• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

Har alla skickat in sina moderskapsintyg???
    Vad händer sen? Läst lite om att man ska få nåt brev hem där allt ska stå typ...  tycker väl att man borde få det där såkallade startbrevet snart.. 

• Tvåönskarblifler

Meoow: Svar ja, eftersom du ska vara hemma från jobbet måste arbetsgivaren få veta i tid för att ha en chans att hinna ta in ersättare.

• Tvåönskarblifler

Madelen21: Allt står inte i det brevet :) Så enkla vill inte FK vara, haha. Hade alla mina papper sparade från förra gången (kopior), är ju så mycket som ska in. Jag har skickat in intyg och fått tillbaka brevet. Har lämnat in alla papper som ska till arbetsgivaren och de skulle hon ha klara senast fredag och sen skickar jag in allt nästa vecka :) Eftersom jag söker för 60 dagar så får jag vara ute i väldigt god tid, de har väl ungefär en månads handläggningstid för gravpenning så.

• Madelen21

hm, jahapp, ush känner lite smått stress över detta, får nog ringa dit någon dag å ställa alla mina frågor å funderingar känns det som/maila dom... brukar ju vara en jäkla lång kö när man ringer dit... .borde väl få det där brevet hem snart då kan man tycka..

• Tvåönskarblifler

Madelene21: Det du kan förbereda innan är att skriva ut blanketten; Ansökan om graviditetspenning på FK's hemsida. Allt annat som ska med står skrivet i det brevet, har jag för mig. När skickade du in intyget?

• Madelen21

men graviditets penning är det det som är havandeskapspenning??
    För jag kommer inte söka nå havandeskapspenning, för jag är hemma med min minsta son och har vårdnadsbidrag...  verkar som att jag kommer få det lägsta iaf. 

• hea

Madelen21

Man kan skaffa e-legitimation så kan du gå in  på www.forsakringskassan och läsa om dina ärenden, du kan även planera din föräldrapeng. Jag sände in mina papper för ca en vecka sedan och nu står det
    "Du anmälde föräldrapenning den 26 feb.Med denna anmälan kan du ansöka om ersättning flera gånger." Så kan jag gå in och göra en ansökan.
    Något brev har jag dock inte fått ännu, men det kan nog ta ett tag.

Försäkringskassan har telefontid

Måndag–fredag 08-21
    Lördag 08-15
    Söndag 15-21

Mitt på dagen en vardag, har jag inte hamnat i kö ens för att det varit så många framför, men kl 12 på en lördag kom jag fram med en gång.

• Madelen21

ja jag har e legitimation men jag tror jag ska ta mig an å ringa dit någon dag istället å få prata med någon så att allt blir rätt från början.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~