• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

idab91: jag beställde på kopbarnvagn.se super snabb leverans, beställde i förrgår och fick igår... finns på panduro oxå att köpa, men man kan köpa vanliga gips remsor på typ apoteket oxå.. men jag köpt ett helt kit me de man behöver.

• Sonaten
    Stinsen skrev 2013-05-08 15:08:09 följande:
    mina5 vilken vecka är du i?
    Med barn nr så la sig bebben i säte men när vi kom in för vändningsförsök så hade han vänt sig själv under natten :)
    De var så sent som i vecka 38 + någonting :)
    mina5 skrev 2013-05-08 10:43:49 följande:
    Hej! väntar också barn i juni. :) Just nu ligger min lilla tjej i säte. Vet inte alls om jag vill göra ett vändningsförsök. Någon som gjort det? Är det vanligt att bebis vänder sig själv så sent?
    Jag fick göra vändningsförsök med barn nr 1 som låg i säte, och det var i vecka 36 men helt omöjligt att rucka henne. Hon var väldigt stor och hade legat i samma ställning sedan vecka 30 eller så, men det var inget som barnmorskan hade fattat. Jag tror de hade kunnat vända henne om de försökt några veckor tidigare, men de gör visst inte vändingsförsök tidigare, pga att barnet ofta vänder tillbaka då. Det blev planerat snitt för mig då och jag tyckte det gick jättebra.

Den här gången är jag osäker på hur bäbisen ligger. Idag har jag gått v 33+3 och BM sa att om ett par veckor så ska hon försöka kolla lite noggrannare exakt hur bäbisen ligger. Hon har trott att bäbisen ligger med huvudet neråt men hon är inte säker. Jag är inte rädd för vändningsförsök, men jag är rädd för att bäbisen ska ligga i säte när förlossningen startar utan att BM upptäckt det.
  • Oreos
    Zora skrev 2013-05-07 18:54:55 följande:
    Vid 12 idag kom vår lilla tjej! 2175g och 44 cm lång. Hon mår bra men får extra tillmatning och ligger på värmedyna. Själv har jag ganska ont efter snittet, men det är det värt!!!
    Grattis!! Va underbart!
  • Stinsen
    lovea01 skrev 2013-05-08 23:32:55 följande:
    Nu börjar det kännas som lillen har fixerat sig, mycket tryck och gör jätteont där nere vid det där benet( vet inte vad det kallas). Och får liksom gå lite som en anka för det känns som nåt är i vägen hehe. Har även haft illaluktande flytningar nu i typ 2 veckor, jättejobbigt och känner mig ofräsch, vet inte vad flytningarna beror på men det är inte svamp. Men det känns liksom stickande där inne vid tappen och ibland riktigt typ rinner det till, det luktar liksom starkt på nåt sätt. Vad kan det vara/ bero på? :(
    lovea01 har du pratat med din BM om det ? Annars kan du ju testa LACTAL från apoteket,tänkte om det är att du har obalans i ph värdet ..... 
  • Baby Lei

God morgon tjejer! Idag går jag in i v.37, och har exakt en vecka kvar på jobbet! Och senast om exakt fyra veckor idag så kommer min lilla bebis! Men han kan såklart bestämma sig för att komma tidigare., Vi får väl se.. Vi bor fortfarande i kappsäck, så jag längtar ihjäl mig efter att flytta hem nästa vecka. Då ska badrummet vara färdigt. Tänk vad skönt att få komma i ordning ordentligt. Igår gjorde min kille och jag en ordentlig raid på Babyproffsen och köpte Badbalja (jättesmart ihopfällbar!) Baby Björn One Bärsele Bärsjal Soptunna till blöjor Belly Bandit till mig Adapter till babyskydd o vagn Baby insats till trip trapp stolen Babyfiltar Nagelkit Sen måste vi köpa sängkläder, madrass o täcken till spjälis, vagn och moseskorgen också. Det var så kul att vara igång!

• cindy03
    Kickilina en liten fråga till dig eftersom som du är bmSkrattande

ibland får man hjärnsläpp och glömmer fråga på plats men hoppas du kan hjälpa mig.

Var på Tul idag och enligt läkaren såg allt bra ut men bebis är -14% mindre men annars allt bra.
    Fick även göra ett CTG som visade slag på över 180 ibland och jag ska ditt imorgon igen på grund av detta.
    men vad händer/betyder det när hjärtslagen är höga?

Hoppas du förstår min fråga!

• lovea01
    Stinsen skrev 2013-05-09 21:44:25 följande:
    lovea01 har du pratat med din BM om det ? Annars kan du ju testa LACTAL från apoteket,tänkte om det är att du har obalans i ph värdet ..... 

