MissMe83 skrev 2013-05-12 15:53:16 följande:
Kicklina: en fråga. Min väninna skrämde upp mig totalt häromdagen och sa att ett väldigt runt huvud på bebisen kan tyda på någon avvikelse. Stämmer det? Vår bebis har nämligen helt klot runt huvud. Blev totalt livrädd när hon sa det
Runda huvuden är inget som jag brukar lägga någon vikt vid när jag som barnmorska gör första undersökningen på barnet efter förlossningen. Alla har ju olika huvudform. Vissa mer avlånga andra runda. Om er bebis hade något avvikande med huvudformen (utöver "normala" avvikelser) så hade det uppmärksammats på ultraljudet. Jag hade försökt ignorera väninnans skrämselpropaganda

Zora skrev 2013-05-12 17:30:14 följande:
Jo det går väl framåt om än i sakta mak. Hon är fortfarande inskriven på barnavdelningen (neo) och sondmatas fortfarande var 3:e timme. Har väl ca 10 g kvar till födelse vikten nu. Jag fick igår komma från BB vilket var jätteskönt, men vi får ingen plats på neo för där är det fullt. Så vi har fått ett rum på familjeavdelningen och har henne hos oss hela tiden. Sen får vi åka en trappa upp för matningen. Vi matar iof själva, men personalen får mäta upp och allt sånt. Vet fortfarande inte när vi får komma hem. Hon ska gå upp ordentligt i vikt och vilja/kunna suga på bröstet ordentligt först + att jag förstås ska ge tillräckligt med mjölk.. lite gulsot har hon, men det värde såg ut som det var på väg ner idag så hon kommer troligen att slippa sola. känns Jättejobbigt att inte få komma hem

annars mår jag hyfsat, har iof rätt ont av snittet fortfarande, men det är hanterbart.
Det går åt rätt håll! Skönt! Tråkigt att ni inte får plats på neo, men det kanske ändrar sig snart?! Måste vara viktigt det att kunna lämna sjukhuset också av och till, snart kanske ni även kan få permission tillsammans med lillan. Vad gott att gulsotsvärdet redan börjat sjunka. Är hon pigg? Orkar hon suga något själv? Har du börjat få igång lite mjölk?