• 060810

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Min son har en POP skaloverall på förskolan, som personalen verkar älska och berömmer mig för att jag har köpt, MEN en dag så var de ute och målade med färg.
    Min son får då målarfärg på kläderna som INTE går bort!
    En overall för lite mer än 1000 kr förstörd! Den är ju inte förstörd på så vis att han inte kan använda den, men så pass förstörd att den inte går att sälja vidare.

Vems är ansvaret? Jag vill att mina barn har bra kläder på sig på förskolan MEN jag vill inte att de förstörs på detta sättet.

Det känns ju som att det är förskolans fel då de väljer målarfärg som inte går bort eller att  de ens gör detta ute! Ute där det blåser, där barnen lätt kan måla varandra på kläderna...
    Inne har han förstört en tröja, men det är ju inte samma prisklass vi pratar om där. Den kostade 200 kr, det kan jag leva med, men inte en skaloverall för över 1000 kr!

Kan jag få ersättning från något håll eller får jag helt enkelt skylla mig själv som köper bra och dyra kläder till mina barn att ha ute på förskolan?

• Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?
  • Miss Cee
    Strumpans skrev 2012-09-30 22:52:29 följande:
    Herregud så mkt tråkiga människor det finns.

Ena stunden gnälls det här på FL om pedagogik och annat inom förskolan. Nästa stund är det fel att de är kreativa.

Används vattenlöslig färg och det inte går bort ja det är väl inte hela världen.

Vet ni hur kul det är att måla ute, måla snö etc. :)

Klädet är till för att användas och ngn färgfläck har ingen dött av ;)
    Ja eller människor med begränsad ekonomi som får vända sig till Majblomman eller liknande för att barnen ska slippa gå med en färgskadad overall en hel vinter...
    De tycker också säkert att det är "tråkigt".

I min värld så borde även förskolepersonal prioritera att barn kommer till förskolan med bra vinterkläder som står emot kyla och väta bra och som håller barnen varma och nöjda en hel säsäong... än att föräldrarna kommer behöva göra avkall på kvalité för att personalen skulle kunna få för sig att måla utomhus mitt i vintern undan att meddela föräldrarna eller skydda kläderna.... Seriöst, då föredrar jag alla gånger att de
    är lite mindre kreativa en dag om året, och barnen kan fortsätta komma i bra kläder hela vintern.

Ordet
  • Coyote
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:59:03 följande:
    Vad bra att barnen har rena kläder på ditt jobb då! Det är ju det viktigaste! Tack och adjö!

Jaha, argumenten tog slut och då blir du barnslig. Ja ja.
  • Miss Cee
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:56:55 följande:
    Så sommar kläder är okej att de blir helt förstörda? 
    För mig, absolut. En tröja och ett par byxor på förskolan behöver inte så mycket mer funktion än att de täcker kroppen och skyddar från solen och behöver inte kosta många kronor.

Ordet
  • kitkat
    Lufsan skrev 2012-09-30 22:55:12 följande:
    Haha nej ironi, har du hört om det någon gång? 
    En dag i sänder.

Ja precis, ironi har du aldrig hört talas om det?
  • Strumpans

Jag köpets vinterkläder för flera tusen och struntar i om de kommer färg på dem, eller gräs eller annat herregud det är barn.
    Låt dem ja roligt.

Har man inte råd finns det alldeles utmärkta overaller för några hundra ;)

• kitkat
    Miss Cee skrev 2012-09-30 23:00:59 följande:
    För mig, absolut. En tröja och ett par byxor på förskolan behöver inte så mycket mer funktion än att de täcker kroppen och skyddar från solen och behöver inte kosta många kronor.
    Ordet

• kitkat
    Coyote skrev 2012-09-30 23:00:13 följande:
    Jaha, argumenten tog slut och då blir du barnslig. Ja ja.

Intressant hur mottaglig en personal på en förskola är för föräldrarnas synpunkter.... Borde man inte vara lyhörd, empatisk och ödmjuk inför barnen och deras föräldrar?
  • Äppelpaj80

Lufsan- Om man ska vara kreativ och måla ute när barnen har svindyra kläder på sig kan man förvarna om det alternativt låta bli. Kreativ kan man vara utan förstöra kläder för flera 1000. Alla har inte pengar som gräs vet ni.

• Miss Cee
    Strumpans skrev 2012-09-30 23:03:16 följande:
    Jag köpets vinterkläder för flera tusen och struntar i om de kommer färg på dem, eller gräs eller annat herregud det är barn.
    Låt dem ja roligt.

Har man inte råd finns det alldeles utmärkta overaller för några hundra ;)
    Du förstår att för många så är EN sådan overall för "Några hundra" vad man har råd med per säsong??
    Och att det kan vara ett par veckors mat som försvinner om de måste köpa en ny, även om den inköps på Tradera/maxi eller något annat sådant billigare ställe??
    Ordet
  • M C

OMG.
    Snacka om att ha prioriteringarna i röven!!!

Jag dör för i helvete när jag läser den här typen av trådar.

För det första, varför köper man en så dyr overall för att ha när barnen leker om man inte klarar av att den blir förstörd?     
    För det andra, varför köper man en dyr overall? För att visa upp alla andra vilken jävla bra overall man har (som är fallet med pop då den aldrig någonsin vinner bäst i test) eller för att ungen i fråga ska hålla sig torr och varm utomhus?
    Eftersom ingen av pops försvarare kommer erkänna att det är för att de är så stuckup och vill skryta om hur mycket pengar de har, så måste ni erkänna att det är för att ungen ska vara torr och varm - det kommer inte en klick färg ändra på.
    Så håll igen truten eller köp bättre kläder.   

I feel so violated, do it again.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?