Jag har börjat använda lactal nu, känns mycket bättre, så det va nog det som va problemet. :) Nu efter igår när vi myst så har jag kännt av ett obehag längst in i underlivet, gör liksom inte ont men något åt det hållet. Igår hade jag även mycket förvärkar från 7 på kvällen till 3 på natten ungefär men det läskiga va att på natten när jag skulle ställa mig upp så rann det till ordentligt. Som en riktigt stor flytning men som vatten och det luktade ingenting... Blev orolig efter det men har inte kännt av något mer nu än det obehaget där nere. Vad kan det ha varit? Kan det bero på den här lactal vagitorien? Idag känner jag av lite samnandragningar bara men kan säga att jag trodde verkligen det va på g inatt för det kändes verkligen som att det hade börjat men hoppas han stannar där inne ett tag till ich växer på sig...
  • Stinsen
    lovea01 skrev 2013-05-11 17:53:47 följande:

Jag har börjat använda lactal nu, känns mycket bättre, så det va nog det som va problemet. :) Nu efter igår när vi myst så har jag kännt av ett obehag längst in i underlivet, gör liksom inte ont men något åt det hållet. Igår hade jag även mycket förvärkar från 7 på kvällen till 3 på natten ungefär men det läskiga va att på natten när jag skulle ställa mig upp så rann det till ordentligt. Som en riktigt stor flytning men som vatten och det luktade ingenting... Blev orolig efter det men har inte kännt av något mer nu än det obehaget där nere. Vad kan det ha varit? Kan det bero på den här lactal vagitorien? Idag känner jag av lite samnandragningar bara men kan säga att jag trodde verkligen det va på g inatt för det kändes verkligen som att det hade börjat men hoppas han stannar där inne ett tag till ich växer på sig...
    Vilken vecka är du i Lovea01 ?
    Man kan tydligen få "vattniga" flytningar mot slutet av graviditeten....
    Va bra att Lactalen hjälpte :) Jag hoppas verkligen inte att det är den som orsakat något ..... frågade du på apoteket om man kunde använda den när man är gravid?
    Hur menar du med "myst" :P Om det är sex du menar så kan väl de göra att allting drar ihop sig lite osv :) Men helt ofarligt :)
    Ring förlossningen om du känner dig orolig tycker jag :)
  • lovea01
    Stinsen skrev 2013-05-11 18:44:30 följande:
    Vilken vecka är du i Lovea01 ? Man kan tydligen få "vattniga" flytningar mot slutet av graviditeten.... Va bra att Lactalen hjälpte :) Jag hoppas verkligen inte att det är den som orsakat något ..... frågade du på apoteket om man kunde använda den när man är gravid? Hur menar du med "myst" :P Om det är sex du menar så kan väl de göra att allting drar ihop sig lite osv :) Men helt ofarligt :) Ring förlossningen om du känner dig orolig tycker jag :)

Går in i v 34 på måndag. Jo det vet jag men detta va rätt mycket har aldrig haft så med dom andra barnen. Men har inte kommit något mer efter igår så det va nog bara en vattnig flytning. Jo man kunde använda lactal när man är gravid, det ska inte vara farligt. Men får se om det händer igen så får jag nog ringa och kolla. Ja jag menar efter sex :) men är det vanligt att man har smärtsamma sammandragningar som kommer ofta och i flera timmar? För jag hade ont från kl 7 till 3 på natten innan jag somnade och när jag vaknade sen kände jag inget alls. Men hände även samna sak förra gången oxå...jo jag får nog ta och ringa dom men just nu går det inte att ringa, är nåt strul med telefonen :/ men du tror inte att det är nåt farligt? :)
  • Kickilina
    cindy03 skrev 2013-05-10 13:38:32 följande:
    Kickilina en liten fråga till dig eftersom som du är bmSkrattande

ibland får man hjärnsläpp och glömmer fråga på plats men hoppas du kan hjälpa mig.

Var på Tul idag och enligt läkaren såg allt bra ut men bebis är -14% mindre men annars allt bra.
    Fick även göra ett CTG som visade slag på över 180 ibland och jag ska ditt imorgon igen på grund av detta.
    men vad händer/betyder det när hjärtslagen är höga?

Hoppas du förstår min fråga!

Ju tidigare det är under graviditeten, ju högre är hjärtljuden. Men nu i dessa veckor vi är så ska de vara i det normala intervallet som är 110-150 sl/min. Det man tittar på som barnmorska/läkare på ett CTG är under en längre period var bashjärtslagen ligger på för om bebisen är aktiv och rör sig så stiger hjärtljuden och kan tillfälligt bli väldigt höga men för att sedan hamna på det normala igen. Däremot om bebisens hjärtljud hela tiden ligger på 180 så är det inte normalt och kan tyda på att bebisen är stressad.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~