• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Hannathu
    MissMe83 skrev 2013-03-05 10:59:58 följande:
    Tack allihop för att ni tar er tid att skriva till mig.
    Jag ska till min bm på fred och har läkartid på torsd. Har faktiskt funderat på kurator men har rätt svårt att öppna mig för folk. Igår var jag så nere att jag bara grät, kände tom att jag inte ville ha pojken i magen. Hur sjukt är inte det? Efter 8 års kamp att bli gravid så känner jag så!! Idag är det lite bättre men fortfarande nere. Min man är jätte orolig och tycker det är grymt obehagligt att jag är så annorlunda, det kan jag ju förstå. Jag kan inte förklara mina känslor.

Just det att ni haft problem kan säkert göra att du känner dig ännu sämre som är nere - eftersom du "borde" vara fantastiskt glad, strålande och lycklig.

Jag kände lite likadant när jag hade foglossning och hyperemesis med sonen efter 7 års barnlöshet med utredningar mm och en massa missfall. Hade dagar när jag förbannade mig själv och inte ville bli mamma för att jag var så värdelös som inte var lycklig och strålande hela graviditeten.

De känslorna försvann helt vid förlossningen som tur var.

En väninna till mig var tvärtom, hon mådde fantastiskt under graviditeten (oxå många års barnlöshet) men så fort barnet var fött kännde hon att hon tagit sig vatten över huvudet och hade väldigt svårt att ta till sig barnet.
  • Hannathu

som happymom skriver så är D-vitamin en ganska vanlig bov när det gäller deppighet hela hösten och vintern och ända fram till maj.

Ska man ta tillskott är tex 5000ie en bra mängd. Eller kickstarta med mer under en kortare period för att få upp nivåerna och sen gå ner till 2-5000 för att underhålla

De doser som rekommenderas av SLV är 400iE och det räcker bara för att undvika rakitis.

Under sommaren mitt på dagen när solen står som högst (högre än 45graders vinkel) bildar man ungefär 50 000ie på en halvtimma (direkt sol, utan solskydd och mellan klockan 11-15 maj till augusti om man bor i höjd med stockholm)

• Baby Lei
    Jag ska till min bm på fred och har läkartid på torsd. Har faktiskt funderat på kurator men har rätt svårt att öppna mig för folk. Igår var jag så nere att jag bara grät, kände tom att jag inte ville ha pojken i magen. Hur sjukt är inte det? Efter 8 års kamp att bli gravid så känner jag så!! Idag är det lite bättre men fortfarande nere. Min man är jätte orolig och tycker det är grymt obehagligt att jag är så annorlunda, det kan jag ju förstå. Jag kan inte förklara mina känslor.

Vad du är bra som har sagt till din BM så att du kan få en remiss! Jag hänger mycket på både forum och bloggar om barnlöshet i och med min egen ivf resa, och det verkar väldigt vanligt att få en emotionell dipp när man väl lyckas. Så du är verkligen inte ensam där. Då känns det ju dessutom förbjudet att vara ledsen, när man borde vara t.o.m ännu gladare än alla andra som blivit gravida snabbt och lätt. Men det är en tuff resa att gå igenom, det där kämpandet. Hela livet ställs på sin spets och allt man trott var värt något ifrågasätts. Det är nog nyttigt på många sätt, men om man känner som du gör nu, så är det självklart att du ska prata med någon som är utbildad för just det. Dessutom som lite extra krydda påverkar ju hormonerna otroligt mycket!

