftersom du kan uttala dig på de vis du gör?

• Anonym (Fy!)
    loka skrev 2012-09-04 09:51:23 följande:
    Varje land kan ju lösa sina egna barnproblem tycker jag
    Vadå varje land?

Jag tror inte du hade sagt samma sak om det var du eller dina ungar som satt på en smutsig bakgård någonstans utan vare sig mat att äta eller vatten att tvätta sig i!

Väx upp! Will you? Alternativt res utanför Sveriges gränser så ska du se hur verkligheten egentligen ser ut!
  • adaeze
    loka skrev 2012-09-04 09:55:51 följande:
    Men om ens barn dör så försöker man väl igen ( naturligast) istället för att köpa sig en vilt främmande unge
    Men vem bryr sig om nån väljer att adoptera istället? Vad gör det för skillnad i ditt liv? Hur är det dåligt för samhället? Och hur är det dåligt för adoptivbarnet i det fallet?
  • Deborah ll
    loka skrev 2012-09-04 09:55:51 följande:
    Jag vill berätta något som du tydligen inte vet:
    Ibland - om ett barn föds skadat - blir man avrådd att skaffa fel. Det kan finnas genetiska orsaker till fosterskador. Eller man får besked att risken att det upprepas är x %.

En annan sak som du inte heller vet är, att förlusten av ett barn, 2 veckor gammalt i hjärtfel, är så tungt att bära att man kanske hellre adopterar ett barn som redan finns än försöker sig på en ny väntan, som också kan vända i tragedi.

• sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 09:51:23 följande:
    Varje land kan ju lösa sina egna barnproblem tycker jag
    Med barnhem då?

Många länder har valt utlandsadoption pga de inte har resurser eller möjlighet att ta hand om barn som överges av olika skäl. Det man kan säga är nog att ett land som är rikt föredrar inhemska adoptioner framför att skicka barnen utomlands.

Däremot finns det vissa länder där t.ex flickor inte blir adopterade pga de är oönskade.   
  • Karin 748

Håller med många (alla andra) i den här tråden, adoption är väl något jättefint. Tycker däremot att folk skaffar biologiska barn alldeles för lättvindligt. Adoption, av det jag läst låter som en rätt lång och i bland ångestladdad process. 

Som många säger, det finns allt för många barn i världen utan föräldrar som kan ta hand om dom, eller utan föräldrar alls. Att få två kärleksfulla vuxna, en familj, mat, kläder, ett tak över huvudet och massor med kärlek förtjänar alla barn.. Oavsett ursprung.

Det du, TS, verkar tänka på är adoptioner a la hollywood kändisar. Den processen skiljer sig markant från den som sker från Sverige kan jag nog lova.  

• Anonym (Fy!)
    Karin 748 skrev 2012-09-04 10:05:23 följande:
    Håller med många (alla andra) i den här tråden, adoption är väl något jättefint. Tycker däremot att folk skaffar biologiska barn alldeles för lättvindligt. Adoption, av det jag läst låter som en rätt lång och i bland ångestladdad process. 

Som många säger, det finns allt för många barn i världen utan föräldrar som kan ta hand om dom, eller utan föräldrar alls. Att få två kärleksfulla vuxna, en familj, mat, kläder, ett tak över huvudet och massor med kärlek förtjänar alla barn.. Oavsett ursprung.

Det du, TS, verkar tänka på är adoptioner a la hollywood kändisar. Den processen skiljer sig markant från den som sker från Sverige kan jag nog lova.  
    Håller med dig! Mycket bra sagt {#emotions_dlg.flower}
  • loka
    Furstinna skrev 2012-09-04 09:57:22 följande:
    Loka: fy vad illamående jag blir av ditt sista inlägg. Vad har du för erfarenheter eftersom du kan uttala dig på de vis du gör?

När mitt ena barn dog ( föddes dödfödd i v 32) så valde jag och min man att försöka igen och det gjorde vi och lyckades. Hon Johanna vars barn levde i två veckor hon borde också ha försökt igen istället för att adoptera - för det var inte naturligt och jag har förklarat jur fel hon valt och hon kommer att få ångra det resten av sitt liv.
  • Anonym (Fy!)
    loka skrev 2012-09-04 10:07:27 följande:

När mitt ena barn dog ( föddes dödfödd i v 32) så valde jag och min man att försöka igen och det gjorde vi och lyckades. Hon Johanna vars barn levde i två veckor hon borde också ha försökt igen istället för att adoptera - för det var inte naturligt och jag har förklarat jur fel hon valt och hon kommer att få ångra det resten av sitt liv.
    Du verkar ju inte riktigt frisk, om du nu är på riktigt...
Svar på tråden Varför adoption så lätt