regnskogen skrev 2013-06-25 16:53:34 följande:
Gorek86- min pojkvän sa att de var likadant här. Dock visste vi att han var fixerad och hade sjunkit ganska rejält och att de kan vara en av orsakerna till att han inte kom så långt in. Alla kvinnors underliv förändras när man väntar barn och nu när du har så nära till BF så förbereder ju ditt underliv till förlossningen :)
Jag har en fråga till er andra som har barn, hur reagerar ni på att andra människor eller någon i eran släkt tros veta mer än vad ni gör? Eller har ni varit med om det? T ex om eran bebis vaknar och du kollar klockan o ser att det troligtvis är dags för mat eller blöjbyte, men så kommer någon annan och säger att nej, bebisen är inte alls hungrig och tar ungen och försöker trösta.
Jag blir irriterad på sånt, och ibland känns det så illa så att jag känner mig som världens sämsta mamma. Vad ska man säga eller göra vid sådana tillfällen?
Kramar på er!
Inte ok när andra tror att de vet bäst. Det händer inte mig så ofta men jag vet inte heller hur jag ska hantera det. Blir bara så upprörd och ledsen i efterhand när någon domderar med min bäbis. Har inte hänt denna gång men med första barnet upplevde jag det en del. Jag vet att min svärfar som ska hälsa på här i helgen kommer att ge allehanda goda råd och tro att han fattar varför bäbisen skriker, fast han i själva verket aldrig har bytt så mycket som en endaste blöja!!! Folk fattar nog inte hur klumpiga de är när de försöker ge goda råd eller "hjälpa till". Det handlar nog mycket om att inför sig själv definiera var ens gränser går, och hur man kan signalera dessa inför andra.
Man får väl säga nåt i stil med: Jag uppskattar att du vill hjälpa till och underlätta för mig, men för att det ska kännas bra för mig så behöver jag få bestämma när och på vilket sätt. Du har kanske en massa erfarenhet från egna barn men nu handlar det här om att jag ska få lära mig att bli mamma, och då måste jag få göra det på mitt eget sätt. Du kan väl fråga mig om jag vill ha hjälp, nästa gång innan du föreslår något eller vill hjälpa till.
Något jag kommer att tänka på är också att för mig är nog perspektivet det omvända i relation till min man: Jag tycker att jag känner bäbisen bäst, vet bäst hur man kan lösa problemen, har mest erfarenhet av småbarn, vet hur man håller bäbisen så den blir nöjd, tröstar den etc etc. Och då är det väldigt lätt hänt att jag ger honom massa goda råd när han inte ber om det, och att jag "tar över" när han försöker trösta bäbisen utan att lyckas omedelbart. Jag behöver helt enkelt träna mig i att ge honom sitt eget utrymme så att han på egen hand kan få lära sig att vara förälder.
Lycka till.