Håll oss uppdaterade om hur du mår MissMe!
    Kramar    
  • Baby Lei
    mysmamman2 skrev 2013-01-11 08:58:54 följande:
    jäkla kinesiska kalendern funkade inte alls för mig ;) min dotter visade sig en kille och nu så säger den att jag väntar en tjej :P

hmmmm

Hej TS! Hur är det med dig? Det var länge sen du var inne hos oss :)
  • ThereseJohansson

Någon som går föräldrautbildning? Vi börjar idag och kommer gå varje tisdag i mars månad...hört både positivt och negativt men eftersom det är vårat första barn så bestämde vi oss för att gå :)

• Baby Lei
    ThereseJohansson skrev 2013-03-05 11:54:44 följande:
    Någon som går föräldrautbildning? Vi börjar idag och kommer gå varje tisdag i mars månad...hört både positivt och negativt men eftersom det är vårat första barn så bestämde vi oss för att gå :)
    Vi ska gå en som Mamma Mia arrangerar på Danderydssjukhus, jag har hört att den är jättebra. (från en väldigt kritisk kompis som hade shoppat runt ordentligt :)

Jag hade dessutom anmält mig till en amningskurs, den drog igång igår med buller och bång... jorå.. det var bara jag där och två föreläsare... hahaha. Lite udda situation..  De andra kom inte helt enkelt.
    Så jag fick en lyxföreläsning bara inriktad på mig. Sen får vi väl se om det blir tre gånger till eller inte.. förmodligen inte..

• Aries81

Det verkar vara vanligare än man tror med nedstämdhet under graviditet. Jag har haft en mörk period men mår bättre nu, det har hjälpt mig mkt att prata med kurator om mina känslor. Hon har hjälpt till att sätta ord på det jag känner och det är riktigt skönt!

Var in en repa till förlossningen igår, helt i onödan.... Jag hade mensvärk i söndags men tänkte att det var normalt. Igår när jag var på toa fick jag en slemproppsliknande flytning och började då fundera lite. Ringde till förlossningen och dom tyckte jag skulle komma in pga min historia med för tidig vattenavgång förra grav. Allt såg bra ut, dom gjorde inte nåt vaginalt ul vilket jag tyckte var lite märkligt dom kollade bara ul via magen så att det var bra mängd vatten. När jag beskrev att det var den gelelliknande flytningen jag var orolig för lyssnade dom inte riktigt utan pratade om vattniga flytningar som jag ju haft i säkert 10 veckor och inte oroar mig för längre. När jag gick in och läste min journal nu så har dom skrivit att jag hade vattniga flytningar och oro för vattenavgång men det var ju inte det jag ringde in för... Skumt och känner mig lite dum som åkte in men det är väl bättre att åka in en gång för mkt antar jag :) 

• hea
    Vi har också väntat på vårt barn om inte alls så länge som ni. Det har varit jätte jobbigt att vara nere och deppig. Jag har varit så ledsen över att jag inte kunnat glädjas åt mitt barn som växer inuti mig. Jag skall ju sprudla av glädje att vår guldklimp är på väg. Jag har haft jätte svårt att prata med psykologen särskilt när jag inte kan säga varför jag inte mår bra. antar att det är hormonerna. Men det har varit skönt att ha någon att gråta hos och som har lyssnat. Prova att gå till en kurator, så får du se hur det känns, det är ju bara att inte boka ett nytt möte om det inte känns bra. Bra att du bokat möte hos BM och läkare, hoppas de kan hjälpa dig.

Jag känner att jag bara vill ha ut min bäbis, skulle jag få så skulle jag ta ut henne/honom i morgon.

Har jobbat heltid i tre veckor nu, men blev sjukskriven på 50% i dag för jag är helt slut och jag känner att deppighten kommer krypande pga utmattningen. Fick ett sjukintyg där det står att jag är trött. Ingen ide att ens lägga pengar på frimärket för att sända det till Försäkringskassan.

• hea
    ThereseJohansson skrev 2013-03-05 11:54:44 följande:
    Vi skall börja nästa vecka på onsdag. Det är första barnet och jag vill ha information om förlossningen och smärtstillande. Hoppas att det skall bli bra.
  • ThereseJohansson

Blev fortsatt sjukskriven 50% pga fogarna och mina skadade diskar...läkaren frågade om jag verkligen orkar jobba 50% och jag vill jobba de få timmarna, kommer bli tokig annars...känner att 4h/dag biter jag ihop och sen får jag vila när jag kommer hem....

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~