• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • regnskogen

Tack för alla svar kring detta med mjölkersättning/amning!

Idag har BVC damen varit på hembesök. Hon visade mig hur man skulle hålla Lukas och hur man vet att han får ett bra tag om bröstet, men trots att hon visade och försökte hjälpa mig så vill han helt enkelt inte. Han spottar ut bröstet och skriker okontrollerat tills man ger honom ersättningen, då blir han tyst. Så BVC damen tyckte att jag skulle fortsätta med mjölkersättningen för att detta skulle vara det bästa för Lukas. Hon vägde honom också och han har gått ner lite för mycket i vikt, men det skulle nog komma tillbaka igen snart sa hon eftersom nu vet vi att han får i sig tillräckligt med mat.

Innan detta problem så ville jag så gärna amma, för det är ju en självklarhet enligt mig. Men på grund av detta problem så vill jag inte fortsätta försöka ge honom bröstet, för jag vet ju att han inte vill ha den och att han istället föredrar mjölkersättningen. Det gör ont i mammahjärtat, men jag vill bara hans bästa och att han framförallt ska bli mätt, få i sig allt som han behöver så han kan växa och bli en stor, stark pojk!

Kram på er!

• Libby2k

Regnskogen: Min grabb är nu 9 dagar. I början gick det inte alls att amma för jag har så plana bröstvårtor. Tillslut rekommenderade en BM att jag skulle prova med amningsnapp och visade hur. Vipps så började han få bra tag och fick i sig mjölk och spottade inte ut den eftersom den kom in så långt i gommen. Idag ammar jag nästan fullt ut. Vi tar hjälp av amningsnappen när han bara spottar vårtan och det funkar då. Sen får han ersättning när jag känner att jag verkligen inte orkar om han sugit på mig som idag fyra gånger på tre timmar o gärna ligger en halvtimme per gång. Då kan jag ge honom lite ersättning på flaska så han blir nöjd! Men ju mer han suger på mig och lägger in sin "beställning" desto mer mjölk kommer det ju till nästa gång! :) om du verkligen vill amma så prova en amningsnapp det gjorde underverk för mig! Sen kanske börja med ersättning och när han börjar bli "lugn" kan du försöka byta ut mot dit bröst :) min pojk blir helt galen när han är hungrig o vill helst ha mat foooort :)

Lycka till o ge inte upp om du verkligen vill amma! För mig har det alltid varit "går det så går det" så inte känt den pressen! Tänk också på att sånt kan hämma mjölkproduktionen, slappna av o se det som en vinst om det går, men ingen nödvändighet :)

• ThereseJohansson

Jag har prövat amningsnapp då jag i början fick såriga bröstvårtor, det gjorde dock att jag fick ännu sämre med mjölk då det enligt BVC inte alltid stimulerar brösten till att producera mer...slutade med den så fort jag läkt och fick pytte lite mer mjölk men som sagt långt ifrån att han klarar sig på min mat trots fri amning och rätt teknik och bra sug enligt amningsmottagningen...så ibland hjälper tydligen inte fri amning och låta de suga så mycket de vill för ökad produktion...

• cindy03

hej tjejer! Bvc sköterskan var också hos mig igår för att väga min lilla. Hon vägde hela 2770gFörvånad men inte så konstigt hon vill ju ligga vid bröstet hela tidenSkrattande först trodde jag också att hon inte fick tillräcklig så ibland gav jag henne 12ml på kopp för då blev hon sådär salig härligt men lika fort ville hon ha bröstet igen! Sen har vi fått skaffa napp och den funkar bara ibland för som sagt hon vill bara ha bröstet!

Hon är en stor ätare med andra ordSkrattande

Lilla Alicia är förresten 10 dagar idag!HjärtaBaby 

(L) Matilda 2003 - Kevin 2006 - Alicia 2013 (L)
  • Madelen21

gomorron allihopa
    Jag är sjukt avensjuk på alla som har fått sina små bäbisar när nu måste jag säga.. själv  så har jag bf i morgon.. skulle behöva åka och handla hem lite midsommar mat... min sambo ska å hämta nya däck till vår nya bil.. Så egentligen skulle ja ha passa på å följa med då å handla.. men känns lite riskabelt..Men hellre idag än i morgon iaf... vaknade i natt å mådde så fruktansvärt illa och trodde det var dags att åka in men de gick över efter ett tag.. illamåendet berodde på järntabletterna så var på toa å gjorde nr 2 å sen kunde ja lägga mig. Kl 04 i natt var de världens åsk oväder här... Det spöregnar här idag så de hade verkligen varit en toppen dag att föda barn på idag.. nå ja... det visar sig hur det blir.

Mabaja: hur mår du idag?? Kanske vi får gå hand i hand in på förlossningen å klämma ut bäbis... nu är ja nästan inställd att de blir ingen bäbis förens på fredag. 

• Sagolina

Är hungrig hela tiden nu, men samtidigt blir jag mätt på mindre.. Känns lite jobbigt att gå och rota i köksskåpen hela tiden efter något att äta, då jag vet att det bara är extra storlek åt babyn när han/hon bestämmer sig för att komma... 9dagar övertid nu och lill*n verkar vara på större sidan, så inte behöver han/hon växa mera tycker jag!

Imorgon blir det i alla fall sista rådgivningsbesöket. Sen blir det överburenhetskontroll på förlossningen och förhoppningsvis en baby snart! Börjar tröttna på att vänta, vänta och vänta. Att samtidigt bli mera trött och klumpig gör ju att dagarna går såååå långsamt! 

• Stinsen

Hej alla fina och GRATTIS till er alla som fått bebisar :D

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på :)

När kommer mensen igång igen? Våran lilla tös är 1 månad ganska precis och idag började jag blöda precis som om det är en mensblödning :-O
    Dock ammar ju inte jag så det kanske inte är så konstigt att mensen kommer igång så här snabbt !?

Någon som vet något om detta ämne :) ? 

• Carrossk

Stinsen: med sonen så hade avslaget slutat precis innan återbesöket (8 veckor efter förlossningen) men knappt 1 vecka efter fick jag min första mens och då helammade jag. Så inte helt omöjligt att du redan har fått igång din mens.

• regnskogen

Hallå allihopa! 

Tack igen för alla råd och tips, men nu har jag bestämt mig för att helt sluta och amma eftersom detta tär på mitt psyke. Försökte lite till iallafall, ifall det skulle vända - men icke. Han verkar må bättre nu iallafall, och sover riktigt ordentligt! så himla skönt ändå!

Har massor med frågor och funderingar, men får nog skapa en tråd där jag kan få svar på mina frågor :) Hoppas alla får era små snart! Hur många är det som är kvar nu i denna tråd som inte har fått än? Snart är det eran tur, håll ut! :)

• Stinsen
    Carrossk skrev 2013-06-18 17:43:44 följande:
    Stinsen: med sonen så hade avslaget slutat precis innan återbesöket (8 veckor efter förlossningen) men knappt 1 vecka efter fick jag min första mens och då helammade jag. Så inte helt omöjligt att du redan har fått igång din mens.
    Jo jag misstänker de jag också för jag har haft ett jäklarna humör precis som jag alltid har dagarna innan mens :P
    Lär ringa till BM och kolla om dom kan sätta in spiralen redan nu kanske! 
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~