regnskogen skrev 2013-06-17 00:36:34 följande:
Jag vet inte om denna tråd är rätt tråd att skriva i, men är det någon som matar sin bebis med mjölkersättning eller planerat att göra det?
Jag matade Lukas med amning i 4 dagar, men till slut gav jag upp. Han har svårt att ta Bröstet och han får inte i sig så mycket dom han behöver för det. Så nu ska vi gå över till mjölkersättning eftersom vi märker att han sover bättre och mår bättre/är mer piggare och gladare!
Men min fråga är vad jag ska göra med mina bröst? Kommer mjölken försvinna ur dom eller kan jag pumpa ur det som är kvar o ge Lukas det? Och har ni några tips/råd eller något att rekommendera när det gäller mjölkersättning?
Tacksam för svar, och grattis till er som har fått era små! Hoppas på att ni andra som fortfarande är gravida snart får era bebisar :)
Kram på er!
Att han inte fått i sig mycket från brösten innan fyra dagar är normalt. Det tar 3-4 dagar innan mjölken rinner till i brösten. Sen så har bebisen inte jobbat upp några käkmuskler på så kort tid så de orkar inte suga effektivt i början. Man kan få räkna med 3-4 jobbiga veckor innan amningen fungerar. Det är få som pratar om hur arbetsamt det kan vara är att få till amningen :(. Så om du vill amma så tycker jag inte du ska ge upp än utan be om hjälp från BVC eller amningshjälpen. Och du kan både amma och ge flaska om du önskar det.
Om du vill sluta amma så kan du även i detta fall be om hjälp på BVC/MVC. Det finns tabletter att ta så sinar mjölkproduktionen alternativt så har de andra tips.