• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Nettis1981
    Kickilina skrev 2013-06-16 15:41:01 följande:
    Kl 12:45 tittade Vide ut. Kärlek!
    Grattis! Vide har vi oxå funderat på men alla himlar med ögonen kring namnet..men det är ju såååå fint
  • Hannathu
    regnskogen skrev 2013-06-17 00:36:34 följande:
    Jag vet inte om denna tråd är rätt tråd att skriva i, men är det någon som matar sin bebis med mjölkersättning eller planerat att göra det?

Jag matade Lukas med amning i 4 dagar, men till slut gav jag upp. Han har svårt att ta Bröstet och han får inte i sig så mycket dom han behöver för det. Så nu ska vi gå över till mjölkersättning eftersom vi märker att han sover bättre och mår bättre/är mer piggare och gladare!

Men min fråga är vad jag ska göra med mina bröst? Kommer mjölken försvinna ur dom eller kan jag pumpa ur det som är kvar o ge Lukas det? Och har ni några tips/råd eller något att rekommendera när det gäller mjölkersättning?

Tacksam för svar, och grattis till er som har fått era små! Hoppas på att ni andra som fortfarande är gravida snart får era bebisar :)

Kram på er!

Planerar visserligen att amma men om du vill att produktionen ska avstanna så fort som möjligt så ska du inte pumpa ur mer än att den extrema spänningen släpper för ju mer du pumpar desto mer stimuleras mjölkproduktionen.

Det du pumpar ur kan du absolut ge i flaska
  • Mrs staar

hur långt innan var bebisen fixerad?

jag minns inte med mina tidigare barn när de fixerade sig.. men var hos bm idag 39+0 o hon sa att denna är fixerad.. hoppas ju så klart att det betyder att det snart drar igång :) det är ju trots allt min femte... o då borde den väl inte fixera sig förns precis innan??

• Sagolina

Här ha lill*n varit helt fixerad i 4veckor redan, men det är ju första barnet fr mig och då brukar de väl fixera sig lite tidigare? På rådgivningen trodde de att han/hon sku komma innan bf, men nu är jag redan inne på andra veckan övertid... Suck...

• katla
    regnskogen skrev 2013-06-17 00:36:34 följande:
    Jag vet inte om denna tråd är rätt tråd att skriva i, men är det någon som matar sin bebis med mjölkersättning eller planerat att göra det?

Jag matade Lukas med amning i 4 dagar, men till slut gav jag upp. Han har svårt att ta Bröstet och han får inte i sig så mycket dom han behöver för det. Så nu ska vi gå över till mjölkersättning eftersom vi märker att han sover bättre och mår bättre/är mer piggare och gladare!

Men min fråga är vad jag ska göra med mina bröst? Kommer mjölken försvinna ur dom eller kan jag pumpa ur det som är kvar o ge Lukas det? Och har ni några tips/råd eller något att rekommendera när det gäller mjölkersättning?

Tacksam för svar, och grattis till er som har fått era små! Hoppas på att ni andra som fortfarande är gravida snart får era bebisar :)
    Kram på er!
    Att han inte fått i sig mycket från brösten innan fyra dagar är normalt. Det tar 3-4 dagar innan mjölken rinner till i brösten. Sen så har bebisen inte jobbat upp några käkmuskler på så kort tid så de orkar inte suga effektivt i början. Man kan få räkna med 3-4 jobbiga veckor innan amningen fungerar. Det är få som pratar om hur arbetsamt det kan vara är att få till amningen :(. Så om du vill amma så tycker jag inte du ska ge upp än utan be om hjälp från BVC eller amningshjälpen. Och du kan både amma och ge flaska om du önskar det.

Om du vill sluta amma så kan du även i detta fall be om hjälp på BVC/MVC. Det finns tabletter att ta så sinar mjölkproduktionen alternativt så har de andra tips.
  • Maravilhosa

23.06 igår ringde vi till förlossningen och meddelade att det möjligen kunde vara dags för liten bebis att kika ut, efter sammandragningar som ökat under dagen. 23.35 ringer vi in för att säga att vattnet precis gått (10-15 min innan) och för att se vad dom sägs (aldrig varit med om det hemma). Troligen dags snart och vi är välkomna till förlossningen när vi känner för det. Känner att det börjar bli betydligt tätare och kraftigare värkar och min sambo och barnvakten puchar (positivt för att tillägga) till att åka in. Ringer förlossningen igen 23.58 och säger att vi kommer in nu, det hade de redan räknat med. Vi första mötet med Bm säger jag att det känns som bebisen kommer ut när som och jag kan känna illamående. 00.35 kommer våran lilla tjej till världen...

• lovea01
    Maravilhosa skrev 2013-06-17 13:52:22 följande:
    23.06 igår ringde vi till förlossningen och meddelade att det möjligen kunde vara dags för liten bebis att kika ut, efter sammandragningar som ökat under dagen. 23.35 ringer vi in för att säga att vattnet precis gått (10-15 min innan) och för att se vad dom sägs (aldrig varit med om det hemma). Troligen dags snart och vi är välkomna till förlossningen när vi känner för det. Känner att det börjar bli betydligt tätare och kraftigare värkar och min sambo och barnvakten puchar (positivt för att tillägga) till att åka in. Ringer förlossningen igen 23.58 och säger att vi kommer in nu, det hade de redan räknat med. Vi första mötet med Bm säger jag att det känns som bebisen kommer ut när som och jag kan känna illamående. 00.35 kommer våran lilla tjej till världen...

Oj :O ! Det kan man kalla snabb förlossning, tur att allt gick bra hoppas jag och tur att ni hann in :) grattis till bebis !
  • Solrosen82
    Maravilhosa skrev 2013-06-17 13:52:22 följande:
    Oj va snabb förlossning! Grattis till tjejen
  • ThereseJohansson

Regnskogen: våran son är snart 4v och jag har ammat sedan första dagen...gått på de tidiga signalerna och låtit han suga ofta för att öka produktionen...sedan dag 4 har han trots det inte blivit nöjd av min mat och jag har fått ge ersättning efter amningstillfällena och min mjölkproduktion verkar trots flera veckors slit inte öka...enligt BVC är det så ibland...

Jag vill verkligen amma men nu när han aldrig blir nöjd av min mat börjar jag tvivla på om allt kämpande är värt det för det tar enormt på psyket att inte kunna ge den man älskar över allt annat vad han "behöver"...ska prata med BVC om mina funderingar kring detta på onsdag då vi ska dit...men som sagt, helst av allt vill jag att det skulle funka men hoppet om det börjar dala tyvärr!

Kan tillägga att jag även vart på amningsmottagningen och han har ett bra grepp och sug så det handlar enbart om att jag inte får tillräckligt med mat åt han....

• Maravilhosa

Tack :) enligt Bm tog förlossningen 15 min, hon tog storasyrrans med 3 min, som tog 18 min och också var snabbt (dock längre värkarbetet den gången). Verkligen tacksam för att vi åkte in när vi gjorde det!

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~